|
Stručný obsah knihy Zjevení Janovo
Břeťa Fajmon, 30. 7. 2018
Apoštol Jan je ve vyhnanství na ostrově Patmos a dostává se mu zjevení vzkříšeného Ježíše Krista, do jehož rukou byla dána vláda nad životem i smrtí a nad budoucností tohoto vesmíru. Kristus posílá skrze Jana dopisy sedmi sborům křesťanů na území dnešního Turecka, aby je povzbudil v jejich poslání svítit světu na Mesiáše navzdory těžkostem a pronásledování, kterými procházejí (kapitola 1). Klíčové věty těchto dopisů (podle [2], str. (96-120):
- Dopis do Efezu: Opustil jsi svou první lásku.
- Dopis do Smyrny: Buď věrný až na smrt, a dám ti věnec života.
- Dopis do Pergama: Vím, kde bydlíš: tam, kde je trůn Satanův; avšak pevně držíš mé jméno.
- Dopis do Thyatir: Pouze držte pevně, co máte, dokud nepřijdu.
- Dopis do Sard: Buď pevný a upevni to, co ještě zbývá a je na umření.
- Dopis do Filadelfie: Máš malou moc, a přece jsi zachoval mé slovo a nezapřel jsi mé jméno.
- Dopis do Laodiceje: Já usvědčuji a kárám ty, které miluji; buď tedy horlivý a učiň pokání. Hle, stojím u dveří a tluču; kdo by uslyšel můj hlas a otevřel dveře, k tomu vejdu a budu s ním večeřet a on se mnou.
Těmito slovy burcuje Ježíš nejen sedm sborů v 1. století n.l., ale všechny sbory Božího lidu v každé době (kapitoly 2 a 3). V kapitolách 4-22 Ježíš Kristus odkrývá Božímu lidu pravou povahu jejich nepřátel, pravý pohled na skutečnost a duchovní boj a jistotu splnění svých slibů pro Boží lid v budoucnosti:
- kapitola 4: Jan je ve vidění vzat do nebe a vidí na trůnu Boha a kolem něj čtyři andělské bytosti a čtyřiadvacet starších, jak jej chválí za to, že stvořil celý vesmír.
- kapitola 5: Na trůnu vedle Boha vidí Jan svitek se sedmi pečetěmi. Jan je velmi zarmoucen, že nikdo na nebi, na zemi ani pod zemí nemá moc vzít ten svitek a rozlomit jeho pečeti. Pak si všímá, že Ježíš Kristus, Beránek z kmene Judova, přichází ke trůnu a bere si svitek. On má moc rozlomit jeho pečeti, protože svou smrtí Bohu vykoupil do vlastnictví lidi, Boží lid ze všech národů.
- kapitola 6: Ježíš Kristus rozlamuje prvních šest pečetí; při rozlomení každé z pečetí přicházejí na zemi těžkosti a pohromy; při rozlomení páté pečeti se v nebi duše zabitých pro Boží slovo a své věrné svědectví o Mesiáši ptají Boha, zda někdy nastolí spravedlnost a odpoví na jejich nespravedlivou smrt; při šesté pečeti nastává zánik vesmíru a všichni lidi předstupují před Boha a Beránka, protože nastal den jejich soudu a hněvu.
- kapitola 7: Andělé označují pečetidlem Boží lid, který má být ušetřen Božího hněvu. Jan pak vidí nesčíslný zástup lidí v nebi před trůnem Boha a Beránka, jak chválí Boha a Beránka za záchranu. Nyní budou chválit Boha a Beránek bude jejich pastýřem a bude jim dávat vodu života.
- kapitola 8: Beránek otvírá sedmou pečeť svitku a v nebi nastává ticho. Přichází sedm andělů, a na pokyn Boha, který přijal modlitby Božího lidu, tito andělé troubí na sedm polnic. Při troubení na první čtyři polnice dopadají pohromy na třetinu země a nebe.
- kapitola 9: Při zatroubení páté polnice je země naplněna kobylkami, které koušou a mučí lidi po pět měsíců. Při troubení šesté polnice přichází na zemi vojsko a pobije třetinu lidí. Přesto se ti lidé, kteří přežili, neobrátí od svých model ke skutečnému Bohu a dále setrvávají ve svém násilí a hříchu.
- kapitola 10: Jan dál vidí jiného anděla, jak sestupuje na zem a dává mu malý svitek, aby jej snědl a nesl jeho poselství dál všem národům a králům. Pravděpodobně se jedná o knihu Zjevení, jak ji známe, kde je ta část svitku Ježíše Krista, kterou má Jan i celý Boží lid nést dál a uvádět ve veřejnou známost.
- kapitola 11: Jan má změřit Boží svatyni, tj. spočítat celý Boží lid, který je poslán na svědectví všem národům na zemi. Tito svědkové se prokazují Boží mocí a odvážně šíří Boží slovo. Pokud budou zabiti, tak Bůh je vzkřísí z mrtvých a pozve k sobě do nebe. Při troubení sedmé polnice bude vláda nad vesmírem předána Ježíši Kristu a Bůh přijde se svým soudem.
- kapitola 12: Dále Jan vidí obraz ženy oděné sluncem a hvězdami (symbol Božího lidu), jak porodí syna (Mesiáše). Pak vidí draka (symbol Satana), který chce dítě zabít. Syn je vytržen k Bohu (přemohl smrt, byl vzkříšen z mrtvých) -- svou smrtí Syn-Beránek paradoxně vítězí nad drakem-Satanem, protože vykoupil lidi Bohu. Drak už nemá místo v nebi jako žalobce lidí, je svržen na zem a pronásleduje ženu (obraz pronásledování Božího lidu).
- kapitola 13: Z moře vystupuje šelma, která rozpoutává válku proti svatým (= potomkům té ženy, tj. proti Božímu lidu) a zabíjí je. Ze země vystupuje jiná šelma, která nutí obyvatele země klanět se první šelmě a zabíjí ty, kdo se odmítají poklonit.
- kapitola 14: Dále Jan vidí v nebi Beránka a jeho lid, kterých je 144 tisíc -- stejný počet, který byl označen jako Boží lid v kapitole 7 a který byl poslán v kapitole 11 na svědectví všem národům o Bohu, tj. nikdo z Hospodinových služebníků se neztratil, všichni se dostali do nebe a následují Beránka, kam on jde. Naopak na zemi probíhá žeň všech lidí, co nepatří Bohu -- jsou požati jako obilí a vhozeni do lisu Hospodinova hněvu.
- kapitola 15: Jan vidí v nebi radost vykoupených Božích služebníků (15,2-4), a pak vidí, jak přichází sedm andělů s miskami posledního Hospodinova hněvu (15,5-8).
- kapitola 16: Při vylití prvních čtyř misek Božího hněvu dopadají na zemi velké rány, ale lidé se neobrátí k Bohu, jen Boha proklínají. Při vylití páté misky padne temnota na království šelmy, lidé mají bolesti a vředy. Při vylití šesté misky přicházejí k pozemským králům duchové démonů, aby je shromáždili do vojska k boji proti Bohu. Při vylití sedmé misky se obydlený svět zřítí a rozpadne. Pozemský svět obyvatel, kteří vzdorují Bohu, symbolizovaný městem Babylon, je zničen.
- kapitola 17: Anděl ukazuje Janovi ženu smilnici (symbol bezbožných lidí) a její pravou povahu: je oblečená purpurem a šarlatem, ale v poháru má ohavnosti, je zpita krví Božího lidu. Tato žena jede na šelmě z moře (= je spolčena se šelmou), která má sedm hlav a byla zabita (též 13,3), ale objeví se znovu a bude válčit s Beránkem.
- kapitola 18: Jan slyší anděla, jak volá na Boží lid, aby se zachránil z bezbožného Babylonu (symbol světa, který neuctívá Boha). Bezbožný světový systém se hroutí -- vidíme obchodníky a ty, co bohatli spolčením se světem, jak pláčou nad ztrátou své klientely. Bezbožný svět je potrestán, protože pronásledoval Boží svědky.
- kapitola 19: Jan vidí veliký zástup v nebi, jak chválí Boha a Beránka za to, že uplatnil svou spravedlnost nad světem a ujal se vlády. Nebe se chystá na svatbu Beránka s jeho nevěstou (Beránkova nevěsta je symbol pro Boží lid). V nebi se objevuje Ježíš Kristus na bílém koni jako bojovník, Boží lid jej doprovází jako jeho vojsko. Na zemi jsou shromážděná vojska šelmy a pozemských králů (pravděpodobně totéž vojsko, o jehož sešikování mluví kapitola 16), ale všichni jsou zabiti mečem Ježíše Krista, pouze šelma z moře a šelma ze země (= falešný prorok) jsou zaživa uvrženi do jezera ohně a síry.
- kapitola 20: Anděl sestupuje od Boha a svazuje Ďábla, aby už nemohl svádět národy. Dochází ke vzkříšení Božího lidu, který usedne na trůny a kraluje s Kristem po tisíc let. Po dovršení tisíce let jsou vzkříšeni všichni, kteří Bohu za svého života neuvěřili (Zj 20,5) a Satan je propuštěn ze svého vězení (20,7), opět svede všechny lidi a přiměje je zaútočit na Boží lid a na svaté město. Satan je uvržen do jezera ohně a síry. Lidé jsou souzeni podle svých skutků -- pokud jejich jméno není zapsáno v Beránkově knize života, jsou uvrženi do jezera ohně a síry.
- kapitola 21: Jan nyní vidí nové nebe a zemi, kde Bůh přebývá se svým lidem, dává jim radost a je zdrojem jejich života. Míry města obsahují číslo 144 tisíc, totéž číslo, které vyjadřuje plný počet Hospodinových služebníků, z nichž se žádný neztratil a všichni žijí s Bohem. Město od Boha září zlatem a Boží slávou. Ve městě není svatyně ani chrám, ale přebývá v něm Bůh.
- kapitola 22: Z trůnu Božího a Beránkova vychází řeka života, uprostřed města je stromoví života, které vyléčí každou nemoc. Hospodinovi služebníci mu slouží a vidí jeho tvář -- jejich víra se proměnila ve skutečné vidění Boha. Anděl Janovi dosvědčuje, že celé jeho zjevení je věrné a pravé, vyzývá všechny čtenáře, aby si celého zjevení vážili, věrně je předávali dál a žili podle něho, protože Pán Ježíš přijde brzy.
Při výkladu knihy Zjevení se objevují zhruba tři odlišné přístupy:
- Budoucnostní přístup (BP): snaží se o co největší doslovnost, obsah kapitol 6-22 se podle tohoto pohledu odehraje teprve v budoucnu.
- Idealistický přístup (IP): chápe většinu obrazů jako symboly, preferuje ten pohled, že většina knihy Zjevení se týká našeho současného života a světa.
- Umírněný budoucnostní přístup (UBP): snaží se o smíření doslovného a symbolického výkladu, preferuje ovšem ten pohled, že většina kapitol knihy Zjevení se týká budoucnosti.
Seznam některých výkladových otázek a odpovědí jednotlivých přístupů:
Výkladové otázky: | BP | IP | UBP |
a) Kdy dojde k vytržení církve k Bohu do nebe (1 Tes 4,13-17 je popisem vytržení,ale kdy k němu dojde?)?
| BP ad a) |
IP ad a) |
UBP ad a) |
b) Co je to velké soužení, zmíněné v 7,14?
| BP ad b) |
IP ad b) |
UBP ad b) |
c) Kdo je označených 144 tisíc v 7,1-8?
| BP ad c) |
IP ad c) |
UBP ad c) |
d) Jak časově zařadit události otevírání pečetí v kapitole 6?
| BP ad d) |
IP ad d) |
UBP ad d) |
e) Kdo jsou ti ve velkém zástupu v nebi ve Zj 7,14?
| BP ad e) |
IP ad e) |
UBP ad e) |
f) Jaký je výklad prvních čtyř polnic?
| BP ad f) |
IP ad f) |
UBP ad f) |
g) Jaký je výklad páté a šesté polnice?
| BP ad g) |
IP ad g) |
UBP ad g) |
h) Co znamená změření chrámu (či chrámové svatyně) ve Zj 11,1-2 a o jaký chrám se jedná?
| BP ad h) |
IP ad h) |
UBP ad h) |
i) Kdo jsou dva svědkové ve Zj 11,3-13?
| BP ad i) |
IP ad i) |
UBP ad i) |
j) Jak rozumět časovému intervalu dvaačtyřicet měsíců ve Zj 11,2, který je stejně dlouhý jako 1260 dní ve Zj 11,3?
| BP ad j) |
IP ad j) |
UBP ad j) |
k) Kdo je žena oděná sluncem ve Zj 12,1-2?
| BP ad k) |
IP ad k) |
UBP ad k) |
l) Kdy došlo nebo dojde ke svržení Satana vykreslenému ve Zj 12,7-9?
| BP ad l) |
IP ad l) |
UBP ad l) |
m) Kdy přijdou obě šelmy (šelma z moře ... Zj 13,1-10; šelma ze země ... Zj 13,11-17)?
| BP ad m) |
IP ad m) |
UBP ad m) |
n) Co to znamená, že jedna hlava šelmy z moře byla smrtelně zraněna, a pak vyléčena (Zj 13,3)?
| BP ad n) |
IP ad n) |
UBP ad n) |
o) Kdy dojde k pohromám spojeným s miskami Božího hněvu ve Zj 16? A jak vykládat obsah těchto pohrom?
| BP ad o) |
IP ad o) |
UBP ad o) |
p) Co to znamená, že Satan je spoután na tisíc let ve Zj 20,2?
| BP ad p) |
IP ad p) |
UBP ad p) |
q) Co to znamená první vzkříšení ve Zj 20,4-6? Kdo a kde bude kralovat s Kristem po tisíc let?
| BP ad q) |
IP ad q) |
UBP ad q) |
r) Jaký je vztah mezi bitvami ve Zj 16,14; Zj 19,19 a Zj 20,8? Jak mnoho času uplyne mezi trestem šelmy a falešného proroka (Zj 19,20) a Satana (Zj 20,10)?
| BP ad r) |
IP ad r) |
UBP ad r) |
V dnešní době nelze často k jednomu označení výkladu přidávat automaticky odpovědi z jednoho sloupce, nýbrž musíme
prozkoumat zvlášť, jak k dané konkrétní otázce daný vykladač přistupuje. Určitě existují i další otázky, ve kterých se různé výklady knihy Zjevení liší, ale uvedených osmnáct otázek dává dobrý přehled problematiky, kterou se musíme při výkladu zabývat a určitý přehled přístupových rámců, ve kterých jsou jednotlivé odpovědi navzájem provázány.
následující: Pokus o vystižení poselství knihy Zjevení
Diskuse:
Váš příspěvek do diskuse:
|
|
|