|
Žalm 2
1Proč se národy vzbouřily a lidé rozvažují o marnosti?
2Pozemští králové se zvedají, vládcové se spojili k odporu
proti Hospodinu a jeho Pomazanému:
3'Roztrhejme jejich pouta a svrhněme ze sebe jejich jho.'
4Ten, který přebývá v nebesích, se směje,
Pán se jim vysmívá.
5Pak k nim promluví s hněvem
a vyděsí je svým rozhořčením:
6'Já jsem přece pomazal krále na Sijónu -- na mé svaté hoře.'
7Chci vyhlašovat tento výnos, Hospodin mi řekl:
'Ty jsi můj syn -- já jsem se dnes stal tvým otcem.
8Požádej mne -- chci ti dát národy do rukou
a celou zemi do vlastnictví
9Budeš jim vládnout železným žezlem,
jejich vzdor roztříštíš jako nádobu z hlíny.'
10Králové, chopte se moudrosti,
nechte se varovat, pozemští soudcové.
11Služte Hospodinu s bázní, jásejte s chvěním.
12Ctěte jeho syna, aby se nehněval --
ať nezahynete na cestě,
když i jen trochu vzplane jeho hněv.
Šťastní jsou ti, kdo se k němu přimkli.
Můj vlastní překlad. © Břetislav Fajmon 2011
(můžete volně šířit s uvedením odkazu na tuto www stránku).
|
|
Komentářové poznámky
Břeťa Fajmon, 25.5.2010
Tento žalm by se dal označit slovem královský, protože král nebo království je jeho hlavním tématem. Protože toto téma se v žalmech často vyskytuje, můžeme i tento žalm
považovat za úvodní k celé sbírce Žalmy ([3], str. 59: První věta Žalmu 1 a poslední věta Žalmu 2 začínají slovem "blaze" (= jsou šťastni), což naznačuje, že oba žalmy mohly kdysi být jedinou literární jednotkou v úvodu knihy Žalmů). Na tento žalm existují tři roviny pohledu:
- a) Jedná se o žalm provádějící (nebo připomínající) korunování izraelského krále -- tento král, vybraný Hospodinem, má nejen vládnout Izraeli, ale také reprezentovat vládu Boha na zemi (verš 7: král = syn Boha).
- b) Žalm také ukazuje na nebeského krále, který pozemského izraelského krále ustanovil (verš 6) a který má moc izraelskému králi "dát" ostatní krále a národy do rukou (verše 8-9). Národy jsou vyzývány, aby uznaly Hospodinovu vládu.
Roviny a),b) se navzájem prolínají: národy země se bouří proti Hospodinu, ale i proti vyvolenému králi (verše 1-3); Hospodin jako král v nebi potvrzuje a ukazuje vyvoleného krále na zemi (verše 4-6); Hospodin chce svou mocí ochránit a dát vítězství svému vyvolenému izraelskému králi v jeho bojích s ostatními "králi země" (verše 7-9). Národy jsou vyzývány, aby sloužily Hospodinu, ale současně i "jeho synu" (10-12).
- c) Třetí rovina pohledu přichází do popředí od doby, kdy izraelská královská linie byla zbavena moci (babylónské vyhnanství v 6.stol. př.n.l., po návratu do Izraele úřad krále nebyl obnoven). Od té doby lidé, kteří berou tento žalm vážně, očekávají Mesiáše -- Krále, který bude vládnout i nad konci země a současně bude Hospodinovým Synem (J.L.Mays: Psalms (1994): tento žalm je jediným místem Starého Zákona, kde se současně mluví o Hospodinově pomazaném (verš 2), synu (verše 7,12) i králi (verš 6); proto velmi silně propojuje tyto tituly Mesiáše a ukazuje na něj). Jako křesťan věřím, že tento Mesiáš přišel v Ježíši Kristu -- a vrátí se a dovede do plnosti to vše, na co Žalm 2 prorocky ukazuje.
následující: Žalm 3
| |