|
Genesis – literatura
Břeťa Fajmon, 30.8.2009
Následující knihy se buď týkají Genesis, nebo jsem je v průběhu let 2005-2006 četl, a tedy ovlivnily mé přemýšlení. Nejvíce doporučuji jako pomůcku dvousvazkovou knihu [27]. A v češtině by mohlo být přínosem poslechnout si audiosérii [4].
[update: doporučení po roce 2010 viz rozhovor.cz/preklady/0087komentare.php]
- Nový biblický slovník. Návrat 1996 (asi už vyprodáno, výbornou náhradou je kniha [3]).
Dobrý úvod do základních otázek Bible. Používám také kvůli zeměpisným mapkám.
- Concise Bible Handbook. Eerdman 1970.
Malá brožurka se stručnými úvody ke každé biblické knize. Čerpal jsem z
úvodu ke knihám Mojžíšovým. Mám pocit, že [3] je něco podobného.
- Průvodce Biblí. ČBS 2003.
Tuto knihu ještě nemám, ale na tomto místě bych ji chtěl doporučit jako
mnohem novější edici knihy [2] a vhodnější úvod do čtení Bible než [1].
V současné době (2006) nejaktuálnější kniha v češtině jako pomoc při
čtení Bible.
- Světem Bible 1: Genesis
(Pavel Vopalecký, Petr Zeman, Vernon McGee), buď v knižní verzi (zde, 140 stran), nebo v AUDIO verzi rozhlasových pořadů (v rozsáhlejší formě
než vyšlo tiskem) na www.hcjb.cz. Podle mne je to to nejkvalitnější, co zatím v češtině (2006) máme o
knize Genesis jako celku.
- The Message of Genesis 1 to 11.D.J.Atkinson, IVP 1990
(edice The Bible Speaks Today). První podrobnější kniha výlučně o
Genesis, která se mi dostala do ruky (pouze prvních 11 kapitol -- druhý
díl v této edici, "Genesis 12--50" od Joyce Baldwinové, IVP 1986, jsem nečetl).
- J.H.Walton: Genesis, Zondervan 2001,
edice NIVAC. Poutavý výklad knihy Genesis s důrazem na využití v našem
životě víry. Je to dobrá úvodní kniha pro četbu Genesis, podobného
ražení by mohla být kniha [29], kterou jsem ovšem nečetl. Silou knihy
[29] je to, že pokládá důraz na jednu základní myšlenku každého oddílu
(nerozptyluje pozornost na nejasné nebo nejisté věci, ale uvádí důraz
na klíčovou věc, která je na základě čteného oddílu jistá), což pomáhá
se v Genesis neztratit a zorientovat a dobře ji využít pro svůj život
víry. Silou Waltonovy knihy je, že je novější a lépe reaguje na
bouřlivou diskusi z 90.let minulého století o tom, zda kniha Genesis
podporuje vědecké informace o vzniku světa -- dobře vystihuje rozdíl
mezi teologií a vědou. Dále uvádí některé zajímavé interpretace
klíčových prvních tří kapitol knihy Genesis. Knihy [6] a [29] by mohly
být zastíněny snad jen obsáhlejší dvoudílnou [27].
- G.Wenham: Genesis 1--15. Nelson Reference 1987,
edice WBC. Komentář ke Genesis na vysoké úrovni (důraz na hebrejštinu).
Gordon Wenham strávil psaním svého komentáře (viz též druhý díl [8])
čtrnáct let (1980-1994) a jeho práce je kritiky hodně ceněna -- dala by
se označit jako "komentář 20.století" (určitě je toto označení právem,
protože G.Wenham skutečně mnohé z literatury o Genesis napsané pře
rokem 1980 prostudoval). Tento komentář se více věnuje výkladu
hebrejského textu (různým významovým variantám slov), proto není tak
čtivý - používá také přímo hebrejské písmo u jednotlivých slovíček,
proto nutí čtenáře seznámit se se základy hebrejštiny, nebo aspoň začít
používat Strongovu konkordanci, kdy jednotlivým hebrejským slovíčkům
jsou přiřazena tzv. Strongova čísla (Strongova klasifikace hebrejských
slov, online k dispozici například na www.blueletterbible.org).
Významným přínosem této knihy je diskuse pramenů P,D,J,E jako možných
zdrojů pro vznik knihy Genesis. Gordon Wenham uvádí důvody pro to, že
zdroj tradičně označovaný jako J je posledním editorem knihy Genesis (a
že není důvod nevěřit, že kniha Genesis vzikla nejpozději v 10.stol.
př.n.l.). Kdokoli, kdo by chtěl něco významného vědět o hypotetických
pramenech P,D,J,E v souvislosti s knihou Genesis, by si měl práci
Gordona Wenhama přečíst. Jeremy Pierce uvádí tuto knihu na prvním místě
ze všech evangelikálních komentářů. Tato kniha by mohla být zastíněna
snad jen knihou [27], která je obsáhlejší, není psána tak vědecky, a
proto je čtivější, a navíc mluví více o historicitě knihy Genesis.
- G.Wenham: Genesis 16--50. Nelson Reference 1994, edice WBC. Druhý díl knihy [7].
- B.Waltke, C.Fredricks: Genesis.Zondervan 2001.
Protože jsem měl k dispozici knihy [6],[7],[8], tak bez této bych se
téměř obešel. ale není špatná, našel jsem zde několik postřehů, za něž
jsem vděčný. [update 2014: s časovým odstupem musím říct, že tuto knihu používám nejraději, protože dobře shrnuje věci, možná i lépe naž [29], protože je novější a dobře spojuje s Novým Zákonem.
Kdybych měl volit jednosvazkovou knihu ke Genesis jako trvalý odkazový materiál, volím tuto knihu; pokud dvousvazkovou, volím [27]]
- P.J. Wiseman: Počátky knihy Genesis. Tato kniha vyšla v češtině -- nejsem si jist jejím názvem v češtině, ale je to překlad knihy z roku 1936.
Jedná se o knihu archeologa, která mne kdysi nadchla, abych věřil tomu,
že Genesis nebyla předávána ústní tradicí, ale byla už na začátku
pečlivě napsána na hliněné tabulky těmi lidmi, o kterých se v textu
mluví -- Adamem, Noem, Abrahamem, atd. Všechny detaily tohoto názoru se
nedají dokázat ani vyvrátit, ale povzbudily mne ve víře, že Genesis je
pečlivě předávaným textem, který vznikl hodně dávno.
- www.theophilos.sk
-- volně šiřitelný program s verzemi Bible. Odtud jsem text Bible
kopíroval a upravoval. Důležitým přídavkem (možnost najít tamtéž ve
free download) je také kniha TWOT (Theological Workbook of the Old
Testament), která je dobrým úvodem do studia hebrejských slov pro
někoho, kdo nezná hebrejštinu.
- www.e-sword.net -- další volně šiřitelný program, tentokráte s anglickými překlady Bible
(a českým kralickým překladem), a také i s hebrejským obrázkovým překladem (= hebrejská písmena v podobě obrázků :-)).
Zajímavým modulem je zde placený Vine
expository dictionary, který ještě nemám (je dobrým úvodem do studia důležitých řeckých slov v Novém Zákoně).
- theophilos - placené CD
(verze "student") -- zde je k dispozici zejména anglická Bible s
vyhledávačem s konkordancí podle Strongových čísel, ale také další
literatura. Pomohlo mi při čtení Gordona Wenhama (knihy [7], [8]).
- R.P.Stevens: Disciplines of the Hungry Heart. Golden Books 1993.
Tato knížka obsahuje dobrou studii o životě Jákoba a jeho rodiny. Jedná
se o knížku, která přemýšlí o správném pohledu křesťana na sedm
hlavních oblastí života: práci, rodinu, vztahy s opačným pohlavím,
vztahy s přáteli (včetně církve), samotu, vzdálenější než přátelské
vztahy, odpočinek.
- R.P.Stevens: Down-To-Earth Spirituality. IVP 2003.
Paul Stevens zde doplňuje svou předchozí knihu o kapitoly mluvící o
Judovi a Josefovi. Knížka tak pokrývá Genesis 25 až 50. Z této knížky
jsou citace označené jako Stevens.
- J.Wojnar: Ufo, Bible a konec světa, nakl. Dobra & Fontána 1999 (viz např. odkaz zde).
Na tuto knihu jsem reagoval v poznámkách ke Gn 6--8 jako na nevhodný
výklad Bible, který spíše snižuje než obohacuje její poselství.
- Dalším zdrojem je moje vlastní studium knihy
Genesis, které je patrno zejména v poznámkách k prvním jedenácti
kapitolám. Co se týká tištěné Bible, používám ekumenický překlad z roku
1990 (Biblická společnost). V tomto tištěném vydání jsou k dispozici
odkazy mezi stejnými slovy nebo frázemi v různých verších Bible, které
jsem občas s vděčností využil -- člověk tak najde souvislosti mezi
různými místy v Bibli, o kterých nevěděl.
- W.Keller: A Biblia má predsa pravdu. Tatran
1969, Bratislava. Odtud jsem čerpal datum velké vrstvy naplavenin v
Mezopotámii a datum pravděpodobného vyjítí z Egypta (událost ze Druhé
knihy Mojžíšovy ... datum exodu z Egypta je zde uvedeno kolem 1260
př.n.l., stejně jako v [3], čili počítá s nejzazším možným datem
obsazení Kenaanu kolem 1220 př.n.l., kdy už téměř jistě z historických
zdrojů víme, že Izraelci v Kenaanu byli). Kniha se zabývá
archeologickými nálezy a uvádí další historické informace v souvislosti
s Biblí.
- Josh McDowell: The New Evidence That Demands a Verdict. Thomas Nelson Publishers 1999.
Tato celá kniha (700 stran) se zabývá otázkami historické přesnosti
Bible a toho, jakým způsobem byly biblické knihy (Starý i Nový Zákon)
napsány. Téměř na 150 stranách (390-533) se tato kniha zabývá tzv.
"hypotézou dokumentů J,E,D,P", ze kterých "prý" byl text Pentateuchu (=
prvních pěti knih v Bibli) "zkompilován" v letech 600-400 př.n.l. Josh
McDowell zde v podstatě vyvrací každý z argumentů, o kterém se zdá, že
tuto "hypotézu dokumentů" podporuje. Ani se mi nechtělo těch 150 stran
číst, protože Gordon Wenham v knížkách [7],[8] svou textovou kritikou v
podstatě dosahuje téhož cíle, když poukazuje na soudržnost textu
Genesis jako celku a na to, že není podstatný důvod si myslet, že
nějaká část knihy Genesis byla napsána později než v roce 1000 př.n.l
(ve skutečnosti neexistuje podstatný důvod si myslet, že autorem nebo
hlavním editorem knihy Genesis nebyl Mojžíš ještě mnohem dříve (kolem
roku 1450 př.n.l.), jen s několika drobnými změnami zeměpisných názvů,
ke kterým došlo na území obsazeného Kenaanu, a snad částí kapitoly
Genesis 36, kde je možné, že jsou dodáni někteří Ezauovi potomci z
pozdějších století (viz poznámky ke Gn 36,9-43)).
- Průvodce životem: Genesis. Edice přístupného
překladu Bible s výkladovými poznámkami. Na to, jak málo literatury o
Genesis je v češtině, je to celkem dobrý zdroj (viz ODKAZ a poznámky k EDICI).
- Dr. Thomas L.Constable: Notes on Genesis.
Online komentář ke knize Genesis od jednoho kazatele (v angličtině).
Tento kazatel má za sebou úctyhodné dílo o asi 7000 stránkách, kde má
poznámky ke všem knihám Bible, které shromáždil za dobu 25 let -- vše
ONLINE k dispozici v pdf souborech ZDE!!
Příslušný komentář ke knize Genesis cituje většinu významných
anglických komentářů (a byl zpracován zřejmě krátce po roce 2001,
protože cituje knihu [9], ale už neuvádí druhý díl knihy [27]).
- Jan Heller, Martin Prudký: Obtížné oddíly knih Mojžíšových. Karmelitánské nakladatelství
Kostelní Vydří 2006, 182 stran. Česká hebrejská škola podrobněji o
některých oddílech Pentateuchu. dvě třetiny jsou z Genesis: 1,26; 2,7;
3,24; 4,19-24; 4,17--5,32; 6,1-4; 9,18-29; 13,5-13; 14,14-16; 19,1-29;
19,30-38; 22,1-19; 31,19-35; 32;23-33. Dále Ex 4,24-26; 12,1-14;
17,8-16; 29,24; 33,12-23; Lv 16,6-10; Nu 13,28-34; Dt 30,1-14. Jan
Heller mne nadchl svým přístupem k množnému číslu v Gn 1,26 (my =
nikoli kvantitativní, ale kvalitativní plurál :-)); vykladačský
bonbónek Gn 6,1-4 vykládá nakonec v podobném duchu, jako jsem přijal já
(synové bohů = synové pozemských králů), i když o některých detailech
jiných výkladů se zmiňuje jen okrajově (např. viz [6] nebo [7]; Gordon
Wenham v [7] dobře obhajuje svůj výklad, že se jedná o anděly, ale Jan
Heller zde dobře u svého výkladu kontruje "přímo ve Wenhamově stylu"
:-)). Nad výkladem Gn 13,5-13 už tolik nežasnu, spíše se mi líbí
přispění knihy [6] (zatímco většina vykladačů vidí v Lotově rozhodování
morální rozměr, John Walton varuje, abychom neviděli příliš mnoho ve
stručném záznamu Lotovy volby -- viz poznámky ke Genesis 13). Celkem
bych ale řekl, že se jedná o hodnotný hlas do diskuse s cizojazyčnými
komentáři, které jsem četl. Škoda, že jsou to výklady vybraných veršů,
nikoli souvislého textu.
- Vladislav Žák: Na počátku: výklad knihy
Genesis. ECM, Praha 1990. O tomto doplněném díle poznámek k
ekumenickému překladu Bible se zmiňuje Jan Heller v [22], ale už není k
dostání (jen knihovny -- ještě jsem tuto knihu neviděl).
- Finkelstein, I., Silberman, N.A.: Objevování Bible: Svatá písma Izraele ve světle moderní archeologie. Nakl. Vyšehrad, Praha 2007.
Tato kniha přistupuje k historicitě Bible kriticky: příběhy patriarchů
a exodus se nikdy neodehrály. Historicita doby Izraelských králů Saula,
Davida a Šalomouna je zveličená a v měřítku uvedeném v Bibli se tyto
věci neodehrály. Knihy Starého Zákona vznikly mnohem později než
události, o kterých SZ mluví. Atd.
- Kitchen, K.A.: On the Reliability of the Old Testament. Eerdmans Publishing 2003, Cambridge (Paperback Edition 2006).
Tato kniha spíše potvrzuje historicitu Starého Zákona. Uvádí argumenty
ke zvážení, proč předchozí kniha [24] činí spíše ukvapené a
archeologicky nejisté závěry.
- Autorský kolektiv Bauer J., Frais J., Volná K., Volný Z.: Toulky minulostí světa 1: od počátků dějin člověka po rozvrat vekých říší v Mezopotámii a Egyptě.
1.vydání Baronet & Via facti 1999. Tato kniha populárně píše o
historii světa od nejstarších dob po velké starověké civilizace v
Mezopotámii (sumerové, babylóňané, chetité, peršané) a Egyptě. Na jiné
oblasti mimo Egypta, Mezopotámie a středomoří se tento první díl
nezaměřuje.
- Kenneth Mathews: Genesis 1-11:26 (1996), Genesis 11:27-50:26 (2005). Trochu riskuji, když nejvíce doporučuji jako komentář ke Genesis knihu, kterou jsem nečetl. Ale vycházím z recenzí Jeremy Pierce
ke knize Genesis a z té domněnky, že uvedená kniha dobře pokrývá
kvalitu knih [6],[7],[8],[9] dohromady a její druhý díl je novější než
všechny tyto knihy, tj. o kvalitní informace v nich se určitě opírá (a
možná shrnuje silné stránky uvedených knih dohromady).
- Jeremy Pierce: krátké recenze některých anglických komentářů ke knize Genesis. Na základě těchto doporučení jsem koupil evangelikální komentáře v angličtině.
- Allen Ross: Creation and Blessing: A Guide to the Study and Exposition of Genesis (1988).
Kdybych neměl knihu [6], určitě bych si tuto knihu koupil, protože je
dobrým úvodem do prvního čtení Genesis, a také dobrým vodítkem pro
každého, kdo si chce něco konkrétního z Genesis odnést pro svůj život.
- Výklady ke Starému zákonu I, (možná funguje i objednávka přes Karmelitánské nakladatelství v ČR,
ale zde knihu nemohu najít v nabídce - že by v ČR už byla vykoupena?),
komentář starozákonní překladatelské komise -- výkladové poznámky k
ekumenickému překladu Starého zákona -- poznámky vznikaly v 70.letech
dvacátého století; Genesis (200 stran), Exodus (130 stran), Leviticus
(70 stran), Numeri (100 stran), Deuteronomium (90 stran). vydáno v
Praze 1990, nakl. Kalich.
Diskuse:
Vstup do diskuse:
|
|
|