—
Podobenství o zlých vinařích
1 Začal
k nim mluvit v podobenstvích: „Jeden člověk vysadil vinici, obehnal
ji zdí, vykopal nádrž k lisu a vystavěl strážní věž; pak ji pronajal
vinařům a odcestoval.
Začal k nim mluvit
– posluchači byli zřejmě stejní jako v minulém rozhovoru. Četli jsme o
nich v Mk 11,27: Když (Ježíš) procházel chrámem, přišli k němu
velekněží, zákoníci a starší. A právě o těchto náboženských
představitelích Hospodinova lidu Ježíš mluvil v tomto podobenství. A
mluvil v něm o nich jako o zlých vinařích.
v podobenstvích
– en parabolaís – je použito množné číslo, ač podobenství je zde jen
jedno. Připomeňme si, že podobenství je literární forma, jejímž základem
je názorné vyprávění o události sice vymyšlené, ale jinak běžné. Cílem takového
vyprávění je objasnit určitou mravní nebo náboženskou pravdu. Řecké slovo parabolé
označovalo i přísloví, hádanky, sentence. Marek takto označuje
způsob Ježíšovy řeči, která byla často obrazná, používající příběhy a
přirovnání (... je to tak, jako když ...).
Jeden člověk vysadil vinici
– začátek podobenství vychází z Iz 5,1-2: Můj milý měl vinici na
úrodném svahu. Zkypřil ji, kameny z ní vybral a vysadil
ušlechtilou révu. Uprostřed ní vystavěl věž i lis v ní vytesal a čekal,
že vydá hrozny; Vinice u Izaiáše symbolizuje vyvolený izraelský národ, jak
se píše v Iz 5,7: Vinice Hospodina zástupů je dům izraelský a muži
judští sadbou, z níž měl potěšení.
V Ježíšově podobenství stejně
jako v Iz 5,1-7 majitel vinice představuje Boha a vinice židovský národ.
Podobenství Ježíšovo však vypráví o tom, že majitel pronajal vinici vinařům,
kteří tak jsou odpovědní za vinici i její užitečnost. (Pronajímání půdy bylo
v tehdejší době v Palestině obvyklé. Majitel pronajal půdu
zemědělcům, kteří na ní hospodařili a jistý podíl z výnosu odváděli
majiteli půdy.) Vinaři tu znázorňují politické i duchovní vůdce židovského
národa: starší (členy velerady – Sanhedrinu) a zákoníky (vykladače knih Zákona
a Proroků).
vinaři – geórgois
– obecně rolníci, zemědělští dělníci, v případě vinice vinaři.
a odcestoval – v Ježíšově
podobenství majitel vinice odcestoval. Jde tu o podobenství nikoli o
jinotaj, a proto ne všechny detaily vyprávění musí odpovídat představované
skutečnosti. Takže vyprávění o tom, že majitel vinice odcestoval, znamená, že Bůh
svěřil odpovědnost za svůj lid zákoníkům a starším. A ti jednali opravdu
tak, jako by byli výsostnými vládci, a nikoli Božími služebníky pověřenými vést
a spravovat Hospodinův lid.
2 V stanovený
čas poslal k vinařům služebníka, aby od nich vybral podíl z výnosu
vinice.
V stanovený čas –
jen jako zajímavost uvádím, že tento obrat může narážet na Lv 19,23-25: Až
přijdete do země a budete sázet různé ovocné stromy, bude vám jejich ovoce
nedotknutelné jako neobřízka; po tři roky bude pro vás neobřezané, nesmí se
jíst. Čtvrtého léta bude všechno jejich ovoce posvěceno k oslavě
Hospodina. Teprve v pátém roce budete jíst jejich ovoce, abyste
nadále sklízeli bohatou úrodu. Já jsem Hospodin, váš Bůh.
služebníka – v
řečtině je slovo dúlos – otrok. Služebníci, které majitel vinice v podobenství
posílá za vinaři, zřejmě představují proroky. Ty Bůh posílal, aby připomínali
představitelům vyvoleného národa jejich povinnosti. Úděl proroků byl většinou
krutý, protože museli čelit nepřátelství politických a náboženských vůdců
Izraele. A právě to Ježíš dále sděluje ve svém podobenství:
3 Ale oni ho
chytili, zbili a poslali zpět s prázdnou. 4 Opět k nim
poslal jiného služebníka. Toho zpolíčkovali a tak zneuctili. 5 Poslal
dalšího, toho zabili; a mnoho jiných – jedny zbili, jiné zabili.
Podobenství popisuje tři případy
stále krutějšího zacházení se služebníky majitele vinice. A pak uvádí, že bylo
mnoho dalších majitelem vinice poslaných služebníků, které vinaři zbili, nebo
zabili. Tak popisuje osud mnoha proroků. Překvapivé je tu jednání majitele
vinice, který přes násilné jednání nájemců nepřestává posílat své vyslance,
aby u vinařů dosáhli spravedlnosti. Ježíš tak ve svém podobenství představuje
Hospodina jako toho, kdo svému lidu znovu a znovu nabízí spravedlnost a trpělivě
čeká na odezvu vůdců Izraele. Jak uvidíme v následujícím verši, pošle
dokonce i svého milovaného syna:
6 Měl ještě
jednoho: svého milovaného syna. Toho k nim poslal nakonec a říkal si:
‚Na mého syna budou mít přece ohled.‘
milovaného syna
– slova milovaný syn se objevují v Markově evangeliu v souvislosti
s Ježíšovým přijetím Janova křtu: A z nebe se ozval hlas: „Ty
jsi můj milovaný Syn, tebe jsem si vyvolil“ A také při Ježíšově proměnění
na hoře: ... z oblaku se ozval hlas: „Toto jest můj milovaný Syn,
toho poslouchejte“ (Mk 9,7). Takže milovaný syn majitele vinice představuje
Ježíše.
Na mého syna budou mít
přece ohled – z úcty k vlastníkovi a pro postavení syna,
který je dědicem vinice, by se dal očekávat jiný postoj vinařů, než to bylo
v případě služebníků. Dalo by se čekat, že vinaři budou mít
k dědicovi vinice respekt.
7 Ale ti
vinaři si mezi sebou řekli: ‚To je dědic. Pojďte, zabijeme ho a dědictví
bude naše!‘ 8 A chytili ho, zabili a vyhodili ven z vinice.
Ze slov, která si vinaři
mezi sebou řekli je vidět, že znázorňují lidi, jejichž srdce je tvrdé a
mysl zatvrzelá.
To je dědic – nájemci
mysleli jen na zisk a neměli žádné mravní zábrany. Není však jasné, proč by
mělo dědictví po smrti dědice připadnout vinařům. To by se stalo jen
v případě, že by nežil ani majitel. Snad chtěli využít toho, že majitel
nebyl přítomen.
zabijeme ho – v podobenství
motivem pro zabití dědice byla závist nájemců a jejich touha získat postavení
dědiců. Takto Ježíšovo podobenství vyjadřuje motivaci představitelů židovského
národa, když se rozhodli zabít Ježíše: Velekněží a zákoníci
... hledali, jak by ho zahubili; báli se ho totiž, protože všechen lid byl
nadšen jeho učením (Mk
11,18). A právě tomu, aby zástupy následovaly Ježíše a opustily židovské
náboženské představitele, chtěli tito zlí správcové Boží vinice zabránit za
každou cenu.
chytili ho, zabili
a vyhodili – vinaři zacházejí se synem majitele vinice jako
zacházeli s jeho služebníky. Jeho mrtvé tělo vyhodili ven z vinice
bez jakéhokoli pohřbu.
9 Co udělá pán
vinice? Přijde, zahubí vinaře a vinici dá jiným.
pán – kyrios – může
znamenat vlastník. Protože je tu vinice obrazem Izraele, je tím pánem
sám Bůh. Soud, který pán vinice vynese nad vinaři, znamená Boží odsouzení
nevěry vůdců židovského národa. Toto podobenství je má varovat. Jejich pojetí Zákona,
jejich morálka, jejich postoj k Bohu a lidem odporují Boží vůli.
vinici dá jiným – vinice,
tedy židovský národ, není zničena. Potrestáni jsou jen vinaři, tedy velekněží, zákoníci
a starší. Kdo jsou ti jiní nájemci, není jasné. Pravděpodobně je to Ježíš se
svými učedníky. Ježíš se svými Dvanácti i dalšími následovníky usiloval o to,
aby se Izrael vrátil k svému poslání být mezi národy Božím lidem, usiloval
o záchranu vinice Hospodinovy.
10 Nečetli
jste v Písmu slovo: ‚Kámen, který stavitelé zavrhli, stal se kamenem
úhelným; 11 Hospodin to učinil a je to podivuhodné v našich očích‘?“
Vážnost Ježíšova varování
představitelům židovského národa Marek zdůrazňuje svým doplňkem, ve kterém
cituje Ž 118,22-23: Kámen, jejž zavrhli stavitelé, stal se kamenem úhelným.
Stalo se tak skrze Hospodina, tento div se udál před našimi zraky. Spojení
mezi podobenstvím a citátem z tohoto žalmu spočívá v jejich podobném
smyslu. V podobenství jde o to, že vůdcové Izraele nepřijali Hospodinem
poslaného Syna Božího. V žalmu 118 pak jde o to, že ten, koho tehdejší vůdcové
lidu zavrhli, se stal pro budoucnost Božího lidu nepostradatelným – kamenem
úhelným.
kámen úhelný – kafalé
gónias – doslova hlava rohu – to může být buď nárožní kámen v základu
budovy, nebo naopak závěrový kámen, který se umísťuje na vrchol budovy při
jejím dokončení. V obou případech se tento kámen stává pro budoucí
existenci stavby nezbytným. V kontextu tak Marek vyjadřuje skutečnost, že
Ježíšovo utrpení a smrt, a pak jeho vzkříšení, má zásadní důležitost v
Božím plánu záchrany Božího lidu. Toto tajemství Ježíšova kříže a
vzkříšení je podivuhodné v našich očích.
Hospodin to učinil
– Marek zasazuje Ježíše do kontextu dějin Izraele a staví ho do centra plánu,
který má Bůh se svým lidem.
12 Nepřátelé
se chtěli Ježíše zmocnit, neboť poznali, že to podobenství řekl proti nim, ale
báli se lidu. I nechali ho a odešli.
Posluchači Ježíšova podobenství
byli starší a zákoníci. Marek připojuje svou poznámku o jejich reakci.
Dobře pochopili, že kritika a varování, které jsou smyslem podobenství, patří
jim: Oni jsou těmi vinaři, oni jsou těmi staviteli a oni budou Bohem souzeni. Rádi
by se Ježíše hned zbavili, ale ze strachu před lidmi ho zatím nechali. Rozhodně
však neupustili od své snahy zmocnit se ho a obrátit zástupy lidí proti němu.
— Spor
o daň císaři
13 Poslali
k němu některé z farizeů a herodiánů, aby ho chytili za slovo.
Poslali – apostellúsin – posílají (historické
prezentum pro oživení vyprávění). Podmětem jsou nepřátelé z verše
12, tedy starší a zákoníci, a to zřejmě ze strany farizejské. Ti se
spojují se skupinou zcela protichůdnou, a to s herodiány. Tyto skupiny se
spojily proti Ježíšovi už v 3,6: Když farizeové vyšli, hned se proti
němu s herodiány umlouvali, že ho zahubí. Herodiáni podporovali Heroda
Antipu a podobně jako on kolaborovali s Římany. Naopak farizeové měli
odpor k římské správě Izraele. Placení daní pohanským okupantům bylo pro
ně potupné. Veřejně to však nehlásali a politicky se neangažovali.
chytili za slovo – farizeové
se spojili s herodiány a doufali, že obviní Ježíše pomocí jeho vlastních
slov, která pronese před svědky z řad farizeů a herodiánů. Tato Markova
poznámka upozorňuje čtenáře, že ta lichotivá slova, která v dalším verši
zazní, jsou pokrytectvím. Mají pomoci uskutečnit záměr vůdců židovského národa
připravit si takové obvinění Ježíše, které by ho připravilo o přízeň lidí nebo
ho uvrhlo do rukou římské moci.
14 Ti šli
a řekli: „Mistře, víme, že jsi pravdivý a že se na nikoho neohlížíš;
ty přece nebereš ohled na postavení člověka, nýbrž učíš cestě Boží podle pravdy. Je dovoleno dávat daň
císaři, nebo ne? Máme dávat, nebo nemáme?“
pravdivý – aléthés –
pravdomluvný, poctivý, upřímný
nebereš ohled na postavení
člověka – doslova: nehledíš
do tváře lidí – řecká
idiomatická fráze, která v běžném životě znamená: nikomu nestraníš.
učíš cestě Boží podle
pravdy – učíš (jakožto upřímný pravdivý učitel) způsobu života
v souladu s Boží vůlí. Těmito zdvojenými komplimenty (pravdivý
učitel – nikomu nestraní – učí pravdě) chtěli tazatelé Ježíšovi zalichotit a
zároveň ho dostat do situace, kdy by musel dát pravdivou a přímou odpověď. Tak
ho chtěli přimět, aby vyslovil něco, za co by ho bylo možno obžalovat.
Je dovoleno –
exesti – je zákonné, je podle práva – v Markově evangeliu se objevuje
v souvislosti se Zákonem. Tedy má tento výraz smysl: je podle Mojžíšova
zákona dovoleno.
daň – kénsos –
daň z hlavy, kterou na obyvatele římských provincií, uvalili Římané, byla
považována za symbol jejich podrobení se římskému císaři. Platit daň z hlavy
tedy pro Židy znamenalo přijmout nadvládu pohanského vládce. Svrchovaná vláda nad
vyvoleným národem však patřila Hospodinu. Ovšem odmítat placení římské daně znamenalo
riziko obžaloby ze vzpoury. A tak se tito vyslanci farizejských a
herodiánských kruhů domnívali, že svou otázkou chytí Ježíše do pasti. Když bude
souhlasit s placením daní Římanům, ztratí podporu mnoha pravověrných židů,
protože ti se nemohli smířit s podrobením svého života vládě pohanského
císaře. Také se takovou jeho odpovědí jasně prokáže, že není Mesiášem, protože
od toho se očekávalo, že Římany vyžene a obnoví Davidovu říši. Kdyby naopak Ježíš
placení římské daně z hlavy odmítl, přítomní herodiáni by ho pohnali před
soud jako buřiče proti vládě Říma. Za to by ho čekalo ukřižování.
15a On však
prohlédl jejich úskok a řekl jim: „Co mě pokoušíte?
úskok – hypokrisis
– pokrytectví, přetvářka. Toto řecké slovo je odvozeno od slovesa hypokrinesthai,
což je doslova: hrát roli v řeckém dramatu. Tady přeneseně
znamená předstírat.
Co mě pokoušíte? – slovo
peirazein – pokoušet Marek použil o satanovi v 1,13: Byl na poušti čtyřicet dní
a satan ho pokoušel. Ježíš vidí, že taktika těch, kdo přišli
s otázkou týkající se římské daně s hlavy, je úskokem, pokrytectvím a
pokušením, tedy postojem, který odporuje Bohu, ale je vlastní pro jednání satana.
Když Ježíš odmítá odpovědět na otázku pokušitelů, odmítá být manipulován do
postavení kolaboranta, nebo odpůrce Římanů. Neodmítá však pokračování rozhovoru
a sám dává novou otázku.
15b Ukažte mi
denár!“ 16 Když mu jej podali, zeptal se jich: „Čí je tento obraz
a nápis?“ Odpověděli: „Císařův.“
Daň císaři se platila římskými
penězi, tedy denáry. Byla to stříbrná mince, která odpovídala denní mzdě
dělníka v Palestině v Ježíšově době. Ježíš denár zřejmě u sebe neměl,
tak požádal, aby mu ho ukázali. V době vlády císaře Tiberia byl na líci
mince nápis, který v překladu říkal: Tiberius Caesar, syn božského
Augusta, Vznešený. Nápis byl doplněn reliefem poprsí Tiberia. Na rubu byl
nadpis Tiberius, nejvyšší kněz a obraz Tiberia na olympském trůnu. Na
základě nápisů a obrazů je jasné, že mince patří císaři.
17 Ježíš jim
řekl: „Co je císařovo, odevzdejte císaři, a co je Boží, Bohu.“ Velice se
nad tím podivili.
odevzdejte – je
použito sloveso apodidómi – vrátit, poskytnout. Židé
používali císařovy peníze a byli podrobeni císaři, museli tedy plnit
povinnosti, které z tohoto podrobení plynuly, včetně placení daní. Současně
však Ježíš vyzývá i k plnění povinností vůči Bohu: Miluj Hospodina, Boha svého,
z celého svého srdce, z celé své duše, z celé své mysli
a z celé své síly!‘ ‚Miluj svého bližního jako sám sebe! Tak
Ježíš v Mk 12,30-31 vyjmenovává dvě největší Boží přikázání. Tedy žádná
moc císaře nemůže mít přednost před láskou k Bohu. Za takovou odpověď bylo
nemožné Ježíše obžalovat. Tazatelé se podivili nad tím, jak Ježíš
zničil jejich past.
Byla to
chytrá odpověď, kterou svým nepřátelům Ježíš předložil, aby se nechytil do jejich
léčky. Nicméně my dobře víme. že i to, co na tomto světě „patří císaři“, patří
hlavně Bohu. Celý náš život patří Bohu. Žádná jeho složka není v tom
výjimkou: Nikdo z nás nežije sám sobě a nikdo
sám sobě neumírá. ... Ať žijeme, ať umíráme, patříme Pánu (Řím 14,7-8).
— Spor
o vzkříšení
18 Přišli
k němu saduceové, kteří říkají, že není vzkříšení, a ptali se ho:
Tento spor o vzkříšení je
jediným případem, kdy v Markově evangeliu saduceové diskutují
s Ježíšem.
saduceové – tuto
společenskou, náboženskou a politickou skupinu tvořily bohaté patricijské a
kněžské rodiny. Své jméno saduceové odvozovali od Sadoka, velekněze z doby
Šalomounovy. Byli konzervativní jak v náboženství, tak v politice. V
náboženských otázkách se drželi striktní litery Zákona a odmítali ústní
tradici, kterou naopak přijímali a rozvíjeli farizeové. Vůči nim stáli saduceové
v silné opozici v mnoha otázkách doktrinálních, zvláště pak v otázce vzkříšení.
Saduceové nevěřili ve vzkříšení
mrtvých, protože něco takového není napsáno v saducei uznávaných knihách
Starého zákona. Učení saduceů bylo spojeno s představou šeolu, jako říše
mrtvých, země zapomnění. Tam zemřelí nežijí pravým životem, jak o
tom čteme v 88. žalmu: Jsem odložen mezi mrtvé jako skolení, co leží
v hrobech, na které už ani nevzpomeneš, kteří jsou zbaveni ochrany tvých
rukou. Což jsou známy v temnotě tvé diny, tvoje spravedlnost v zemi
zapomnění? (Ž 88,6.13). V knize Job čteme, že šeol je věčným
příbytkem, z něhož není návratu: ... kdo sestoupí do podsvětí, už
nevystoupí, nevrátí se nikdy zpět do svého domu, neobjeví se už na svém místě
(Jb 7,9-10). Dobří i zlí mají po smrti stejný osud, neboť všichni
sestupují do šeolu. Proto podle saduceů je spravedlivý život člověka odměněn už
během pozemského života, a také hříšník je během svého života potrestán.
V běžném myšlení židů, které
bylo ovlivněno učením saduceů, bylo bohatství znamením Boží přízně a požehnání.
Situace, kdy se lidé domnívají, že je někdo Bohem potrestán za hřích, je
zachycena v Jan 9,1-2: Cestou uviděl člověka, který byl od narození
slepý. Jeho učedníci se ho zeptali: „Mistře, kdo se prohřešil, že se ten
člověk narodil slepý? On sám, nebo jeho rodiče?“ Saduceové považovali
Ježíše za nebezpečného učitele víry, který může způsobit zásadní problémy ve
vztahu k Římu. Také velekněz Kaifáš byl saduceus. Ježíše poslal na smrt,
aby ochránil židovský národ: je pro vás lépe, aby jeden člověk zemřel za
lid, než aby zahynul celý národ (Jan 11,50).
V tomto sporu o vzkříšení se
saduceové snaží zesměšnit víru ve vzkříšení vymyšleným případem, na kterém je
podle jejich názoru vidět, jak je víra ve vzkříšení nesmyslná:
19 „Mistře,
Mojžíš nám ustanovil: ‚Zemře-li něčí bratr a zanechá manželku bezdětnou,
ať se s ní ožení jeho bratr a zplodí svému bratru potomka.‘
Mistře –
didaskale – učiteli – mluví k němu jako k učiteli víry, který podle
jejich názoru učí falešnou nauku o vzkříšení.
Mojžíš nám ustanovil
– vycházejí z Dt 25,5-6, jehož text se zabývá levirátním (švagrovským)
manželstvím: Když budou bydlet bratři spolu a jeden z nich
zemře bez syna, nevdá se žena zemřelého jinam, za cizího muže. Vejde k ní
její švagr a vezme si ji za ženu právem švagrovství. Prvorozený syn,
kterého porodí, ponese jméno jeho zemřelého bratra, aby jeho jméno nebylo
z Izraele vymazáno.
20 Bylo sedm
bratří. Oženil se první a zemřel bez potomka. 21 Jeho manželku si
vzal druhý, ale zemřel a také nezanechal potomka. A stejně třetí.
22 A nikdo z těch sedmi nezanechal potomka. Naposledy ze všech
zemřela i ta žena. 23 Komu z nich bude patřit, až při vzkříšení
vstanou? Všech sedm ji přece mělo za manželku.“
To je logicky správná úvaha,
která však vychází z mylné představy saduceů týkající se těch, kdo věří ve
vzkříšení. A tak si saduceové myslí, že Ježíš chápe život po vzkříšení jako
v jakési pokračování pozemského života. V takovém pokračování
pozemského života vzkříšených by ta saducei vymyšlená žena byla současně
manželkou sedmi mužů.
24 Ježíš jim
řekl: „Mýlíte se, neznáte Písma ani moc Boží!
Některé překlady větu formulují
jako otázku: Nebloudíte právě proto, že neznáte Písma
ani Boží moc? Takový překlad více odpovídá řeckému originálu.
Mýlíte se – planasthe
– bloudíte, svádíte na scestí
Písma ani moc Boží –
Ježíš v dalších verších (26-27) mluví o Písmu, ale nejprve mluví o Božím
daru vzkříšení:
25 Když lidé
vstanou z mrtvých, nežení se ani nevdávají, ale jsou jako nebeští andělé.
nežení se ani nevdávají
– Ježíš tak vyvrací představu, že v životě po vzkříšení dál pokračují mezi
lidmi vlastnické vztahy z pozemského života. Tedy že i manželství, jako právní
instituce, pokračuje ve věčném životě. V židovském prostředí byla vdaná žena
majetkem svého muže, a proto ta otázka saduceů: Komu z nich bude
patřit, až při vzkříšení vstanou? Ježíš tu však představuje život po
vzkříšení jako dar Boží moci a lásky, jako nový způsob existence a života lidí
ve společenství s Bohem i spolu navzájem.
jsou jako nebeští andělé –
toto připodobnění andělům je tu použito, aby se zdůraznilo, že vzkříšení už
nebudou vázání hmotným světem. Lk 20,36 uvádí, že vzkříšení z mrtvých budou
rovní andělům. Tedy budou rovni duchovním bytostem. Apoštol Pavel píše v 1
Kor 15,44.50: Zasévá se tělo přirozené, vstává tělo duchovní... člověk, jak
je, nemůže mít podíl na království Božím a pomíjitelné nemůže mít podíl na
nepomíjitelném. Podle Pavla na Božím království nemá podíl pomíjitelný
člověk, jak je, tedy pevně svázaný s tímto hmotným světem a jeho
přírodními a společenskými zákony.
26 A pokud
jde o mrtvé, že vstanou, nečetli jste v knize Mojžíšově, ve vyprávění
o hořícím keři, jak Bůh Mojžíšovi řekl: ‚Já jsem Bůh Abrahamův, Bůh Izákův
a Bůh Jákobův‘?
V Ex 3,15 čteme: Bůh dále
Mojžíšovi poručil: „Řekni Izraelcům toto: ‚Posílá mě k vám Hospodin,
Bůh vašich otců, Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův.‘“ V Ježíšově
polemice se saducei je použití citátu z Exodu důležité, protože pro
saducee je kniha Exodus, kniha Zákona, posvátná. Bůh sám sebe v této
knize Zákona označuje za Boha otců, a to při svém zjevení Mojžíšovi, tedy mnoho
let po smrti Abraháma, Izáka a Jákoba. Proto musí být i po své smrti tito
patriarchové nějakým způsobem živí a zakoušet společenství s Bohem:
27 On přece
není Bohem mrtvých, nýbrž Bohem živých. Velmi se mýlíte!“
Když je Hospodin Bohem živých a
současně je Bohem otců Abraháma, Izáka a Jákoba, nemohou být tito otcové mrtví.
V následujícím verši se dočteme, že farizejský zákoník shledal, že Ježíš saduceům
dobře odpověděl.
— Největší
přikázání
28 Přistoupil
k němu jeden ze zákoníků, který slyšel jejich rozhovor a shledal, že
jim dobře odpověděl. Zeptal se ho: „Které přikázání je první ze všech?“
Farizejští zákonící učili, že vstup
do Božího království si židé zajistí přesným a přísným zachováváním Zákona.
Zákonodárství židovského náboženství shrnuli do 248 příkazů a 365 zákazů. Příkazy
a zákazy byly uspořádány podle důležitosti. Mezi zákoníky se však o toto pořadí
přikázání vedly spory. A tak tématem diskusí farizeů byla i otázka: Které
přikázání je první ze všech? Proto tuto otázku dává zákoník i Ježíšovi.
29 Ježíš
odpověděl: „První je toto: ‚Slyš, Izraeli, Hospodin, Bůh náš, jest jediný pán;
30 miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, z celé své
duše, z celé své mysli a z celé své síly!‘
Tady Ježíš cituje Šema
Jisra'el (Slyš Izraeli), což je Dt 6,4-9: Slyš, Izraeli, Hospodin je náš
Bůh, Hospodin jediný. Budeš milovat Hospodina, svého Boha, celým svým
srdcem a celou svou duší a celou svou silou. ...(Šema Jisra'el
je první ze tří textů Tory, které recitovali a dodnes recitují židé třikrát
denně.) Vyjmenování tří součástí lidské osoby (celým svým srdcem
a celou svou duší a celou svou silou) je naléháním na to, aby
Boha člověk miloval celou svou bytostí. Marek tady ještě přidává z celé své mysli.
Zařazení slova mysl (dianoia) zřejmě
odráží důležitost myšlení, rozumu a moudrosti v helénistickém prostředí,
ve kterém vznikaly pohanokřesťanské církevní obce, jimž bylo Markovo evangelium
adresováno.
miluj – agapēseis – Bůh si zasluhuje
bezpodmínečnou lásku člověka, aniž by jí cokoli bránilo nebo z ní bylo
vyňato. To je vyjádřeno i užitím slovesa agapaó, které je odvozeno od
slova agapé, což je (na rozdíl od éros – lásky erotické a filia
– lásky přátelské) činorodý vztah, v němž milující své zájmy
podřizuje zájmům milovaného. Je to láska, jakou miluje Bůh, a milovat touto
láskou znamená nepodmíněně usilovat o dobro pro milovaného. Ve vztahu
k Bohu jde o usilování o to, co je dobré v jeho očích, tedy naplnění
jeho vůle.
31 Druhé je
toto: ‚Miluj svého bližního jako sám sebe!‘ Většího přikázání nad tato dvě
není.“
miluj svého bližního –
je opět použito slovo agapēseis, tedy říká se: nepodmíněně
usiluj o prospěch svého bližního.
svého bližního –
tady Ježíš cituje Lv 19,18, kde je tato věta uvedena v rámci řádu
každodenního života: Nebudeš se mstít synům svého lidu a nezanevřeš
na ně, ale budeš milovat svého bližního jako sebe samého. Já jsem Hospodin.
Starozákonní text předpokládá poměrně úzké vymezení bližních. Jde tu o příslušníky
izraelského lidu. Ježíš však chápe bližního mnohem šířeji a nezávisle na
etnických vztazích. Na paralelním místě v 10. kapitole Lukášova
evangelia Ježíš vypráví zákoníkovi příběh o člověku, který šel z Jeruzaléma
do Jericha a padl do rukou lupičů; ti jej obrali, zbili a nechali tam
ležet polomrtvého. Nepomohl mu ani izraelský kněz ani levita, ale Samařan,
tedy cizinec z pohrdaného národa. Ježíš se pak zákoníka zeptal: Kdo
z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče? Zatímco
pojem bližní se v izraelském národě v zásadě vztahoval na krajany a
na cizince usazené v izraelské zemi, je Ježíšem tato hranice odstraněna: Každý,
kdo mě potřebuje a jemuž mohu pomoci, je můj bližní.
jako sám sebe – sami
o sebe se lidé starají a pečují o svůj prospěch, a tak je to inspirativní
srovnání se vztahem k bližním.
Z 25.
kapitoly Matoušova evangelia si připomeňme podobenství o posledním soudu,
v němž se Ježíš ztotožňuje s lidmi hladovějícími, žíznícími, nahými, ..., když
říká: „Cokoliv jste udělali pro jednoho z těchto mých nejposlednějších bratří,
pro mne jste udělali“ (Mt 25,40). V bližním se podle tohoto podobenství člověk setkává
s Ježíšem a v Ježíšovi se setkává s Bohem. A tak se láska k Bohu a láska
k člověku prolínají.
32 I řekl
mu ten zákoník: „Správně, Mistře, podle pravdy jsi řekl, že jest jediný Bůh
a že není jiného kromě něho; 33 a milovat jej z celého
srdce, z celého rozumu i z celé síly a milovat bližního
jako sám sebe je víc než přinášet Bohu oběti a dary.“
Zákoník cituje Dt 4,35b:
Hospodin je Bůh; kromě něho není žádný jiný. Pak opakuje dvojí přikázání
lásky, ale vynechává z celé své duše a z celé své mysli
(dianoia) nahrazuje analogickým z celého rozumu (synesis).
Změny jsou tedy minimální.
je víc než přinášet Bohu
oběti a dary – tento výrok zákoník připojil na závěr svého
proslovu, jímž potvrdil pravdivost Ježíšových slov, že většího přikázání nad
tato dvě není, že tato přikázání lásky převyšují ostatní, že
jsou víc než přinášet Bohu oběti a dary.
34 Když Ježíš
viděl, že moudře odpověděl, řekl mu: „Nejsi daleko od Božího království.“ Potom
se ho již nikdo otázat neodvážil.
V předchozích verších jsme
četli, že učitel zákona souhlasil s Ježíšem: Správně, Mistře.
A tady v 34. verši čteme, jak Ježíš tohoto farizea chválí. Tuto zajímavou
a pro Markovo vyprávění typickou podrobnost paralelní text v Mt 22,35-40
neuvádí. I na dalších místech se Marek zmiňuje o nepodstatných detailech
líčených událostí, což činí jeho vyprávění autentickým a živým.
— Mesiáš,
Syn Davidův
35 Když Ježíš
učil v chrámu, řekl jim ještě:
Ve verši 11,27 jsme četli: Když
procházel chrámem, přišli k němu velekněží, zákoníci a starší. A
verš 35. naznačuje, že do chrámu jsou zasazeny i Ježíšovy
řeči a rozhovory následující po sporu o Ježíšovu pravomoc (11,27-33), tedy
podobenství „o zlých vinařích“, spor o daň Římanům, spor o
vzkříšení, rozhovor o největším přikázání. Marek to všechno, co
popsal v 11,27-12,34, shrnul větou: Když Ježíš učil v chrámu.
A Ježíšova řeč pokračuje dvěma Ježíšovými výklady. V prvním se Ježíš
vyjadřuje k židovskému pojetí Mesiáše, syna Davidova, a pak
následuje Ježíšovo varování před zákoníky. Ovšem i v první řeči se
Ježíš vymezuje proti zákoníkům:
„Jak mohou
zákoníci říkat, že Mesiáš je syn Davidův?
Ve Starém zákoně se slovo mesiáš,
tedy pomazaný vztahuje na všechny ty, kdo jsou pomazáni ke službě Bohu,
tedy na kněze, proroky a krále. V době po Davidovi se však tento termín
vztahoval především na krále. A judští králové svůj rodový původ odvozovali od
Davida, tedy byli to Davidovi potomci – synové. Jejich kralování však
nenavazovalo na Davidovu věrnost Hospodinu. (Jednou ze dvou výjimek byl
král Ezechiáš, který vládl od roku 718 asi do roku 700. V době jeho vlády
působil prorok Izaiáš. Tou druhou byl král Josiáš, který vládl od roku 640 do roku
609. Ten za své vlády uskutečnil významnou náboženskou reformu, během které byl
ustanoven jako legální pouze jediný kult Hospodinův na jediném místě, tedy
v Jeruzalémském chrámu.) Judští králové se i přes mnohá varování proroků
více než na Hospodina spoléhali na svá spojenectví s vládci Egypta, nebo
Asýrie, nebo Babylonu.
Proto proroci očekávali a
předpovídali příchod krále, který bude věrný Hospodinu, jak to čteme v Iz
11,1-2.10: I vzejde proutek z pařezu Jišajova a výhonek
z jeho kořenů vydá ovoce. Na něm spočine duch Hospodinův: duch moudrosti
a rozumnosti, duch rady a bohatýrské síly, duch poznání a bázně
Hospodinovy. Nebo v Jr 23,5-6: Hle, přicházejí dny, je výrok Hospodinův,
kdy Davidovi vzbudím výhonek spravedlivý. Kralovat bude jako král a bude
prozíravý a bude v zemi uplatňovat právo a spravedlnost.
V jeho dnech dojde Judsko spásy a Izrael bude přebývat
v bezpečí.
Po návratu z babylonského
zajetí přetrvávalo mezi Židy očekávání krále, syna Davidova,
který obnoví slavnou říši Davidovu. Tohoto Hospodinova Pomazaného, tedy
Mesiáše, očekávali i Ježíšovi současníci, a tak při jeho vjezdu do Jeruzaléma
na oslátku mnozí věřili, že tím očekávaným Mesiášem je Ježíš.
36 Sám David
řekl v Duchu svatém: ‚Řekl Hospodin mému Pánu: Usedni po mé pravici,
dokud ti nepoložím nepřátele pod nohy.‘
Sám David řekl v Duchu
svatém – Ježíš pak cituje starobylý Ž 110, verš 1.: Výrok
Hospodinův mému pánu: „Zasedni po mé pravici, já ti položím tvé nepřátele za
podnoží k nohám.“ Ježíš tady používá obvyklé mínění svých současníků,
že autorem všech žalmů je král David. (Tento názor je užíván v celém NZ a
Davidovo autorství žalmů užívají i řečtí otcové církve ve svých spisech.)
Řekl Hospodin mému Pánu
– Eipen ho Kyrios tó Kyrió mú – (Kyrios je tady řecký
překlad hebrejského Jahve – v češtině překládáme Hospodin, a současně také
hebrejského Adónai, tedy vládce, král, pán). Žalm 110,1 je tady
Markem citován v řeckém překladu, který uvádí LXX.V Ježíšově
argumentaci má ovšem podstatný význam předpokládané Davidovo autorství tohoto žalmu,
protože jeho text chápe tak, že David říká: Pán (Hospodin) řekl mému Pánovi
(Mesiáši). Tedy David označuje Mesiáše za svého pána.
Ale v hebrejském originále (a
ekumenický překlad je zde přesný) je doslova: Výrok Hospodinův mému pánu.
Ž 110 je velmi starý a byl s velkou pravděpodobností používán při
korunovaci judských králů. Sliboval korunovanému králi, že Hospodin bude stát
za ním v době jeho vlády. Později, v době po Babylonském exilu, je
tento žalm vztahován na očekávaného Mesiáše. Šlo tedy o pohled do budoucí
mesiánské doby. Takto používá smysl žalmu i Ježíš v Mk 12,36.
Usedni po mé pravici, dokud
ti nepoložím nepřátele pod nohy – původně tento verš vyjadřoval těsný
vztah judského krále s Hospodinem, jehož vůli měl král vykonávat
v Hospodinově lidu. V raně křesťanské církvi byl tento verš často
používán jako biblická předpověď Ježíšova vzkříšení a nanebevstoupení.
Například ve Sk 2,32-35 čteme: Tohoto Ježíše Bůh vzkřísil a my všichni
to můžeme dosvědčit. Byl vyvýšen na pravici Boží a přijal Ducha
svatého, kterého Otec slíbil; nyní jej seslal na nás, jak to vidíte
a slyšíte. David nevstoupil na nebe, ale sám říká: ‚Řekl
Hospodin mému Pánu: Usedni po mé pravici, dokud ti nepoložím nepřátele pod
nohy.‘ Nebo v Žid 1,3-4.13 Když (Syn) dokonal očištění od hříchů,
usedl po pravici Božího majestátu na výsostech a stal se o to
vznešenějším než andělé, oč je převyšuje jménem, které mu bylo dáno.... Kterému
z andělů kdy řekl: ‚Usedni po mé pravici, dokud ti nedám nepřátele za
podnož tvého trůnu!‘
37a Sám David
nazývá Mesiáše Pánem, jak tedy může být jeho synem?“
Mesiáš je víc, než kdyby
byl synem Davidovým, je Syn Boží. Není podřízen davidovskému rodu, ale
jen Bohu. Tuto skutečnost Ježíš v Markově evangeliu ukazuje pomocí Ž 110.
— Varování
před zákoníky
37b Početný zástup
rád mu naslouchal.
Přízeň, kterou Ježíš měl u
zástupů lidí, byla tím, co znepokojovalo velekněze, učitele Zákona a starší. Vůdcové
židovského národa chtěli zabránit tomu, aby zástupy následovaly Ježíše. Jednak
by to narušilo výsadní postavení stávajících židovských autorit a jednak by to
mohlo narušit křehké vztahy s Římany, na jejichž blahosklonnosti záviselo
postavení velerady (starších) i kněžstva. Tím, že židovští představitelé Ježíše
zabijí, zlikvidují naději židovského lidu, že Ježíš je Mesiáš. Lidem očekávaný
Mesiáš přece nemohl být zabit.
38 Když učil,
řekl: „Varujte se zákoníků, kteří se rádi procházejí v dlouhých řízách,
stojí o pozdravy na ulicích, 39 o přední sedadla
v synagógách a přední místa na hostinách.
Ježíš ukazuje zákoníky jako ty,
kdo se chtějí mezi lidmi prosadit, kdo hledají uznání a úctu lidí. Byli to lidé
vzdělaní, kteří se dobře vyznali v židovském právu. Protože Zákon byl pro
židovský národ základním právním předpisem, zákoníci v sobě spojovali roli
právníků a teologů.
se rádi procházejí
v dlouhých řízách, stojí o pozdravy na ulicích – Ježíš
ukazuje na to, že se zákoníci okázale předvádějí před lidmi, kteří je pak
s úctou zdraví.
přední sedadla
v synagógách a přední místa na hostinách – lidé sedící na
těchto místech byli všem na očích a získali tím pověst významných lidí.
40 Vyjídají
domy vdov a dlouho se naoko modlí. Ty postihne tím přísnější soud.“
Ježíš ukazuje, že i zbožnost může
být zneužita k ochuzování těch, kdo potřebují pomoc. Tak se jeho kritika
stupňuje od sebeprosazování k nečestnosti, od pokrytectví k zneužívání
nejzranitelnějších členů židovské společnosti, kterými často byly právě vdovy.
přísnější soud – znali
Zákon, ale nežili podle něho, naopak své znalosti využívali ve svůj prospěch na
úkor druhých lidí. Proto jejich chování zaslouží přísnost.
— Dar vdovy
41 Sedl si
naproti chrámové pokladnici a díval se, jak do ní lidé vhazují peníze.
A mnozí bohatí dávali mnoho.
Šlo o schránku, do které se
vybíraly peníze na potřeby chrámu. Schránka byla kovová a měla tvar nálevky. Do
úzkého hrdla se vhazovaly mince a ty při vhození hlasitě zazvonily. Bohatí lidé
dávali těžké mince a jejich zvuk vyvolával pozornost. Předváděli se svým
bohatstvím, podobně jako se zákoníci předváděli svou zbožností a svými
znalostmi Zákona.
42 Přišla
také jedna chudá vdova a vhodila dvě drobné mince, dohromady čtyrák.
Vdovy neměly v Izraeli nárok
na dědictví po svém zemřelém manželovi, a tak byly odkázány na své děti a na
dobročinnost. Tato vdova vhodila do schránky dva lepta – peněžní
jednotku chrámové měny nejmenší hodnoty. Aby bylo čtenářům jasné, kolik peněz
to je, převádí Marek tuto částku na římskou měnu: quadrans, řecky kodrantés,
což byla čtvrtina asu – čtyrák. (1 denár byl 16 asů a odpovídal denní
mzdě dělníka, chlebová placka stála 1 as.)
43 Zavolal
své učedníky a řekl jim: „Amen, pravím vám, tato chudá vdova dala víc než
všichni ostatní, kteří dávali do pokladnice. 44 Všichni totiž dali ze
svého nadbytku, ona však ze svého nedostatku: dala, co měla, všechno,
z čeho měla být živa.“
To, že Ježíš zavolal své učedníky
a slavnostní úvod Amen,
pravím vám, vyjadřuje závažnost Ježíšových slov. Chudá vdova dala všechno,
mohla dát jen jednu minci, ale dala obě. Její dar nebyl almužnou, ale obětí. Výše
oběti se nemůže poměřovat její absolutní hodnotou, ale poměrem k možnostem
dárce. To je smysl poučení, které Ježíš dává svým učedníkům a Marek svým čtenářům.
Zcela stranou tady zůstává
otázka, zda vdova dobře udělala, když veškeré své živobytí darovala chrámu,
z něhož chrámoví kněží a zákoníci udělali doupě lupičů, jak to
Ježíš říká v 11,17. Ježíš tu srovnává povrchní a pokryteckou zbožnost
zákoníků a boháčů se zbožností chudé vdovy, která všechno, co má, obětuje
Bohu a svůj život zcela vloží do Božích rukou.