1Uviděl jsem, jak z nebe sestupuje anděl, který měl klíč od bezedné propasti a ve své ruce veliký řetěz. 2Zmocnil se draka, toho dávného hada, jenž jest Ďábel a Satan, na tisíc let jej spoutal a 3a uvrhl do bezedné propasti. A zamkl a zapečetil ji nad ním, aby již nesváděl národy, dokud se nedovrší těch tisíc let. Potom musí být ještě na krátký čas rozvázán.
4A spatřil jsem trůny a ty, kteří se na ně posadili, a byl jim svěřen soud; uviděl jsem také duše těch, kteří byli sťati pro Ježíšovo svědectví a pro Boží slovo, i ty, kteří se nepoklonili šelmě ani jejímu obrazu a nepřijali její cejch na čelo ani na ruku. I ožili a kralovali s Kristem tisíc let. 5Ostatní mrtví neožili, dokud se těch tisíc let nedovršilo. To je první vzkříšení. 6Blahoslavený a svatý, kdo má podíl na prvním vzkříšení; nad těmi druhá smrt nemá pravomoc, nýbrž budou kněžími Božími a Kristovými a budou s ním kralovat tisíc let.
7Až se těch tisíc let dovrší, bude Satan propuštěn ze svého vězení a
8a vyjde, aby svedl národy, které jsou ve všech čtyřech úhlech země, Góga i Magóga, a shromáždil je k boji; a bude jich jako písku v moři. 9Vystoupili na šíři země a obklíčili ležení svatých a milované město. Ale sestoupil oheň z nebe a pohltil je. 10A Ďábel, který je sváděl, byl uvržen do jezera ohně a síry, kde je šelma a falešný prorok. A budou trýzněni dnem i nocí na věky věků.
11A uviděl jsem veliký bílý trůn a toho, kdo na něm seděl; před jeho tváří zmizela země i nebe a jejich místo již více nebylo. 12A uviděl jsem mrtvé, velké i malé, jak stojí před trůnem, a byly otevřeny knihy. Byla otevřena i jiná kniha, to jest kniha života. A mrtví byli souzeni podle svých skutků, zapsaných v těch knihách. 13A moře vydalo mrtvé, kteří v něm byli, i Smrt a Hádes vydali mrtvé, kteří v nich byli, a každý byl souzen podle svých skutků. 14A Smrt a Hádes byli uvrženi do ohnivého jezera. To je ta druhá smrt: ohnivé jezero.
15A kdo nebyl nalezen zapsán v knize života, byl uvržen do ohnivého jezera.
Břeťa Fajmon, 10.2.2018; připraveno zejména na základě materiálů [2], [5], [6], [10], [28].
Zatímco pokusu o uchopení chronologie událostí kapitol 17 až 20 bude věnován samostatný článek (A budou s Kristem kralovat tisíc let -- s podrobnějším rozborem silných a slabých míst daných pohledů), podívejme se stručně, jak ke klíčovým otázkám přistupují naše nahrubo vymezené přístupy IP, BP a UBP. Jedná se následující tři otázky:
(otázka p) Co to znamená, že Satan je svázán na tisíc let (verš 2)? Kdy těchto tisíc let nastalo/nastane?
(otázka q) Co to znamená první vzkříšení (verše 4-6)? Kdo a kde bude kralovat s Kristem po tisíc let?
(otázka r) Jaký je vztah mezi bitvami ve Zj 16,14; Zj 19,19 a Zj 20,8? Jak mnoho času uplyne mezi trestem šelmy, falešného proroka (Zj 19,20) a Satana (Zj 20,10)?
Budoucnostní přístup (BP 08), umírněný budoucnostní přístup (UBP 08):
(BP ad otázka p), (UBP ad otázka p): Tisíc let nastane při druhém příchodu Ježíše Krista na tuto zem. Může se jednat i o obrazné vyjádření jinak dlouhého období, číslovka 1000 (10 x 10 x 10) vyjadřuje, že se jedná o dlouhé období, které určil Bůh. Satan bude svázán do té míry, že lidé nebudou oklamáni ohledně toho, kým je Ježíš Kristus. Podrobnější výklad viz [2], str. 297-306.
(BP ad otázka q), (UBP ad otázka q): První vzkříšení se týká buď jen mučedníků z Božího lidu, nebo celého Božího lidu (v kontrastu se druhou smrtí, která se týká těch, kdo k Božímu lidu nepatří). Celý Boží lid bude kralovat s Kristem na zemi po tisíc let.
(BP ad otázka r), (UBP ad otázka r): Tři bitvy popsané v daných třech odkazech jsou tři rozdílné bitvy (nebo pokud kap. 17 a 18 blíže rozvíjejí kapitolu 16, tak 16,14-19 a 19,19 popisuje jednu bitvu a 20,10 druhou). Šelma (z moře) a falešný prorok jsou potrestáni po bitvě v 19,19, Satan až o tisíc let později, poté, co je znovu nakrátko propuštěn z vězení (20,10).
Idealistický přístup (IP 08):
(IP ad otázka p): Tisíc let začalo při prvním příchodu a skončí při druhém příchodu Krista na tuto zem. Satan (i když stále působí, možná nepřímo skrze další lidi a démony) je svázán tím způsobem, že nemůže bránit šíření radostné zprávy o vítězství Ježíše Krista a zásahům Ježíše Krista do tohoto světa. Podrobnější výklad viz [2],str. 306-316.
(IP ad otázka q): První vzkříšení znamená duchovní vzkříšení těch, kdo uvěřili Bohu - v tomto smyslu věřící kralují společně s Kristem už nyní (jak je vykresleno v Efezským 2,4-6) - nebo se jedná o vládu duší zemřelých věřících s Kristem nyní v nebi dříve, než budou vzkříšeni a dostanou fyzické tělo (nebo obojí: v našem současném pozemském životě vládu s Kristem ve spojení skrze Ducha svatého, a poté, co zemřeme, vládu s Kristem v nebi, než nastane jeho druhý příchod na zemi).
(IP ad otázka r): Tři bitvy popsané v daných třech odkazech jsou různé pohledy na jediný boj, který se odehraje těsně před návratem Ježíše Krista na zem. Podobně Satan je hozen do jezera ohně společně s šelmou a falešným prorokem, tj. jejich potrestání nastává souběžně (= těsně za sebou, protože období "tisíce let" probíhá paralelně se soudem pečetí, polnic a misek), společně s potrestáním lidí ve 20,15.
Ještě jiný výklad:
(ad otázka p) Jak podrobněji rozvíjí článek "A budou s Kristem kralovat tisíc let", ani UBP/BP, ani IP nejsou bezproblémové výklady; UBP/BP z toho důvodu, že Bible jako celek ukazuje spíše na to, že při příchodu Krista bude historie ukončena a Bůh vytvoří nové nebe a zemi; IP z toho důvodu, že je dost bizarní označit dobu mezi pozemským životem Ježíše Krista a jeho návratem z nebe současně jako dobu pronásledování církve i jako dobu, kdy je Satan spoután, vždyť je to právě Satan, kdo církev pronásleduje. V souladu s bližším vysvětlením ve výše zmíněném článku je možný výklad tisícileté vlády až po příchodu Krista, ale nikoli na staré zemi, ale v novém nebi a zemi.
(ad otázka q) První vzkříšení v konceptu představeném v odpovědi (p) se týká vzkříšení celého Božího lidu všech dob, kteří jsou vzati s Kristem do nového nebe a země.
(ad otázka r) Poslední bitva lidstva vedeného Satanem proti Bohu a jeho lidu nastane po tisícileté vládě svatých s Kristem vzkříšení všech nevěřících všech dob, kteří se rozhodnou zaútočit na nový Jeruzalém (Zj 20,7-10 ... jinými slovy, národy, které má svést Satan při svém posledním propuštění, jsou lidi, kteří budou vzkříšeni a nějakým způsobem dopraveni do nového nebe a země -- to je v souladu se zničením všech bezbožných na staré zemi ve Zjevení 19). V tomto smyslu je vzkříšení všech bezbožných jejich poslední zkouškou před soudem ve Zj 20,11-15: budou možná mít poslední možnost se obrátit k Bohu a prosit jej o milost, ale namísto toho se podobně jako Kain kdysi rozhodnou zničit požehnání Božího lidu, místo aby oň sami usilovali, a zaútočí na nový Jeruzalém. Pak je právoplatně bude čekat věčný trest. Tisíciletá vláda svatých tedy v tomto pohledu je vlastně začátkem věčné vlády svatých s Kristem, která bude jen krátce ohrožena vzpourou odsouzenou k zániku.
Na čem se shodují všechny výklady:
Zj 20,1-3: Bůh je mocnější než Satan, vítězí nad Satanem ve třech krocích: a) Bůh svrhnul Satana z nebe ... Zj 12,7-8; b) Bůh Satana zavřel do propasti (20,3); Bůh odsoudí Satana k věčnému trestu (20,10).
Zj 20,4-6: Ve Zj 6,9-10 Jan viděl v nebi duše zabitých pro Slovo Boží a pro svědectví; nyní ve 20,4 Jan vidí duše stejných lidí, jak vládnou s Kristem po tisíc let -- vidíme zde část Hospodinovy odpovědi na volání zabitých; Hospodin obhájí ty, kdo jsou mu věrni i před králi a mocnáři tohoto světa, a činí je samotné králi a mocnáři. Hospodinovým věrným neuškodí první smrt, protože mají podíl na prvním vzkříšení.
Zj 20,7-10: Tento oddílek ukazuje na slabost lidí, jejich náchylnost k tomu, aby byli oklamáni. Po tisíciletém království Krista přichází Satan a vyzývá lidi k tomu, aby se vzepřeli Bohu, a oni se nechají oklamat. Jako lidé jsme slabí a zůstáváme u Boha jen díky tomu, že on nás drží při sobě a působí v nás svou mocí. Lidé bez Boha jsou náchylní ke kdejakému klamu a vzpírají se Bohu. Oddíl naráží na Ezechiele, kapitoly 38 a 39, kde na Izrael útočil Góg ze země Magóg -- nyní Jan tento obraz nepřátel používá na celý svět (znázorněný všemi světovými stranami), který přichází zaútočit na Boží lid. Nepřátele sežehne oheň z nebe, podobně jako Ezechielovo proroctví mluví o zkáze nepřátel v ohni (Ez 39,5-10).
Zj 20,11-15: Tato slova mluví o posledním soudu všech lidí podle jejich skutků zapsaných v knihách u Boha. Nejprve jsou vzkříšeni i nevěřící, kteří už předtím zemřeli (= druhé vzkříšení), a pak jsou všichni lidé souzeni (před Bohem či před Beránkem? Možná před oběma, protože trůn je označen za trůn Boží a Beránkův ve Zj 22,1-3). Před Boží tváří zmizí země i nebe (verš 11; viz také 6,14 a 16,20): znamená to doslova, že v tomto okamžiku zaniká starý vesmír, jak ho zhruba známe? Patrně ano. Před tímto soudem druhé smrti jsou zachráněni jen ti, jejichž jméno je zapsáno v knize života (Zj 3,5; 13,8; 17,8; 21,27 ... jedná se o Beránkovu knihu života, do které jsou zapsáni ti, co věří v Beránkovo dílo záchrany, Beránkovo vzkříšení a vítězství). Smrt (= síly, které smrt způsobují) i Hádes (místo, kde přebývají zemřelí) přestávají existovat, nastává věčný, časově neohraničený život. Jak už bylo řečeno při výkladu 14,6-13 (obzvlášť verš 10), druhá smrt má věčné trvání a oheň je spíše obrazem duchovních muk před anděly a před Beránkem.