1Hospodin řekl Mojžíšovi: "Jdi k faraonovi a pověz mu: 'Takto promluvil Hospodin, Bůh Hebrejů: Propusť můj lid, aby mi sloužili. 2Pokud je odmítáš propustit a stále je zadržuješ,
3hle, moje ruka sestoupí na tvoje stáda na polích -- koně, osly, velbloudy, dobytek i ovce zasáhne velmi těžký mor. 4Se stády Izraele budu však jednat jinak -- na rozdíl od stád Egypťanů nezemře nic
z toho, co patří lidu Izraele.' 5A určil jsem též okamžik, kdy k tomu dojde: 'Zítra to vše vykonám v celé zemi.'"
6Následujícího dne Hospodin jednal přesně tak, jak řekl: Pomřela celá stáda Egypťanů, ale ze stád lidu Izraele nezemřel ani jeden kus. 7Farao poslal
posly, kteří zjistili, že ze stád Izraele nic nezemřelo. Jeho srdce však zůstalo neoblomné a nepropustil lid Izraele.
8Hospodin řekl Mojžíšovi a Áronovi: "Vezměte si plné hrsti popela z pece a ať je Mojžíš rozpráší směrem k nebi před faraonovýma očima. 9Stane se z něj prach, jenž bude roznesen po celé
egyptské zemi a způsobí vředy lidem i zvířatům, které budou pokryté hnisem." 10Vzali tedy popel z pece, přišli před faraona a Mojžíš popel rozprášil směrem k nebi -- a na lidech i u zvířat se objevily vředy
pokryté hnisem. 11Kouzelníci nebyli schopni stát před Mojžíšem kvůli vředům -- ty byly na nich i na všech Egypťanech. 12Ale Hospodin zatvrdil faraonovo srdce, který Mojžíše s Áronem nevyslyšel,
jak Hospodin předpověděl.
13Hospodin řekl Mojžíšovi: "Brzy ráno vstaň, postav se před faraona a řekni mu: 'Takto promluvil Hospodin, Bůh Hebrejů: Propusť můj lid, aby mi sloužili. 14Proto nyní posílám všechny tyto
pohromy na tvé srdce a proti tvým služebníkům a tvému lidu, abys poznal, že není nikdo jako já na celé zemi. 15Teď vztáhnu svou ruku, abych bil ranami tebe i tvůj lid, a budeš vyhlazen ze země.
16Dal jsem ti povstat, abych ti ukázal svou moc a rozhlásil své jméno po celé zemi. 17A ty se stále povyšuješ nad můj lid a nepropouštíš je. 18Hle, zítra sešlu velmi silné krupobití,
jaké nikdy nebylo v Egyptě ode dne jeho založení až dodnes. 19Proto pošli pro svá stáda a odveď do bezpečí vše, co máš na poli. Na všechny lidi i zvířata, která zůstanou
na poli a nebudou shromážděna do přístřešku, spadne krupobití a pomřou.'"
20Ti faraonovi služebníci, kteří se báli Hospodinových slov, zahnali své otroky a stáda do přístřešků.
21Ale ti, co si nevzali Hospodinova slova k srdci, nechali své otroky a stáda na poli.
22Hospodin řekl Mojžíšovi: "Vztáhni svou ruku k nebi, a nastane krupobití v celé egyptské zemi -- přijde na lidi, na zvířata i na všechny polní byliny v egyptské zemi." 23Mojžíš vztáhl svou hůl k nebi a
Hospodin seslal na Egypt hřímání a krupobití a na zem padaly blesky. 24Krupobití a blesky, které řádily během něho, byly tak silné, že nikdy dříve nepřišlo něco podobného na egyptskou zemi od doby, co se z ní stal
národ. 25Krupobití udeřilo v celé zemi egyptské na vše, co bylo na polích, od lidí až po zvířata -- pobilo všechny polní byliny a polámalo všechny stromy na poli. 26Nepřišlo jen na zemi Gošen,
kde žil lid Izraele.
27Farao si dal zavolat Mojžíše a Árona a řekl jim: "Nyní jsem zhřešil -- Hospodin je spravedlivý, ale já a můj lid jsme zlovolníci. 28Proste Hospodina, aby ustalo to silné hřímání a krupobití --
pak vás opravdu propustím a nebudete už déle čekat."
29"Jakmile vyjdu z města, pozvednu ruce k Hospodinu -- hřímání ustane a krupobití odejde, abys poznal, že země náleží Hospodinu. 30Ale já vím, že ty ani tví služebníci ještě nebudete mít bázeň
před Hospodinem Bohem." 31Len i ječmen byly potlučeny, neboť ječmenu dozrávaly klasy a len byl v květu. 32Ale pšenice a špalda poničeny nebyly, protože dozrávaly až později.
33Mojžíš odešel od faraona, vyšel z města, pozvedl ruce k Hospodinu -- a hřímání, déšť i krupobití ustalo. 34Když farao viděl, že vše ustalo, zatvrdil své srdce a on i jeho služebníci pokračovali v hříchu --
35jeho srdce zůstalo neoblomné a nepropustil lid Izraele, jak Hospodin předpověděl skrze Mojžíše.
Ex 9,1-7 (pátá rána – mor): Přichází mor na veškerá užitková zvířata v Egyptě. Pravděpodobně nezemřou všechna, ale zemře jejich podstatná část -- v porovnání se stády Izraele,
ze kterých nezemře ani jeden kus. Velmi politicky vyslovený verš Exodus 5,3 nyní dochází první poloviny svého naplnění: když farao odmítá propustit lid Izraele, Hospodin,
Bůh Hebrejů, ztrestá morem nikoli lid Izraele, ale faraona a lid Egypta.
Ex 9,8-12 (šestá rána – vředy): Šestá rána přicházející na Egypt se poprvé týká přímo lidí samotných -- jsou napadeni vředy (zvířata nevyjímaje ... viz verš 9). Rostoucí intenzita těchto ran
je patrna z poznámky o kouzelnících (verš 11): ti nejenže nebyli schopni tyto vředy uzdravit či způsobit podobnou škodu lidu Izraele, ale prostě řečeno, od Mojžíše s Áronem utekli
(kulantně řečeno, ke slyšení se nedostavili, ze slyšení se omluvili ... nebyli schopni tam stát či přijít). Šestá rána, podobně jako třetí i devátá rána, přichází bez předchozího varování
(není zde zaznamenaná žádná rozmluva Mojžíše s faraonem).
Ex 9,13-35 (sedmá rána – krupobití): Sedmá rána -- krupobití -- začíná poslední, třetí trijádu ran před příchodem té desáté, nejničivější rány (podobně jako první i čtvrtá začíná tato sedmá
slovy Hospodina k Mojžíšovi: Ráno vstaň a běž k faraonovi, postav se před faraonem). Nyní Egyptská země prožije útok na "vše živé" -- na lidi, zvířata, byliny (verš 22) i stromy (verš 25). Faraonovi je poprvé
nabídnuta dílčí možnost ochrany před touto pohromou (verš 19) -- možná se jedná o test jeho úcty vůči Hospodinu a váze jeho slov? Pokud ano, není zde procentuálně zmíněn podíl těch,
co ukryli svá stáda a otroky pod střechu (verše 20-21). Ovšem ječmen a len do druhého dne sklidit nemohli, tj. zkáza na úrodě přišla každopádně ... verše 31-32.
Zmínky o celé zemi ve verších 14-16 dávají větší smysl, pokud je vztáhneme nikoli jen na zemi egyptskou, ale na celý svět: není nikdo jako Hospodin na celé zemi (14); farao
bude vyhlazen z povrchu země, nikoli jen třeba vyhnán z Egypta (15); Hospodinovy skutky budou rozhlášeny po celém světě (16).
Po prvních faraonových drobných ústupcích Hospodinovu volání (Ex 8,21: služte Hospodinu, ale zde v zemi;
Ex 8,24: vyjděte ze země, ale ne příliš daleko) se z veršů Ex 9,27-28 zdá, že farao poprvé přiznává svou chybu před Hospodinem a
právo Hospodina na lid Izraele (též viz [1], str.223) -- ovšem toto "pokání" je vyjádřeno jen slovy, nikoli skutkem; jakmile krupobití ustane, k propuštění Izraele zase nedojde.
Je to příklad polovičatého jednání (vím, co mám dělat, ale nedělám to), před kterým varuje i novozákonní list Jakubův 1,22 (v překladu ČEP): Podle slova (o kterém víte, že je řekl Bůh)
však také jednejte, nebuďte jen posluchači – to byste klamali sami sebe!
Poznámka k hebrejskému označení slova Egypt (viz J.Beneš: Desítka, Návrat domů 2008, str.60, -- též odkaz na rozbor v J.Heller, Zákon a proroci, str.25-26):
Egypťané nazývali svou zemi "Chrám duše Ptahovy", ovšem Hebrejové ji v Bibli označují slovem Micrajim ... jde o gramatický duál podstatného jména "sevření" odvozeného od slovesa c-r-r (= sužovat, tísnit, svírat).
Duál naznačuje množné číslo v počtu dvou kusů, tj. volně lze Micrajim přeložit jako "místo dvojího sevření" -- odtud se nabízí jednoduchá dedukce, že se jedná o sevření jak ekonomické (otroctví ... Exodus 1),
tak náboženské (nebylo jim dovoleno sloužit Hospodinu a následovat ho). Nyní přichází Hospodin se svými ranami a "svírá" Egypt -- nutí faraona, aby pustil ze své ruky (moci) lid Izraele.