Komentářové poznámky
Jaroslav Schrötter, 11.10. 2024
Pavel se v 10. kapitole,
stejně jako v té 8., zabýval otázkou, zda křesťané mohou jíst maso, které
bylo použito při obětech v pohanských chrámech. Jednoznačně zakazoval
účast křesťanů na pohanském kultu (10,1-22), a pak ve verších 10,23-11,1 hledal
schůdná řešení problému křesťanů s masem, které pocházelo z obětí
v pohanských chrámech a které se díky jeho nízké ceně v korintské
společnosti běžně používalo, prodávalo se na trzích a vařilo v domácnostech. Hledal
taková řešení, aby mezi bratry v křesťanské obci nedocházelo k pohoršení:
Každý ať má ohled na
druhého. V 10,26 připustil: Jezte všechno, co se prodává
v masných krámech, a pro své svědomí se nepotřebujete na nic ptát.
Naproti tomu, byl-li křesťan někým upozorněn, že se jedná o maso z oběti
v pohanském chrámu, pak Pavel požadoval, aby křesťan maso odmítl
s ohledem na svědomí toho, kdo ho na původ masa upozornil.
Jsme tu svědky procesu Pavlova
hledání norem chování křesťanů v pohanském prostředí. A jak uvidíme
v následujících verších, není při tomto hledání ani populistou, ale ani
demagogem.
Varování před modloslužbou
1 Chtěl bych vám připomenout, bratří, že naši praotcové byli
všichni pod oblakovým sloupem, všichni prošli mořem, 2 všichni byli křtem
v oblaku a moři spojeni s Mojžíšem, 3 všichni jedli týž
duchovní pokrm
naši praotcové – pateres
hénón pantes – otcové nás všech – Pavel označil Izraelce,
kteří putovali pouští, jako otce všech křesťanů, ať ti byli původem židé
nebo pohané. Vyvrcholení a dokonání dějin vyvoleného izraelského národa viděl
v Ježíši Kristu a Kristovu církev chápal jako nový Boží lid, nový
Izrael. To, co Hospodin učinil na Sinaji s Izraelci, interpretoval Pavel jako
předobraz Božího jednání s církví. Uváděl paralely Mojžíš – Kristus,
přechod mořem – křest, mana na poušti – eucharistický chléb. Ze
svého výkladu starozákonních textů vyvodil svá napomenutí týkající se korintské
církevní obce.
pod oblakovým sloupem
– oblak byl znamením přítomnosti Hospodina, a také jeho ochrany a pomoci.
všichni prošli mořem – Izraelci byli
pod zvláštní ochranou Boha, který je převedl Rákosových mořem při jejich
východu z Egypta.
byli křtem v oblaku a moři spojeni
s Mojžíšem – eis ton Móusén ebaprisanto – doslova
v Mojžíše ponořeni. Je použito slovo baptizó – ponořit, potopit.
Když Pavel použil tento obrat, znamenalo to, že se Izraelci přítomností Boha
v oblaku a svým průchodem Rákosovým mořem stali Božími
vyvolenými ve svém spojení s Mojžíšem, Hospodinovým vyvoleným.
Pavlem použitá formulace byla utvořena podle
starokřesťanské formule křtu v Krista. Jak to čteme v
Řím 6,3: ... pokřtěni v Krista Ježíše – doslova ponořeni
v Krista Ježíše. Přechod
Izraelců mořem chápal Pavel jako paralelu křtu v Krista: Přechod
Rákosovým mořem byl ponořením izraelského národa v Mojžíše a
křest byl ponořením v Krista. Hlavním důvodem tohoto srovnání
byla skutečnost, že v obou případech šlo o záchranu Bohem. Izraelci byli
zachráněni od otročení Egyptu a křesťané jsou zachráněni od otročení hříchu.
duchovní pokrm – chléb z nebe,
mana, to byl ten pokrm pocházející od Boha (pneumatikos – duchovní),
kterým Hospodin sytil svůj lid na poušti. Toto darování chleba
z nebe bylo pro Pavla předobrazem Ježíšova obdarování apoštolů při
Poslední večeři, kdy jim svěřil tajemství chleba eucharistického.
4 a pili
týž duchovní nápoj; pili totiž z duchovní skály, která je doprovázela,
a tou skálou byl Kristus.
skály, která je doprovázela – je
použito sloveso akoloutheó – následovat, doprovázet. Pavel tady
použil legendární židovskou tradici, podle níž skála, z níž
tryskala voda, doprovázela Izrael pouští.
tou skálou byl Kristus – tento
Pavlův výklad má paralelu u židovského filosofa Filona Alexandrijského, který
skálu na poušti provázející Izraelce vykládal jako Boží moudrost, která preexistuje
od počátku a existuje do věčnosti. (Filón Alexandrijský – asi 25 př. n.
l.-50 n. l. – byl filozofem a historikem v alexandrijské židovské diaspoře.)
(Poznámka redakce: Další roviny významu, viz Thiselton 2000, str. 727-730: a) Pavel může mluvit i o Kristově věčné preexistenci, a tím trochu zesiluje Filónův obraz Boží moudrosti; b) Pavel uvádí typologické souvislosti mezi zkušeností Izraele v historii a zkušeností církve v Korintu (viz též verš 3 výše a viz Schrage: podobně jako kdysi Izrael dostával milost pokrmu many, nyní církev dostává milost Pánovy večeře).
5 A přece
se většina z nich Bohu nelíbila; vždyť poušť byla poseta jejich těly‘.
V Nu 14,27 čteme: Jak dlouho mám snášet tuto
zlou pospolitost, která proti mně stále reptá? Důsledkem stálého reptání
Izraelců bylo Hospodinovo rozhodnutí: Proto žádný z mužů, kteří viděli
mou slávu a má znamení, jež jsem činil v Egyptě i na poušti,
a pokoušeli mě už aspoň desetkrát a neposlouchali mě, nespatří zemi,
kterou jsem přísežně zaslíbil jejich otcům (Nu 14,22-23). Tak Izraelci,
Boží vyvolení, nespatřili zemi zaslíbenou, ale zemřeli na poušti.
Hospodin rozhodl: Na této poušti padnou vaše mrtvá těla, ...vás všech od
dvacetiletých výše, kdo jste proti mně reptali (Nu 14,29).
Pavel tímto veršem varuje, že tak, jak se vedlo
Izraelcům na poušti, tak by se mohlo vést i křesťanům v Korintu, pokud by
nepřestali pokoušet Boha.
6 To
vše se stalo nám na výstrahu, abychom nezatoužili po zlém jako oni.
jako oni – Pavel ukazoval na
žádostivost Izraelců, na jejich touhu po egyptských hrncích masa: Kéž bychom
byli zemřeli Hospodinovou rukou v egyptské zemi, když jsme sedávali nad
hrnci masa (Ex 16,3).
nezatoužili po zlém – události
týkající se Izraelců putujících pouští do jim zaslíbené země Pavel vztáhl jako výstrahu
na korintské křesťany, jimž bylo zaslíbeno Boží království. Byl totiž
přesvědčen, že Boží jednání s člověkem zůstává stálé, a stálé
zůstává i lidské pokušení, a tedy ohrožení. A do tohoto ohrožení zahrnul i
sebe, když použil první osobu množného čísla: mé einai hémas epithymétas
kakón – nebyli my žádostiví zlých věcí.
7 A také
nebuďte modláři jako někteří z nich, jak je psáno: ‚Usadil se lid, aby
jedl a pil, a potom povstali k tancům.‘
Pavel varoval před modloslužbou a volně citoval
příběh o zlatém býčkovi Ex 32,4-6:
(Áron) odlil ... sochu býčka. A oni řekli: „To je
tvůj bůh, Izraeli, který tě vyvedl z egyptské země.“... Pak se lid
usadil k jídlu a pití. Nakonec se zvedli a pustili se do tance.
Tanec měl podle všeho být poctou božstvu.
nebuďte modláři – uvedení tohoto
varování tady, a pak i v 1 Kor 10,14, ukazuje na naléhavost tohoto
varování. Jak víme z 1 Kor 8,10, účastnili se někteří korintští svobodomyslní
křesťané kultických hostin v pohanských chrámech, aby svým příkladem
rozptýlili obavy slabých, že maso z pohanských obětí má nějaký
náboženský význam. Pavel tady jasně vyjádřil svůj názor, když jejich jednání
přirovnal k modloslužbě Izraelců shromážděných kolem zlatého býčka.
8 Ani
se neoddávejme smilstvu jako někteří z nich, a padlo jich za jeden
den třiadvacet tisíc.
Pavel tady citoval Nm 25,1-3.5.9 jako varování
před smilstvem: Když Izrael pobýval v Šitímu, začal lid smilnit
s Moábkami. Zvaly totiž lid k obětním hodům svého božstva a lid
hodoval a klaněl se jejich božstvu. Tak se Izrael spřáhl
s Baal-peórem. ... Mojžíš tedy izraelským soudcům řekl: „Pobijte každý ze
svých mužů ty, kdo se spřáhli s Baal-peórem .“ ... mrtvých při té
pohromě bylo čtyřiadvacet tisíc. (Citoval Starý zákon zpaměti a je zajímavostí,
že uvedl třiadvacet tisíc těch, kdo padli, ale v Numeri je jich
uvedeno čtyřiadvacet tisíc. K textu citovanému z Numeri je třeba
poznamenat, že tvrdost trestů, které starozákonní texty popisují, jsou literárním
vyjádřením velké závažnosti provinění lidu.)
V Nm 25,1-3 šlo o modloslužbu a nikoli o
smilstvo. Provinění Izraelců spočívalo v tom, že se účastnili pohanského
kultu plodnosti, jehož cílem bylo pohnout Baal-peóra k činnosti, a tak
zajistit déšť, dobrou úrodu, a tedy obživu na další rok. Šlo tedy o magický
obřad, modloslužbu, kterou však Starý zákon na mnoha místech označuje za
smilstvo. Toto označení vychází z obrazu ženicha a nevěsty, který proroci
používali pro Hospodina a jeho vyvolený národ. V Ex 34,14 je zachyceno
Hospodinovo přikázání: Nebudeš se klanět jinému bohu, protože Hospodin,
jehož jméno je Žárlivý, je Bůh žárlivě milující. Nevěra vyvoleného národa
byla pak označována jako smilnění. (Například v Dt 31,16: ... tento lid
povstane a bude smilnit s cizími bohy země, do níž vstupuje, opustí mě a poruší
mou smlouvu.)
Pavel svými slovy o modloslužbě a smilstvu
narážel na účast některých křesťanů v Korintu na pohanských kultických hostinách.
Tito lidé tak ohrožovali křesťany slabé ve víře, protože ti se jejich
jednáním dostávali do nebezpečí, že je budou následovat a opět propadnou
pohanskému náboženství. A také pohoršovali křesťany ze židovství, pro které bylo
takové jednání odporné. Svou účastí na pohanských obětních hostinách poutali pozornost
spolubratrů na tyto modly, a tak šířili jejich vliv. Připomínkou osudu
Izraelců, kteří se spřáhli s Baal-peórem, je Pavel varoval před
Božím soudem.
9 A také
nechtějme zkoušet Pána, jako to dělali někteří z nich, a hynuli od
hadího uštknutí, 10 ani nereptejte jako někteří z nich a byli
zahubeni Zhoubcem.
hynuli od hadího uštknutí – Pavel
připomněl osud těch Izraelců na poušti, kteří se postavili proti Bohu a proti
Mojžíšovi a hynuli od hadího uštknutí (viz Nm 21,4-6). Toto reptání lidí
na poušti bylo výrazem nedůvěry vůči Božímu vedení.
nereptejte jako někteří z nich a byli
zahubeni – reptat znamená mluvit proti někomu nebo něčemu, vyjadřovat
nechuť, netrpělivost nebo nespokojenost. Jak jsme se dočetli v předešlých
kapitolách prvního listu do Korintu, někteří korintští křesťané reptali proti Pavlovi,
svému apoštolovi a zakladateli církevní obce. A Pavel tady srovnával reptání
korintských křesťanů s reptáním Izraelců proti Mojžíšovi, a tím proti
Bohu. Použité hebrejské sloveso l-w-n (reptat) je silnější než
stěžovat si a obsahuje i význam slova bouřit se. Ve tvaru way·yil·lō·nū,
které se ve starozákonních textech objevuje, je použito k popisu vzpoury
Izraelců proti Bohu (například v Ex 15,24; 16,2-8; 17,2-3; Nu 14,27;
16,11.41). Septuaginta hebrejské l-w-n překládá řeckým diagoggyzó –
reptat mezi sebou. Zesílená forma tohoto slovesa goggyzō vyjadřuje
těžké reptání, neustálé negativní bručení. A právě toto sloveso goggyzō
tady Pavel použil.
Zhoubce – v Septuagintě je slovo olothreutés
– ničitel. V textu Ex 12,23 se objevuje Zhoubce (Ničitel),
kterého mnozí chápou jako anděla konajícího dílo smrti. V hebrejštině je slovo ham·maš·ḥîṯ
– ničitel. Septuaginta ho překládá řeckým slovem olothreutés, které
použil i Pavel. Zřejmě narážel na Nu 17,6-15, kde reptající zahynuli na mor. (Druhého
dne reptala celá pospolitost Izraelců proti Mojžíšovi a Áronovi: „Vy jste
příčinou smrti Hospodinova lidu.“ ... Áron vzal kadidelnici, jak mu řekl
Mojžíš, a běžel doprostřed shromáždění. Ale pohroma v lidu již
začala.) Je patrné, že Pavel připisoval smrt reptajících Izraelců Zhoubci,
tedy andělovi poslanému ničit, ač se v Numeri píše, že zahynuli morem. Ovšem
podobné spojení morové epidemie a zásahu anděla zkázy nalezneme i v 2 Sam
24,15-16. (Hospodin tedy dopustil na Izraele mor ... anděl vztáhl svou ruku
nad Jeruzalém, aby v něm šířil zkázu. Ale Hospodina pojala nad tím zlem lítost.
I řekl andělu, jenž šířil mezi lidem zkázu: „Dost, již přestaň.“)
11 To,
co se jim stalo, je výstražný obraz a bylo to napsáno k napomenutí
nám, které zastihl přelom věků.
bylo to napsáno k napomenutí nám
– Pavel předkládal korintským křesťanům všechny ty příklady provinění Izraelců
a důsledky těchto provinění tak, jak to bylo napsáno v knihách
Zákona. A zdůraznil aktuální sdělení těchto textů: bylo to napsáno
k napomenutí nám. Tak varoval členy církevní obce, aby se nenechali
ukolébat falešnou jistotou, jako by jim formální dodržování křtu a eucharistie automaticky
zaručovalo spásu. Izraelci byli Bohem vyvoleným lidem, Bohem vykoupeným
z egyptského otroctví, lidem, kterému Bůh slíbil zemi Kenaán. Ale většina
z nich do zaslíbené země nikdy nevstoupila.
zastihl přelom věků – ta telē tōn aiōnōn katēntēken – konec tohoto
věku přišel. Pavel tak vyjádřil přesvědčení, že se blíží druhý příchod
Krista. Den Páně je blízko, a tedy čas k nápravě života je krátký.
12 A proto
ten, kdo si myslí, že stojí, ať si dá pozor, aby nepadl.
Pavel se tímto veršem (jako už v 4,7) znovu obrátil
na ty korintské křesťany, kteří se domnívali, že disponují hlubokou moudrostí a
poznáním. Mylně si mysleli, že už dosáhli dokonalé podoby života. Pavlovo
důrazné varování je mělo upozornit, že čím větší sebejistotu mají, tím větší
nebezpečí pádu jim hrozí.
13 Nepotkala
vás zkouška nad lidské síly. Bůh je věrný: nedopustí, abyste byli podrobeni
zkoušce, kterou byste nemohli vydržet, nýbrž se zkouškou vám připraví
i východisko a dá vám sílu, abyste mohli obstát.
dá vám sílu, abyste mohli obstát –
po přísném napomenutí Pavel korintským křesťanům nabídl i povzbuzení a útěchu. Vyslovil
svou víru a důvěru v Boží věrnost, která křesťany v Korintu
nevystaví zkoušce, kterou by nemohli vydržet, a že jim dá sílu, aby
mohli obstát.
Když nás postihne nějaká životní rána, když už sami nic
nezmůžeme, v té chvíli většinou upřímně vyznáváme, že Bůh je naše skutečná
naděje, a věříme, že s ním se uskuteční i to, co je z lidského hlediska
nemožné. Tato zkušenost víry nám může být znamením, že Bůh je s námi
uprostřed těžkostí našeho života, dává prostředky, jak z těžkostí
vyjít, a sílu, jak je snášet. Dar víry jsme ovšem nedostali jen proto,
abychom řešili své těžkosti. Bůh nám v Duchu svatém nabízí sílu své
milosti, s níž lze splnit náročné a z lidského hlediska těžko splnitelné úkoly.
Například to, abychom jednali dobře i tam, kde na to doplatíme, nebo abychom
projevovali lásku i těm, kdo si to vůbec nezaslouží.
14 A proto,
moji milovaní, utíkejte před modlářstvím.
A proto – dioper – právě
proto – Pavel tedy navázal na předchozí text a znovu se obrátil na ty
korintské křesťany, kteří se domnívali, že svou účastí na pohanských obětních
hostinách, povzbuzují své spolubratry v církevní obci, aby se osvobodili
od své vazby na pohanské modly.
Pavel jim tady znovu opakoval, že tímto demonstrativním
předváděním svého vyššího poznání se ve skutečnosti dopouštějí modlářství.
15 Mluvím
k vám jako k rozumným lidem; posuďte sami, co říkám: 16 Není
kalich požehnání, za nějž děkujeme, účastí na krvi Kristově? A není chléb,
který lámeme, účastí na těle Kristově? 17 Protože je jeden chléb, jsme my
mnozí jedno tělo, neboť všichni máme podíl na jednom chlebu.
Pavel tady citoval slova používaná při večeři Páně
a připomínal korintským křesťanům jejich společenství s Kristem při jejím
slavení. Získáváme tak jistý náhled do liturgického života tehdejší církevní
obce.
kalich požehnání – to potērion tés eulogias – je to do
řečtiny převedená formulace z židovské tradice týkající se třetího
kalicha paschální hostiny. (Připomeňme, že během paschální večeře účastníci
pili 4 kalichy vína. Třetí kalich – kalich požehnání – pili
po večeři a nad ním hospodář pronášel díkůvzdání. Při Poslední večeři
díkuvzdání pronesl Ježíš a ustanovil, že kalich požehnání dává křesťanům účast
na krvi Kristově.
účastí na těle Kristově – Pavel pak
podobně napsal i o chlebu, který se lámal při večeři Páně, že dává účast na
těle Kristově. Tak se při večeře Páně uskutečňuje osobní společenství
s Ježíšem, vzkříšeným Pánem. Toto duchovní spojení s Pánem bylo základem
sounáležitosti církevní obce, která se tak stávala jedním tělem.
Ale Večeře Páně nebyla hlavním tématem těchto
veršů. Sloužila tu jako argument pro zákaz účasti na pohanských obřadech:
Protože je jeden chléb, jsme my mnozí jedno
tělo – chléb, který byl lámán při večeři Páně, byl účastí na těle
Kristově a toto společenství s Kristem vylučovalo jakékoli spojení
s pohanskými božstvy. Pavel toto tvrzení dokumentoval překvapivým
způsobem:
18 Pohleďte
na izraelský lid: Nespojuje ty, kteří jedí oběti, společenství oltáře?
Nejprve tedy Pavel napsal o obětním kultu
v jeruzalémském chrámě:
Nespojuje ty, kteří jedí oběti, společenství oltáře? –
Takto zdůraznil, že oběti Izraelců byly oběťmi skutečnému Bohu a duchovní
spojení s ním bylo dáno jejich účastí na obětní hostině, kde společně
jedli část přinášené oběti. Příkladem je hod oběti pokojné, který
popisuje Lv 3,1-5. (Z hodu oběti pokojné přinese Hospodinu jako ohnivou
oběť tuk ... Áronovci to jako zápalnou oběť obrátí na oltáři v obětní dým na
ohni ze dříví.) Ostatní maso shromáždění lidé snědli při hodu oběti
pokojné. Tato hostina vytvářela úzké společenství mezi nimi a Bohem.
19 Co
tím chci říci? Že pokrm obětovaný modlám něco znamená? Nebo že modla něco
znamená? 20 Nikoli, nýbrž že to, co pohané obětují, obětují démonům,
a ne Bohu. Nechci, abyste vešli ve společenství s démony.
Pavel tu navázal na to, co napsal v 8,4: ... modly
ani bohové tohoto světa nic nejsou a jest jen jeden Bůh. A pak Pavel korintské
obci sděluje nový argument, proč se vyhýbat modloslužbě: Za modlami a
jejich kultem stojí démoni. (V Ježíšově veřejném působení bylo vymítání démonů
častým znamením jeho moci. A tuto moc předal i svým učedníkům, jak čteme v Mt
10,8: Nemocné uzdravujte, mrtvé probouzejte k životu, malomocné
očišťujte, démony vymítejte ...)
démon – daimonion – démon,
zlý duch – jde o protibožskou sílu, která je v Novém zákoně často nazvána
pneuma akatharton – nečistý duch, tedy něco, co je
v rozporu s tím, co je svaté. Opakem sféry svatého Boha je sféra
démonů. Večeře Páně, stůl Páně patří do sféry svaté, stůl pohanských obětí do
sféry démonů. Účast na hostinách v pohanských chrámech je účastí na
stolu démonů:
21 Nemůžete
pít kalich Páně i kalich démonů. Nemůžete mít účast na stolu Páně
i na stolu démonů.
Pavel korintským křesťanům tady předložil své
jasné stanovisko a napsal to s autoritou Kristova apoštola. A na Krista
pak obrátil pozornost adresátů svého listu:
22 Chceme
snad popudit Pána k žárlivosti? Jsme snad silnější než on?
k žárlivosti – o Boží
žárlivosti se píše na mnoha místech Starého zákona. Například v Dt 32,21 čteme:
Popouzeli mě lžibohem k žárlivosti, svými přeludy mě uráželi. Projevy
Boží žárlivosti by postihly i korintskou církevní obec podobně, jako postihly Izraelce
na poušti. Proti Bohu by nikdo neobstál, protože Pán je silnější.
Ohled na druhé
23 ‚Všecko
je dovoleno‘ – ano, ale ne všecko prospívá. ‚Všecko je dovoleno‘ – ano, ale ne
všecko přispívá ke společnému růstu. 24 Nikdo ať nemyslí sám na sebe,
nýbrž ať má ohled na druhého!
Všechno je dovoleno – Pavel tady
znovu citoval heslo některých korintských křesťanů, kteří rozhodně odmítali
židovské předpisy. Jejich výrok použil už v 6,12, kde napsal: ‚Všechno je mi
dovoleno‘ – ano, ale ne všechno prospívá. Tady tomuto výroku přidal
dovětek: ... ne všecko přispívá ke společnému růstu. Připomněl
tak smysl osvobození křesťanů od židovského Zákona. Svoboda křesťanů umožňuje společný
růst církevního společenství ve víře v Krista, růst v
křesťanské naději a především společný růst v lásce. Později
k tomuto tématu napsal: Každý z nás ať vychází vstříc bližnímu,
aby to bylo k dobru společného růstu (Ř 15,2).
ohled na druhého – svoboda křesťana
je však současně limitována jak ohledy na druhé, tak nároky, které klade život Kristova
učedníka. Pavel požadoval, aby korintská církevní obec odlišovala to, co je
dovolené a prospěšné pro službu druhým a službu obci, od toho, co je sice
dovolené, ale nepřináší prospěch společenství církve.
25 Jezte
všechno, co se prodává v masných krámech, a pro své svědomí se
nepotřebujete na nic ptát. 26 ‚Hospodinova je země i její plnost.‘
nepotřebujete na nic ptát – Pavel
povzbuzoval korintské křesťany, aby beze strachu a ověřování jedli maso
prodávané na trhu. Snažil se tak pomáhat křesťanům pocházejícím ze židovství.
Ti úzkostlivě ověřovali původ masa, aby se uchránili před kultickým
znečištěním, kterého se i po svém křtu stále obávali. Pavel jim připomíná, že všechny
pokrmy jsou dary Boží: Hospodinova je země se vším, co je na ní... (Ž 24/23,1).
Slova žalmu tady Pavel citoval jako doklad pro svoje sdělení týkající se masa
prodávaného na trhu. Křesťané se nemusí zabývat tím, zda maso pocházelo
z porážky v pohanském chrámu.
27 Pozve-li
vás někdo z nevěřících a chcete tam jít, jezte všechno, co vám
předloží, a pro své svědomí se na nic neptejte.
Podobné instrukce Pavel dával i těm křesťanům, kteří
byli pozváni do pohanských rodin. Předkládané maso měli jíst a neověřovat si,
odkud pochází.
Povinnost nepohoršit někoho z bratrů nebo
sester ovšem zůstává, jak to Pavel napsal v následujícím verši.
28 Kdyby
vám však někdo řekl: „Toto bylo obětováno božstvům,“ nejezte kvůli tomu, kdo
vás na to upozornil, a pro svědomí – 29 nemyslím vaše svědomí, nýbrž
svědomí toho druhého. Proč by moje svoboda měla být souzena cizím svědomím?
Tady Pavel vysvětlil jasně, co znamená mít ohled
na druhé. Popsal názorně situaci, kdy křesťana někdo (úzkostlivý bratr,
pohanský hostitel, prodavač na trhu) upozorní, že předkládané nebo prodávané
maso pochází z kultické porážky, že bylo obětováno božstvu. V tom
případě dal korintským křesťanům instrukci, že by měli takto někým označené
maso odmítnout. A to s ohledem na toho, kdo přišel s upozorněním.
Pohan, který před masem z oběti varoval, by pro svou nevědomost pohrdl
slabou (podle jeho mínění) vírou křesťana. Úzkostlivý křesťan by byl pohoršen tím,
co viděl nebo o čem se doslechl. Proto Pavel v této situaci kladl důraz na
povinnost mít ohled na svědomí toho druhého.
30 Jestliže
něco přijímám s vděčností, proč mám být odsuzován za to, zač vzdávám díky?
31 Ať tedy jíte či pijete či cokoli jiného děláte, všecko čiňte k slávě
Boží.
Verše 10,30-33 jsou Pavlovým shrnutím obsahu
kapitoly. Nejprve zdůraznil význam svobody při osobním rozhodování: Křesťané
se nesmí nechat připravit o svou svobodu zbytečnou úzkostlivostí, a to ani
svou, ani úzkostlivostí druhých. Pak připomněl zásadu: Ať tedy jíte či
pijete či cokoli jiného děláte, všecko čiňte k slávě Boží.
32 Nebuďte
kamenem úrazu ani Židům, ani Řekům, ani církvi Boží,
V některých situacích se však své svobody
křesťan sám vzdává, a to z ohledu na bližního, z lásky k němu,
aby svému bližnímu nebyl kamenem úrazu.
33 já
se také snažím všem vyjít vstříc. Nehledám svůj vlastní prospěch, nýbrž
prospěch mnohých, aby byli spaseni.
Pro rozhodování v různých situacích nabídl
Pavel korintské církevní obci příklad svého vlastního jednání:
já se také snažím – snažil se nikoho nepohoršovat,
ani ty v církvi, ani ty, kdo byli mimo církev. Dbal na to, aby jeho chování
bylo lidem srozumitelné. Trpělivě své jednání vysvětloval. Nehledal vlastní
prospěch, ale snažil se o dobro pro druhé, aby byli spaseni.
11,1 Jednejte
podle mého příkladu, jako já jednám podle příkladu Kristova.
Kritériem jednání korintských křesťanů mělo být
jednání Pavlovo a kritériem jeho jednání bylo jednání Kristovo.