7 1Potom jsem uviděl čtyři anděly stát na čtyřech úhlech země a držet čtyři zemské větry, aby vítr nevál na zemi ani na moře ani na žádný strom. 2A uviděl jsem jiného anděla, jak vystupuje od východu slunce a má pečetidlo živého Boha. Mocným hlasem zvolal na ty čtyři anděly, kterým bylo dáno škodit zemi a moři: 3„Neškoďte zemi, moři ani stromům, dokud neoznačíme otroky našeho Boha na jejich čelech!“
4A slyšel jsem počet označených: sto čtyřicet čtyři tisíce ze všech kmenů synů Izraele. 5Z kmene Juda je označeno dvanáct tisíc, z kmene Rúben dvanáct tisíc, z kmene Gád dvanáct tisíc. 6Z kmene Ašer dvanáct tisíc, z kmene Neftalí dvanáct tisíc, z kmene Manases dvanáct tisíc. 7Z kmene Šimeón dvanáct tisíc, z kmene Lévi dvanáct tisíc, z kmene Isachar dvanáct tisíc. 8Z kmene Zabulón dvanáct tisíc, z kmene Josef dvanáct tisíc a z kmene Benjamín je označeno dvanáct tisíc.
9Potom jsem uviděl, a hle, veliký zástup, který nikdo nemohl spočítat, ze všech národů, kmenů, jazyků a z každého lidu, jak stojí před trůnem a před Beránkem, oblečeni v bílá roucha, palmové ratolesti v rukou, 10a volají velikým hlasem: „Záchrana náleží našemu Bohu, tomu, který sedí na trůnu, a Beránkovi.“
11A všichni andělé stáli kolem trůnu, kolem starších i těch čtyř živých bytostí, a padli před trůnem na tvář a poklonili se Bohu 12se slovy: „Amen! Dobrořečení a sláva, moudrost i vděčnost, úcta a moc i síla náleží našemu Bohu na věky věků. Amen.“
13Jeden z těch starších na mne promluvil: „Kdo jsou a odkud přišli tito, kteří jsou oblečeni v bílá roucha?“
14Řekl jsem mu: „Můj pane, ty to víš.“
A on mi řekl: „To jsou ti, kteří přicházejí z velikého soužení a svá roucha vyprali a vybílili v krvi Beránkově. 15Proto jsou před Božím trůnem a slouží mu v jeho svatyni dnem i nocí; a ten, který sedí na trůnu, nad nimi roztáhne svůj stan. 16Již nebudou hladovět ani žíznit, neublíží jim slunce ani jiný žár, 17neboť Beránek, který je uprostřed trůnu, je bude pást a povede je k pramenům vod života. A Bůh jim setře každou slzu z očí.“
8 1A když otevřel sedmou pečeť, nastalo v nebi ticho asi na půl hodiny.
Břeťa Fajmon, 7.4.2016; připraveno zejména na základě materiálu [2], str.150-161.
Hlavní tři cykly pohrom v knize Zjevení:
i) sedm pečetí (Zj 6,1 - - 8,1): cílem tohoto cyklu pohrom je (podrobnější poznámky viz zejména kapitola 6) pravděpodobně to, že Pán Bůh chce prozkoušet víru lidí, aby je přivedl k pokání a zjistil, zda jim na něm záleží nebo ne. Záleží na tom, jak se chováme v různých pohromách a těžkostech, které přicházejí na tento svět (a ve kterých zahyne čtvrtina lidí). Otázka umučených při rozlomení páté pečeti (Zj 6,9-11), zda Bůh opravdu hodlá nastolit ve vesmíru svou spravedlnost, je zodpovězena (třebaže zatím částečně) při šesté pečeti, kdy Ježíš Kristus přichází se svým soudem (Zj 6,12-17) na ty, kdo jednají proti němu a jeho právu.
ii) sedm polnic (Zj 8,2 - - 11,19): cílem tohoto cyklu pohrom (zejména viz poznámky ke kapitole 8 a 9) je varovat lidi na zemi před přicházejícím Božím soudem. Pravděpodobně zde existuje velká analogie s knihou Exodus, kdy Bůh sesílal pohromy na Egypt, aby farao a Egypťané dovolili jeho lidu odejít a sloužit Bohu -- podobně Bůh sesílá pohromy na celý svět, aby všichni lidi dovolili Božímu lidu = křesťanům sloužit Bohu, a sami se též obrátili k životu s Ním. Při těchto varovných pohromách zahyne třetina lidí.
iii) sedm misek hněvu (Zj 15,1 - - 16,21): tento cyklus pohrom je obrazem konečného "vylití" Božího hněvu na lidstvo, kdy zahynou všichni lidi -- analogie s knihou Exodus je ta, že farao a všichni ti, kdo až do konce pronásledovali Boží lid a nedali jim pokoj, se střetli s Hospodinovým soudem. Bůh sestoupil (Ex 14) a pro jeho lid to znamenalo záchranu, kdežto pro Hospodinovy nepřátele zkázu.
Poznámky ke Zjevení 7: Přišel den návratu Ježíše Krista (Zj 6,12-17), který přichází se svým soudem. Ale dříve než bude soud vykonán, Bůh a Beránek vydávají rozkaz označit Boží lid znamením (pečetí), která je uchrání od přicházejících pohrom (Zj 7,1-3).
Celý obraz či i posloupnost obrazů nemusí nutně chronologicky následovat tak, jak je to zapsáno. Čtyři zemské větry ve Zj 7,1 (viz [5]= Beale, [10] = Osborne) pravděpodobně jsou obrazem čtyř duchů nebo andělů. Možná se jedná o čtyři jezdce apokalypsy (z kapitoly 6), nebo, a to je pravděpodobnější, čtyři anděle hubitele ze Zjevení 9,14, kteří budou rozvázáni při zatroubení šesté polnice. Tedy zatímco na křesťany dopadly pohromy při otevírání pečetí svitku (včetně pronásledování a poprav), budou uchráněni před pohromami, které dopadají na svět při varovném troubení na polnice.
Pokud nebyl uchráněný život Hospodinových služebníků (Zj 6,9-11) a oni stejně prožili pronásledování a smrt, musí toto ochranné označení souviset s tím, že někdy budou zase vkříšeni a plně rehabilitováni (= ospravedlněni, očištěni od falešné popravy za doby pronásledování). Jsou tedy uchráněni pro jistotu věčného života, nikoli od těžkostí v dobách pronásledování na zemi.
Na všechny lidi, včetně Hospodinových služebníků, dopadají těžkosti, pronásledování a smrt, ale Bůh udrží označené služebníky při sobě, nikdo z nich se mu neztratí, co se týká života ve věčném království spravedlnosti, které Bůh buduje a jehož příchod v knize Zjevení za chvíli (Zj 7,9-17) zableskne. To je důležitý dodatek k výkladu kapitoly 6: Bůh a Beránek sice posílají na svět události, které povedou ke mnohé bolesti (viz sedm pečetí svitku), ale svoje služebníky mají moc těmito zkouškami provést tak, že zachovají jejich víru a přivedou je bezpečně do cíle, kterým je chvála nesčíslného zástupu vykoupených v nebi (Zj 7,9-17).
V této chvíli bych rád rozdělil výklad na tři základní vykladačské školy, které se liší v koncepci odpovědí na otázky:
a ) kdy dojde k vytržení církve k Bohu do nebe (1 Tes 4,13-17 je popisem vytržení,ale kdy k němu dojde?)?
b) co je to velké soužení, zmíněné v 7,14?
c) kdo je označených 144 tisíc v 7,1-8?
d) jak časově zařadit události otevírání pečetí v kapitole 6?
e) s otázkou b) souvisí, kdo jsou ti ve velkém zástupu v nebi ve Zj 7,14.
Rád bych naznačil důvody ke vzniku těchto výkladových přístupů -- i když budu uvádět svoje postoje k nim, celá diskuse není uzavřena a definitivní:
budoucnostní přístup (BP) 01: Tento přístup je vykreslen např. v knize [13] (z roku 1925, ale vydána v češtině 2009), nověji [27], a s jistými obměnami ve dvojici doplňujících se útlých knížek [22],[23] (2012-2013). V této linii výkladu jsou odpovědi na předchozí otázky zhruba následovné:
BP ad a) k vytržení církve k Bohu dojde před nástupem Antikrista v budoucnu;
Východiskem tohoto pohledu je, že Svatba Beránkova v nebi (= svatba Ježíše Krista a církve) ve Zj 19,1-10 nastává ještě před závěrečným bojem Ježíše proti Antikristu na zemi (Zj 19,11 - - 20,3); vojska v nebi (19,14) přijíždějí s Kristem na zem ... odtud je vzato to pojetí, že k vytržení církve dojde ještě před koncem pozemské historie; 2 Tes 2,1-8 je dalším východiskem -- podle [22],str.30, Antikrist přijde až poté, co bude vzata ze země církev.
BP ad b) velké soužení je období pronásledování a těžkostí, které přinese Antikrist na zemi po vytržení církve do nebe, tj. samotnou církev už velké soužení nezasáhne, ale zasáhne ty, kdo uvěří Kristu v tomto (sedmiletém) období;
Tento pohled je vzat ze starosmluvního proroctví Daniele 9,26-27, kde někdo, kdo nabídne lidem (Židům?) smlouvu, ji po tří a půl letech sám poruší a po dalších tři a půl let bude trvat krvavé pronásledování.
BP ad c) označených 144 tisíc jsou etničtí Židé, kteří po vytržení církve do nebe uvěří na zemi v Krista;
Tento pohled navazuje na otázky a),b) -- protože kapitola 6 mluví už o velkém soužení po vytržení církve, na zemi v té době se objeví noví věřící z řad Židů (v souladu s textem Římanům 11,25-26, že v budoucnu dojde k většímu obrácení Židů na křesťanskou víru a k Ježíši Kristu). 144 tisíc bude Beránkovým vojskem (či skupinou misionářů) na zemi.
BP ad d) Zjevení 6 a všechny následující kapitoly se týkají výhradně budoucnosti po příchodu Antikrista, jeho sedmileté vlády a toho, co nastane potom. Po otevření první pečeťi (Zj 6,1-2) se objeví na zemi Antikrist, všechny další pečeti jsou otevírány po příchodu Antikrista.
Tento pohled už vyplývá z předchozích otázek a),b),c).
BP ad e) jak vyplývá z b), v 7,14 jsou zobrazeni ti křesťané, kteří uvěří v období sedmiletého velkého Antikristova soužení.
Budoucnostní přístup má své legitimní místo ve výkladech, ovšem přiznám se, že jsem spíše zastáncem následujícího, idealistického interpretačního pohledu. Existují totiž i další možné výkladu uvedených východisek (Daniel 9 ... toto proroctví z 6.stol. př.n.l. mluví o jiném sedmiletém působení zlého mocnáře, respektive třiapůlletém soužení, a sice krutém pronásledování Židů v době povstání Antiocha Epifana v letech 170-167 př.n.l.; 2 Tes 2,1-8 ... příčinou, která brání, může být i něco jiného než církev, třeba Hospodinův anděl bránící příchodu posledního Antikrista; na další východiska z knihy Zjevení ještě přijde řeč).
idealistický přístup (IP) 01: Tento přístup je vykreslen např. ve starší knize [4] z roku 1939, nověji viz [2],[5], v češtině stručně [15]. Hrubé odpovědi:
IP ad a) k vytržení církve dojde při otevření šesté pečeti, což je ovšem současně též ukončení staré země a nebe, protože nebesa budou svinuta jako svitek -- křesťané budou v tento den vzati do nebe, nekřesťané potrestáni;
Východisko: spojíme-li výpověď při otevření šesté (Zj 6,12-17) a sedmé pečeti (Zj 8,1) s výpovědí evangelií (Mt 24,29-31; Mk 13,24-27; Lk 21,25-27) a svědectvím o vytržení církve (1 Tes 4,13-17), dostáváme tuto posloupnost: zachvěje se nebe a přestane existovat vesmír (hvězdy, slunce, měsíc); přijde Pán Ježíš; uvidí ho všichni lidi; vezme svoje vyvolené z celé země; dojde k soudu těch, kdo nejsou Kristovými služebníky; při sedmé pečeti nastane ticho po konečném soudu nad zemí a oslavení a rehabilitaci Hospodinových služebníků.
IP ad b) velké soužení je období od vzkříšení Ježíše Krista a jeho odchodu do nebe, do druhého příchodu = návratu Krista na zem (respektive je možné, že je to celé období existence lidstva);
Východisko: plyne z c),e), tedy z totožnosti lidí v 7,1-8 a v 7,9-17;
IP ad c) označených 144 tisíc představuje Boží lid všech dob, všechny, které si Kristus vezme k sobě a které bude duchovně chránit už při jejich životě na zemi, i když těžkostí a pronásledování ušetřeni na zemi nebyli; číslo 144 tisíc kromě toho, že je symbolické, ukazuje na to, že Bohu a Beránku se neztratí ani jeden z vykoupených, i když na zemi procházejí těžkostmi.
Východisko: Ross Taylor ([2],str.150-151) uvádí dvanáct důvodů, výběrem např.: součet lidu v SS byl prováděn poté, co byli vykoupeni = zachráněni z Egypta (Ex 30,12) -- podobně i 144 tisíc je vykoupeným lidem; novosmluvní církev je nazvaná Izrael Boží (Galatským 6,16) a je součástí společenství Izraele (Ef 2,12); číslo 144 se znovu objevuje při popisu nového Jeruzaléma v 21,12-17, který je jasně místem, kam je pozván Boží lid VŠECH DOB (144 = 12 krát 12, tedy jedná se o číslo, které spojuje skrze Mesiáše lid dvanácti kmenů Izraele s lidem dvanácti apoštolů); citované údaje o počtech Izraele obsahují odkazy na lid Mesiáše: i) Juda je uveden jako prvorozený, z jeho kmene pochází Kristus, který je prvorozeným z mrtvých lidí do věčného života; ii) Léviovci nebyli běžně uváděni ve starosmluvních soupisech Izraele (Nu 1,47), ale nyní jsou zde, protože svatí jsou ve Zj 1,6 nazváni kněžími; iii) Josef je uveden, protože je prototypem Krista, v Bibli o něm není jediná špatná zmínka, ukazuje na bezhříšnost Krista.
IP ad d) nyní žijeme v době po otevření páté pečeti, protože řada křesťanů byla v historii popravena a pronásledována pro svou víru a oni i další si (i Bohu) pokládají otázku, zda Kristus nastolí spravedlnost a Boží království, o které celkem často mluvil.
Východisko: Toto plyne z celkové koncepce a linie výkladu, že totiž Kristus odešel do nebe a dostal pocty jako Bůh (kapitola 5), ujal se vlády a začal jednat ve prospěch svého lidu hned poté (kapitola 6 ... čtyři jezdci apokalypsy jsou obrazem minulého, současného i budoucího působení Hospodinových poslů);
IP ad e) 7,9-17 je jen jiný pohled na vykoupené Hospodinovy služebníky všech dob.
Východisko: to, že pocházejí z každého lidu, rasy, kmene a jazyka, ukazuje na naplnění Hospodinova slova Abrahamovi, že jeho potomků bude jako písku na břehu moře (Genesis 15) a na naplnění faktu, že evangelium bude hlásáno všem národům (Mt 24,14). Popis této skupiny v 7,9-17 je podobný popisu vykoupených všech dob ve Zjevení 21. V neposlední řadě (viz Beale = [5], str.425), Jan slyší počet 144 tisíc (7,4), ale vidí veliký zástup (7,9) -- tento styl kontrastu mezi tím, co Jan vidí a slyší, je jedním z výrazových prostředků v knize Zjevení a souvisí s interpretací, nikoli s tím, že se jedná o dvě rozdílné věci (např. 5,5-6 ... Jan slyší o lvu z Judy, ale vidí zabitého Beránka; 14,1-5 ... Jan vidí 144 tisíc na hoře Sijón, ale slyší zpěv 144 tisíc z nebe).
umírněný budoucnostní přístup (UBP) 01: Vzorovým představitelem tohoto přístupu je Osborne ([10], 2002) nebo kratší, ale poutavěji napsaný Krodel ([6], 1989). Jedná se o jakýsi smírný proud výkladu mezi oběma předchozími (BP i IP), už mezi autory knih [6], [10] existují rozdíly, což ukazuje na nevyhraněný přístup v některých věcech:
UBP ad a) na otázku vytržení církve tento výklad zatím neodpovídá, protože čtení knihy Zjevení k odpovědi dosud nedodalo dostatek podkladů;
UBP ad b) velké soužení začalo sice už odchodem Krista do nebe, ale ve Zj 7,14 je v řečtině určitý člen (oni přišli z "toho" velkého soužení), což ukazuje na soužení a pronásledování v budoucnu při ukončení historie; soužení tedy probíhá v průběhu celé historie, ale velké soužení mluví o době Antikrista v budoucnu;
UBP ad c),e) označených 144 tisíc jsou křesťané všech dob, nikoli jen doby Antikrista (viz podobné důvody jako IP ad c); Krodel uvádí, že 144 tisíc (Zj 7,1-8) je celá církev na zemi v den Páně, zatímco zástup vykoupených (Zj 7,9-16) ukazuje celou církev v nebi po dni Páně);
UBP ad d) vyvarujme se přístupu "buď, anebo" -- šest pečetí (kapitola 6) mluví o budoucnosti, ale též určitě je povzbuzení páté a šesté pečeti určeno pronásledovaným sborům v Malé Asii (kapitoly 2 a 3 uvádějí tatáž zaslíbení jako Zjevení 21 zmíněná ve Zj 7 jako odpověď na otázku vznesenou při páté pečeti).
Východiska UBP: Zjevení je knihou obrazů, tj. chronologii událostí z ní nelze přesně určit. Poznáme zřejmě až zpětně, až se tyto věci odehrají. Naší zodpovědností je být věrnými Bohu a čerpat povzbuzení z několika klíčových věcí knihy Zjevení, určovat časové souvislosti není naše věc. Knihy [10] nebo [6] by mohly být dobrým výchozím bodem v diskusi mezi předchozími dvěma navzájem polarizovanými směry.
Zjevení 8,1: Chce se mi společně s IP01, odpovědí a), říci, že ticho v nebi nastalo po provedení Hospodinova soudu; stoupenci BP01 nebo UBP01 by naopak řekli, že ticho nastává poté, co konečně je svitek otevřen a všichni s napětím čekají, že se zjeví jeho obsah (soud teprve leží v budoucnosti).
Nicméně, situace s chronologií se nadále spíše zamotává (viz [2], str.161): nelze jen tak jednoduše říci, že to, co bude následovat od 8,2, nastane až po otevření svitku -- například se zdá, že události při šesté pečeti (6,12-17) popisují události druhého příchodu Krista, ke kterým se další kapitoly budou opět vracet (srovnejte soud v 6,14: "a nebe zmizelo, jako když se svinuje svitek, a každá hora i každý ostrov se pohnuly ze svého místa" se slovy v 16,20: "všechny ostrovy zmizely a hory nebyly k nalezení" a 20,11: "před jeho tváří zmizela země i nebe"). Mluvíme o tzv. progresivním paralelismu: kniha Zjevení, i když přidává další kapitoly, se znovu vrací k některým již dříve popsaným událostem a přidává k nim další detaily.