— Vjezd do
Jeruzaléma
1 Když se blížili k Jeruzalému, k Betfage
a Betanii u Olivové hory, poslal dva ze svých učedníků 2 a řekl
jim: „Jděte do vesnice, která je před vámi, a hned, jak do ní vejdete,
naleznete přivázané oslátko, na němž dosud nikdo z lidí neseděl. Odvažte
je a přiveďte!
Olivová hora – vysoký kopec (826
m n.m.) na východ od starého Jeruzaléma. Od chrámové hory (740
m n.m.) a hory Sión (762 m n.m) ji odděluje údolí potoka Cedron. Olivová hora
má jméno podle olivovníků, které jsou na jejích svazích pěstovány. Na jejím
úpatí poblíž Cedronu je i Getsemanská zahrada.
do vesnice – vzhledem
k tomu, že se Ježíš blížil k Betanii a Betfage, zřejmě poslal
učedníky do jedné z těchto vesnic.
Betfage – Dům
nezralých fíků – vesnice na Olovové hoře, jejíž poloha je dnes nejistá.
Betanie –
Dům chudého (Dům smutku) – leží asi 3
km od Jeruzaléma. Podle Jana 11 tu bydlel Lazar a jeho sestry Marie
a Marta. Místo je ztotožňováno s dnešním městem Al-Eizariya. Je-li
tomu tak, ležela Betanie mimo cestu z Jericha do Jeruzaléma.
Marek vyjmenováním těchto tří míst
sděluje, že následující vyprávění o oslátku se událo na cestě do Jeruzaléma,
v jeho blízkosti, ale vně hradeb města.
oslátko – pólos
– mládě osla nebo koně nebo mezka. To, že
jde o oslátko, plyne ze souvislosti se Zach 9,9: Rozjásej se, sijónská
dcero, dcero jeruzalémská, propukni v hlahol! Hle, přichází k tobě
tvůj král, spravedlivý a zachráněný, pokořený, jede na oslu, na oslátku,
osličím mláděti.
naleznete přivázané
oslátko, na němž dosud nikdo z lidí neseděl – jde zde o Ježíšův
symbolický čin, kterým se odvolává právě na Zach 9,9. Tento příběh Ježíšova
vjezdu do Jeruzaléma byl v prvotní církvi chápán jako naplnění tohoto
proroctví. A tuto symbolickou souvislost se starozákonním textem dává svému vjezdu
do Jeruzaléma sám Ježíš.
I dnešní
židé očekávají naplnění Zachariášova proroctví. Očekávají, že v Den Hospodinův
(den Jahve) přijede Mesiáš na bílém oslátku od východu, tedy přes Olivovou
horu. (Zach 14,4: V onen den stanou jeho nohy na hoře Olivové,
ležící na východ od Jeruzaléma.) Na části svahu Olivové hory je židovský
hřbitov, kde mnozí pravověrní židé touží být pohřbeni, protože až tudy bude do
Jeruzaléma přijíždět Mesiáš na oslátku, pohřbení na tomto hřbitově budou
vzkříšeni jako první.
3 A řekne-li
vám někdo: ‚Co to děláte?‘, odpovězte: ‚Pán je potřebuje a hned je sem zas
vrátí.‘“ 4 Vyšli a na rozcestí nalezli oslátko přivázané venku
u dveří. Když je odvazovali, 5 někteří z těch, kteří tam stáli,
jim řekli: „Co to děláte, že odvazujete to oslátko?“ 6 Odpověděli jim tak,
jak Ježíš přikázal, a oni je nechali.
Marek popisuje do všech
podrobností toto zapůjčení oslátka, aby zdůraznil, že se naplnila Ježíšova
předpověď toho, jak se to stane. Učedníci skutečně nalezli vše tak, jak Ježíš
předpověděl.
Pán je potřebuje – učedníci
řekli to, co jim Ježíš nařídil, a bylo to úspěšné. Učedníci zřejmě použili
slovo raban, což je aramejská verze hebrejského rabon (pán,
učitel, mistr), kterým židé označovali Pána – Hospodina, ale také tak
oslovovali Ježíše (raboni – můj mistře). Možná však zapůjčení
bylo předem domluveno a slovo pán (kyrios) ve slovech učedníků označuje
majitele oslátka, který ho potřebuje pro Ježíše. Takže kyrios může být
majitel osla, ale může to být i označení Hospodina, nebo Ježíše.
hned je sem zas vrátí
– těmito slovy uklidnili Ježíšovi učedníci zbývající obavy těch lidí, kteří tam
na rozcestí stáli.
7 Oslátko
přivedli k Ježíšovi, přehodili přes ně své pláště a on se na ně
posadil.
Učedníci tak chtěli Ježíšovi
vytvořit jakýsi trůn ve smyslu Zachariášova proroctví: přichází k tobě
tvůj král, ... jede na oslu, na oslátku, osličím mláděti.
8 Mnozí
rozprostřeli na cestu své pláště a jiní zelené ratolesti z polí.
Jde o hold králi. Podobně jako 2
Král 9,13: Každý vzal rychle své roucho a položili mu je pod nohy
na schody, zatroubili na polnice a provolávali: „Jehú se stal králem!“
9 A ti,
kdo šli před ním i za ním, volali: „Hosanna!
Hosanna! – je to
řecký přepis hebrejského hóší á-na – prosím, pomoz , které je používáno
při oslovení krále, jak to nalezneme například v 2 Sam 14,4: Tekójská žena
s králem (Davidem) promluvila. Padla tváří k zemi, klaněla se
a zvolala: „Pomoz, králi!“ V hebrejském originále: Hóší á-na,
melech! – Hosanna, králi. Hóší á-na může být i prosba Bohu, jak to
čteme v Ž 118,25: Prosím, Hospodine, pomoz! V originále je:
Hóší á-na, Jahve!
V Markově popisu Ježíšova
vjezdu do Jeruzaléma však tohle volání působí spíše jako prokazování pocty. V řeckém
prostředí je totiž slovo hosanna používáno jako zvolání, kterým lid
vítal vladaře.
10 Požehnaný,
který přichází ve jménu Hospodinově, požehnáno buď přicházející království
našeho otce Davida. Hosanna na výsostech!“
Požehnaný, který přichází
ve jménu Hospodinově – citace Ž 118,26 podle LXX. Původně v tomto
žalmu šlo o slova, která pronášeli kněží, když vítali lid přicházející do
chrámu: Požehnaný, jenž přichází v Hospodinově jménu. Žehnáme
vám z Hospodinova domu.
Protože se v následujícím verši Markova evangelia
dočteme, že Ježíš po vjezdu do Jeruzaléma vešel do chrámu, vztahuje se verš
Ž 118,26 příhodně na Ježíše.
požehnáno buď přicházející
království našeho otce Davida – poutníci se těmito slovy radují,
protože očekávají nastolení vlády Mesiáše, kterého vidí v Ježíšovi. Věří,
že v něm se obnovuje Davidovo království.
Hosanna na výsostech!
– tato slova jsou ozvěnou verše Ž 148,1: Chvalte Hospodina z nebes,
chvalte ho na výsosti! Výsosti je prostor nadřazený
člověku, je to opis Božího jména, které židé nevyslovovali. Takže Hosanna na
výsostech! je opisem slov: Hóší á-na, Jahve! Jednalo se tedy
znovu o hold zástupů vítajících Ježíše a současně o jejich prosbu Bohu, aby
zasáhl a obnovil Davidovo království. Tato jejich radostná naděje však bude
brzy zklamána, protože Ježíš nepřináší politické vítězství Davidova
království nad římskou říší. Přináší radostnou naději na duchovní vítězství nad
říší hříchu a zla. Toto jeho poslání nepochopili ti, kdo ho vítali, a tak
ve svém nadšení pro Ježíše nesetrvali, když nesplnil jejich očekávání.
11 Ježíš vjel
do Jeruzaléma a vešel do chrámu. Po všem se rozhlédl, a poněvadž již
bylo pozdě večer, odešel s Dvanácti do Betanie.
Ježíš vjel do Jeruzaléma
– v Markově evangeliu je to první Ježíšova návštěva Jeruzaléma. Evangelista
Lukáš zaznamenává, jak dvanáctiletý Ježíš navštívil Jeruzalém a chrám. Jan píše
o několika návštěvách Jeruzaléma v průběhu Ježíšova veřejného působení.
vešel do chrámu – to
znamená na některé z chrámových nádvoří: vnější pohanů, vnitřnější žen a
nejvnitřnější mužů, na němž byl oltář a také budova svatyně. (Do svatyně však měli
přístup jen kněží – potomci Árona.)
Po všem se rozhlédl
– tento obrat připravuje na další Ježíšův prorocký symbolický čin – „vyčištění
chrámu“, které Marek zařazuje až na další den (11,15-17). Tomuto prorockému
Ježíšovu činu provedenému v chrámu předchází jiný symbolický prorocký čin,
a to „prokletí fíkovníku“, které se k Jeruzalému také vztahuje.
bylo pozdě večer – tak
končí první den v Markově popisu Ježíšova pašijového týdne.
odešel s Dvanácti do
Betanie – Zástup zmizel, nadšení davů se vytratilo. Ježíš se
s Dvanácti vrací do asi 3 km vzdálené Betanie. Tam zřejmě měl místo, kde
mohl s učedníky bydlet.
— Prokletí
fíkovníku
12 Když vyšli
druhého dne z Betanie, dostal hlad.
Tento verš navazuje na předešlý,
kde jsme četli, že večer předešlého dne šel Ježíš s Dvanácti z Jeruzaléma
do Betanie. Tady čteme, že ráno šli opačným směrem.
dostal hlad – to je
jediná zmínka v Markově evangeliu o tom, že měl Ježíš hlad.
13 Spatřil
z dálky fíkovník, který měl listí, a šel se podívat, zda na něm něco
nalezne. Když k němu přišel, nenalezl nic než listí, neboť nebyl čas fíků.
Fíkovník měl v době Paschy,
tedy někdy v dubnu, listí, nikoli však zralé plody, které se objevovaly až
v červnu. A Marek poznamenává, že nebyl čas fíků. Ježíš to jistě věděl, nicméně
šel hledat na fíkovníku plody. Tento rozpor naznačuje, že půjde o Ježíšův prorocký
symbolický čin, který se nebude ve skutečnosti týkat fíkovníku. Fíkovník je tu
symbolem Izraele.
Tento příběh o fíkovníku navazuje
na Ježíšovo podobenství zachycené v Lk 13,6-9: Jeden člověk měl na své
vinici fíkovník; přišel si pro jeho ovoce, ale nic na něm nenalezl. Řekl
vinaři: ‚Hle, už po tři léta přicházím pro ovoce z tohoto fíkovníku
a nic nenalézám. Vytni jej! Proč má kazit i tu zem?‘ On mu odpověděl:
‚Pane, ponech ho ještě tento rok, až jej okopám a pohnojím. Snad příště
ponese ovoce; jestliže ne, dáš jej porazit.‘ Ve Starém zákoně se tento
motiv, kdy je fíkovník symbolem Izraele, objevuje v 7. kapitole Micheášova
proroctví, která je o bezbožnosti přinášející rozvrat lidských vztahů. Začíná
slovy: Není tu hrozen k snědku ani raný fík, po němž toužím. Zbožný
vymizel ze země, přímého mezi lidmi není (Mich 7,1).
14 I řekl
mu: „Ať z tebe již na věky nikdo nejí ovoce!“ Učedníci to slyšeli.
Jak uvidíme z verše 11,20, Ježíšova
slova způsobí uschnutí fíkovníku. Je to symbolické odsouzení Izraele. Marek
vidí v Ježíšově ukřižování definitivní selhání židovského národa.
— Očištění chrámu
15 Přišli do
Jeruzaléma. Když vešel do chrámu, začal vyhánět prodavače a kupující
v nádvoří, zpřevracel stoly směnárníků a stánky prodavačů holubů;
Když vešel do chrámu
– tím se myslí chrámové nádvoří, konkrétně nádvoří pohanů, kde byla obchodní
činnost dovolená. Byla totiž nutná výměna římských peněz za chrámovou měnu, ve
které se platily chrámové poplatky a daně. Také prodej obětních zvířat byl pro
přinášení chrámových obětí často nezbytný, protože židé, kteří chtěli v chrámu
přinést oběť, přicházeli i ze vzdálených míst, a tak si obětní zvíře těžko
mohli přivádět s sebou. Tyto směnárny a obchody s obětními zvířaty
původně byly dál od chrámu, snad na úpatí Olivové hory. Ale po dokončení
Herodova chrámu s rozsáhlým nádvořím se směnárníci a prodavači obětních
zvířat přesunuli na nádvoří pohanů.
začal vyhánět –
mezi biblisty není jednotný názor na konkrétního obsah tohoto Ježíšova
prorockého činu a na Markovu interpretaci této události. Podle některých Ježíš v
Markově evangeliu uznával, že obchodníci nabízeli potřebné služby těm, kdo přinášeli
oběť. Ale chtěl, aby to dělali mimo chrámovou horu, a tak uchovali její
posvátný charakter. Mnozí badatelé se však domnívají, že Ježíš svým prorockým
činem zpochybnil chrámovou praxi velkého množství obětí. On sám svou vlastní obětí,
která přináší vykoupení všem lidem, činí chrámové oběti zbytečné. Evangelista Marek
tímto vyprávěním o Ježíšově prorockém činu ohlašuje konec chrámu jako místa pro
přinášení obětí. K tomu později napsal autor listu Židům: Když přišel
Kristus, velekněz, který nám přináší skutečné dobro, ... nevešel do
svatyně s krví kozlů a telat, ale jednou provždy dal svou vlastní
krev, a tak nám získal věčné vykoupení (Žid 9,11-12).
16 nedovoloval
ani to, aby někdo s čímkoliv procházel nádvořím.
s čímkoliv –
váčkem s penězi nebo něčím, co bylo třeba k provozu chrámového kultu.
Z čehož je vidět, že Ježíšův prorocký čin se týkal celého systému
chrámových obětí.
17 A učil
je: „Což není psáno: ‚Můj dům bude zván domem modlitby pro všechny národy‘? Vy
však jste z něho udělali doupě lupičů.“
Jde tu o výklad verše Iz 56,7
kombinovaného s veršem o doupěti lupičů z Jer 7,11.
Iz 56,7: Cizince, kteří lnou k
Hospodinu tím, že mu slouží a lpí na mé smlouvě, ty přivedu na svou svatou horu
a dám jim radost ve svém domě modlitby,... neboť můj dům se bude nazývat domem
modlitby pro všechny národy.” Tento text připomíná Izaiášovo vidění
týkající se začátku mesiánské doby: Pevně bude stát hora s Hospodinovým
domem na vrcholu hor, vyvýšena nad pahorky, budou k ní proudit všechny
národy (Iz 2,2-3). Tedy Jeruzalém bude tím místem, kde se shromáždí národy,
aby uctívaly Boha. Pro Markovy čtenáře, kteří byli většinou pohanokřesťané, je
obrat pro všechny národy zvláště důležitý. Ježíšův čin naznačoval, že se
blíží čas, kdy Bůh sám zbuduje nový chrám otevřený pro všechny.
Užití citátu z Jer 7,11
svědčí o tom, že Ježíš v Markově interpretaci vytýkal chrámu obchodní
praktiky, které chrám znesvěcovaly.
Vy však jste z něho
udělali – jde o kritiku chrámových kněží a zákoníků.
lupič – léstés
– lupič, zločinec – toto slovo Marek použil i v 14,48: Vyšli
jste na mne jako na povstalce (léstés) s meči a holemi,
abyste mě zajali. A v 15,27: S ním ukřižovali dva povstalce
(lēstai).
18 Velekněží
a zákoníci to uslyšeli a hledali, jak by ho zahubili; báli se ho
totiž, protože všechen lid byl nadšen jeho učením.
Marek tu ukazuje, jak se proti
Ježíšovi spojily dvě židovské skupiny, aby ho zahubily.
Velekněží, tedy
vyšší levitští kněží, byli saduceové, ale zákoníci byli
většinou farizeové. Obě tyto skupiny se Ježíše bály, protože zástupy lidí byli
nadšeny Ježíšovou mocí a jeho učením (doslova žasly nad jeho učením). Od
takového úžasu je však ještě dost daleko k následování Ježíše. A velekněží
a zákoníci chtěli rozhodně zabránit tomu, aby zástupy lidí opustily stávající
židovské autority a následovaly Ježíše. Tím, že Ježíše zabijí, zlikvidují víru
a naději lidu, že Ježíš je Mesiáš. ( Lk 24,19-21: Ježíše Nazaretského, který
byl prorok mocný slovem i skutkem před Bohem i přede vším lidem, naši
velekněží a členové rady vydali, aby byl odsouzen na smrt,
a ukřižovali ho. A my jsme doufali, že on je ten, který má vykoupit
Izrael.) Už to, že byl Ježíš zatčen, souzen a bičován, stačilo, aby zástup
přestal obdivovat jeho moc, aby se zklamaná naděje lidí změnila v jejich zlobu.
A tak se ti lidé shromáždění v Jeruzalémě nechali velekněžími a zákoníky
zmanipulovat tak, že na Pilátovi žádali Ježíšovu smrt.
19 A když
nastal večer, vyšel Ježíš s učedníky z města.
Konec druhého dne Markova
pašijového týdne. A protože další den ráno našli učedníci uschlý fíkovník, je
zřejmé, že Ježíš s učedníky vyšel z města a šel do Betanie.
Tak příběh s fíkovníkem rámuje vyprávění o Ježíšově symbolickém vyčištění
chrámu.
— Uschlý
fíkovník
20 Ráno, když
šli kolem, uviděl ten fíkovník uschlý od kořenů.
ráno – bylo to
třetího dne v Markově popisu Ježíšova pašijového týdne.
fíkovník uschlý – Ježíšovo
prokletí fíkovníku (Ať z tebe již na věky nikdo nejí ovoce! )
z 11,14 se naplnilo. Ten Ježíšův prorocký čin ukazoval na selhání vyvoleného
národa, především kořenů jeho náboženského života, což byla
chrámová praxe kněží a zákoníků: Vy však jste z (chrámu) udělali doupě
lupičů (11,17).
21 Petr se
rozpomenul a řekl: „Mistře, pohleď, fíkovník, který jsi proklel, uschl.“
Petr opět vystupuje jako mluvčí
učedníků. Ježíšův výrok z minulého rána chápe jako kletbu a potvrzuje, že
fíkovník skutečně uschl.
Následuje krátké Ježíšovo poučení
o víře a modlitbě složené s uvozující věty a tří výroků.
22 Ježíš jim
odpověděl: „Mějte víru v Boha!
Tuto úvodní větu Ježíšovy řeči je
třeba chápat jako rozkaz: Mějte
víru v Boha! Jsou použita slova pistis theou – víra Boží. Tento
výraz se jinde v Novém zákoně neobjevuje. Genitiv theou je třeba
chápat jako předmětový, tedy Bůh je předmětem této víry, jak je to i
v našem ekumenickém překladu.
Od slova pistis (víra)
je odvozeno sloveso pisteuó (věřit), které je jedním ze dvou (spolu se
slovem proseuchomai – modlit se) klíčových slov následujících Ježíšových
výroků. Víra v Boha je v nich osobní důvěrou, která zahrnuje vztah
k Bohu jako k Otci. Od takové víry lze očekávat nové velké věci,
které jsou symbolicky a hyperbolicky vyjádřeny prvním Ježíšovým výrokem:
23 Amen,
pravím vám, že kdo řekne této hoře: ‚Zdvihni se a vrhni se do moře‘ –
a nebude pochybovat, ale bude věřit, že se stane, co říká, bude to mít.
Amen, pravím vám – slavnostní
úvod je zdůrazněním autority Ježíše dané Bohem.
kdo řekne – v originále
je celý výrok řečen v konjuktivu: kdo by řekl této hoře: ‚Zdvihni se
a vrhni se do moře‘ – a nepochyboval by, ale věřil by,... To zdůrazňuje
podmiňovací charakter výroku, tedy že všechno závisí na víře. Smyslem výroku
je: Prostřednictvím víry, která je naprostou důvěrou Bohu, mohou lidé
uskutečňovat věci, které jsou z lidského hlediska nemožné. Víra je účinná,
otevírá člověku nové možnosti. (Jinou verzi tohoto výroku najdeme v Mt 17,20: Amen,
pravím vám, budete-li mít víru jako zrnko hořčice, řeknete této hoře: ‚Přejdi
odtud tam‘, a přejde;)
24 Proto vám
pravím: Věřte, že všecko, oč v modlitbě prosíte, je vám dáno,
a budete to mít.
oč v modlitbě prosíte
– doslova: oč se modlíte a prosíte
je vám dáno – doslova:
už jste dostali. Modlitba pronesená s vírou bude vyslyšena tak
jistě, jako by se to už stalo.
Podobný Ježíšův výrok o účinnosti
víry nalezneme i v Mt 7,7-8, a také v Lukášově evangeliu: A tak
vám pravím: Proste, a bude vám dáno; hledejte, a naleznete; tlučte,
a bude vám otevřeno. Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá,
nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno. Což je mezi vámi otec, který
by dal svému synu hada, když ho prosí o rybu? Nebo by mu dal štíra, když
ho prosí o vejce? Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat
dobré dary, čím spíše váš Otec z nebe dá Ducha svatého těm, kdo ho prosí!
(Lk 11,9-13)
Zvláště v tomto Lukášově textu
je vidět, že Ježíšův výrok není příslibem magického účinku modlitby, neslibuje
ovládání Boží moci. Jde o to, že nebudu nikdy zklamán, když modlitbu chápu jako
projev důvěry, že mi Bůh vždy dává to, co je pro mě nejlepší, dává mi to, co
vede ke spáse. Těm, kdo ho prosí, Otec z nebe dá Ducha svatého,
tedy těm, kdo ho prosí, Bůh dává sám sebe.
25 A kdykoli
povstáváte k modlitbě, odpouštějte, co proti druhým máte, aby i váš
Otec, který je v nebesích, vám odpustil vaše přestoupení.“
Smysl tohoto třetího výroku se dá
vyjádřit slovy: Nejprve odpusť svým blízkým, a pak teprve hledej odpuštění u
Boha. Jde o stručné vyjádření toho, co najdeme v Matoušově evangeliu
v rámci modlitby Otče náš a v jejím výkladu: A odpusť
nám naše viny, jako i my jsme odpustili těm, kdo se provinili proti nám.
... Neboť jestliže odpustíte lidem jejich přestoupení, i vám odpustí váš
nebeský Otec; jestliže však neodpustíte lidem, ani váš Otec vám neodpustí
vaše přestoupení. (Mt 6,12.14-15).
Ježíš trvá na úzké vazbě mezi
ochotou člověka odpouštět druhým a odpuštěním, kterého se člověku dostává od
Boha.
26 Jestliže však
neodpustíte lidem, ani váš Otec vám neodpustí vaše přestoupení.
Tuto větu některé rukopisy přebírají
z Mt 6,15. Nicméně nejstarší rukopisy tuto větu nemají, proto se v překladech
verš 26. vynechává.
— Spor
o Ježíšovu pravomoc
27 Znovu přišli do Jeruzaléma. Když
procházel chrámem, přišli k němu velekněží, zákoníci a starší
velekněží – velekněz
byl mezi chrámovými knězi jen jeden a v té době jím byl Kaifáš.
Množné číslo Marek použil, protože velký vliv ve veleradě měl Annáš,
který byl veleknězem v letech 6-15, pak byl sesazen prokurátorem Valeriem
Gratem. Ale i po svém sesazení měl jak autoritu, tak titul velekněze. Právě
před něj byl předveden jak Ježíš, tak později i Petr a Jan. V roce 18 se Annášovi
podařilo na místo velekněze prosadit Kaifáše, což byl podle Janova evangelia
Annášův zeť. (J 18,13: Přivedli ho nejprve k Annášovi; byl
totiž tchánem Kaifáše, který byl toho roku veleknězem.) Oba byli ze strany
saduceů.
zákoníci – učitelé
zákona, mistři většinou z řad farizeů.
starší – členové
velerady, jak saduceové, tak farizeové.
Tyto tři skupiny Ježíšových
nepřátel se objevují už v Ježíšově první předpovědi utrpení:
A začal je učit, že Syn člověka musí mnoho trpět,
být zavržen od starších, velekněží a zákoníků, být zabit a po třech
dnech vstát (Mk 8,31). A jsou takto jmenováni i v Markově
pašijovém vyprávění: Velekněží, zákoníci a starší s ním poslali
zástup, ozbrojený meči a holemi. ... Ježíše odvedli
k veleknězi, kde se shromáždili nejvyšší kněží, starší a zákoníci.
... A hned zrána se poradili velekněží, starší a zákoníci,
celá rada; spoutali Ježíše, odvedli jej a vydali Pilátovi (14,43.53;15,1).
Všechno to byli představitelé židovského národa a byli v něm skutečnou
autoritou. A právě je znepokojovalo, že Ježíše mnozí považovali za autoritu
ještě vyšší, když při jeho slavnostním vjezdu do Jeruzaléma volali: Požehnaný,
který přichází ve jménu Hospodinově, požehnáno buď přicházející království
našeho otce Davida (Mk 11,10). Proto současní nositelé autority
v židovském prostředí – velekněží, zákoníci a starší – proti
Ježíšovi tvrdě vystupují.
28 a řekli
mu: „Jakou mocí to činíš? A kdo ti dal tuto moc, abys to činil?“
moc – exúsia – pravomoc – otázka po
Ježíšově moci se tady týkala především Ježíšova vyhnání obchodníků z chrámového
nádvoří: ...začal vyhánět prodavače a kupující v nádvoří,
zpřevracel stoly směnárníků a stánky prodavačů holubů (Mk 11,15). Ovšem
tato otázka se mohla týkat i Ježíšova učení. Byla to otázka, ale současně i obvinění
a útok. Kdyby se totiž Ježíš odvolal na Boha, musel by takové Boží pověření
dokázat znamením, jak to po něm už v 8,11 požadovali: Přišli farizeové
a začali se s ním přít; žádali na něm znamení z nebe a tak
ho pokoušeli. I tito velekněží, zákoníci a starší by požadovali
zázračné potvrzení Ježíšovy pravomoci. Ježíš naprosto zřetelně svými mocnými
činy projevil svou pravomoc od Boha, ale jeho znamení moci neměla žádný smysl
pro ty, kdo rozhodně nechtěli respektovat skutečnost, že jeho poslání je od
Boha. Ježíšovy mocné činy zlehčovali, spojovali je s mocí Belzebula a
odmítali je přijmout jako znamení z nebe. Proto se Ježíš odpovědi vyhnul:
29 Ježíš jim
řekl: „I já vám položím jednu otázku; odpovězte mně, a já vám povím, jakou
mocí to činím!
Touto protiotázkou se Ježíš jednak
chránil před přímým obžalováním z rouhání, ale především tím vyjádřil
skutečnost, že otázky jeho protivníků vlastně nejsou otázkami, ale snahou
obžalovat ho. (Ježíš protiotázku využívá i na jiných místech Markova evangelia.
Například v 2,9: Je snadnější říci ochrnutému: ‚Odpouštějí se ti hříchy,‘
anebo říci: ‚Vstaň, vezmi své lože a choď?‘ A také v 3,4: Je dovoleno
v sobotu jednat dobře, či zle, život zachránit, či utratit?)
30 Odkud měl
Jan pověření křtít? Z nebe, či od lidí? Odpovězte mi!“ 31 I dohadovali
se mezi sebou: „Řekneme-li ‚z nebe‘, namítne nám: ‚Proč jste mu tedy
neuvěřili?‘ 32 Řekneme-li však ‚od lidí‘?“ – to se zas báli zástupu; neboť
všichni měli za to, že Jan byl opravdu prorok.
Otázka uvádí Ježíšovy odpůrce do
rozpaků, protože byli neupřímní. Přijmout autoritu Jana Křtitele rozhodně
nechtěli, protože jeho hlásání bylo z jejich hlediska nepřijatelné. Ale
jak dosvědčují evangelia (a také historik Josef Flavius ve svých Židovských
starožitnostech 18,118), židé považovali Jana Křtitele za Božího proroka.
Proto se velekněží, zákoníci a starší báli, že ztratí podporu lidí,
když budou zpochybňovat autoritu Jana Křtitele.
33 Odpověděli
tedy Ježíšovi: „Nevíme.“ A Ježíš jim řekl: „Ani já vám nepovím, jakou mocí
to činím.“
Janův křest pocházel od Boha
stejně jako Ježíšova pravomoc. Ale ani jedno, ani druhé nebylo pro velekněze, zákoníky
a starší přijatelné, a tak jejich neúspěch při pokusu Ježíše obžalovat
z rouhání vedl jen k další intenzivní snaze Ježíše se zbavit.