Komentářové poznámky
Jaroslav Schrötter, 18.9. 2024
— Apoštolův příklad svobody
Text 9. kapitoly se zabývá tématem,
které se v Pavlových listech objevuje opakovaně. Týká se Pavlova odmítnutí
nároku, aby jako apoštol byl hmotně vydržován církevní obcí, ve které působil. Proto
v Korintu pracoval v Akvilově dílně, kde zhotovoval stany, a
vydělával si tak na své živobytí. (Sk 18,1-3: Potom odešel Pavel z Athén a
přišel do Korintu. Tam se setkal s jedním Židem, který se jmenoval Akvila a
pocházel z Pontu. Nedávno přišel se svou manželkou Priscillou z Itálie...
Pavel se s nimi sblížil, zůstal u nich a pracoval s nimi, poněvadž měli stejné
řemeslo – dělali stany.)
Už ve verši 1 Kor 4,12 Pavel
napsal: S námahou
pracujeme svýma rukama... A ve 2. listě do Korintu pak Pavel vysvětlil svůj
způsob práce apoštola: Nestojím o váš majetek, nýbrž o vás. Děti
přece nestřádají pro rodiče, nýbrž rodiče pro děti. Já velmi rád vynaložím
všecko, ano vydám i sám sebe pro vaše duše (2 Kor 12,14-15).
1 Nejsem snad svoboden? Nejsem apoštol? Neviděl jsem Ježíše,
našeho Pána? Nejste vy mým dílem v Pánu?
Pavel se nejprve obrátil na obec čtyřmi
otázkami. Jsou to však otázky, které připouštěly jen kladné odpovědi.
2 I kdybych pro jiné apoštolem nebyl, pro vás jím jsem!
Vždyť pečetí mého apoštolství jste vy sami tím, že jste uvěřili v Pána. 3 Toto
je má odpověď těm, kteří mne soudí:
Pavel argumentoval tím, že už
sama existence korintské církevní obce, kterou založil a považoval se za jejího
otce, je potvrzením jeho poslání apoštola. Později korintským křesťanům
napsal: Naším doporučujícím listem jste vy sami; je napsán na našem srdci,
všichni jej znají a mohou číst (2 Kor 3,2).
Některými lidmi v korintské
církevní obci byla Pavlovi upírána autorita apoštola. Argumentem pro toto
zpochybňování byla skutečnost, že na rozdíl od ostatních apoštolů Pavel nebyl
svědkem Ježíšova pozemského života a velikonočních událostí, kdy byl Ježíš
ukřižován a vzkříšen. V 1 Kor 1,12 jsme četli, že se v korintské
církvi vytvořily čtyři skupiny, z nichž každá si přivlastňovala nárok, že chápe
a žije křesťanství nejlépe. Jednou z těchto skupin byli ti korintští křesťané,
kteří se hlásili ke Kéfovi. (Pavel v celém listě nepoužívá řecké Petros
– skála, ale řecký přepis aramejského Kéfa, což také znamená skála.)
Ti ctili Petra jako nejdůležitějšího a pro ně směrodatného apoštola. Není však nic
známo o tom, že by Petr byl někdy v Korintu. Snad tuto skupinu lze
spojovat s misionáři z Petrova okruhu. Lidé, kteří se hlásili
k Petrovi, zdůrazňovali, že ten byl svědkem života pozemského Ježíše,
smrti a vzkříšení. A Petr od Ježíše přijal jak jeho učení, tak také jeho
instrukce pro misijní činnost, ke které byl Pánem vyslán. A tak se on i lidé
z jeho okruhu řídili tím, co jemu a ostatním apoštolům Ježíš řekl o jejich
hmotném zajištění: Když vejdete do některého domu, ... jezte
a pijte, co vám dají, neboť „hoden je dělník své mzdy“ (Lk 10,5.7).
Takový měl být podle části korintské církevní obce původ a takové mělo být
chování skutečného apoštola. A Pavel se této jejich představě poněkud
vymykal.
Odvozoval svou pravomoc apoštola z
Ježíšova zjevení, kterého se mu dostalo u Damašku, jak o tom napsal
v listě Galaťanům: Ale ten, který mě vyvolil už v těle mé matky
a povolal mě svou milostí, rozhodl se zjeviti mně svého Syna,
abych radostnou zvěst o něm nesl všem národům (Gal 1,15.16). A na
rozdíl od Petra si vydělával na živobytí prací svých rukou, ačkoli jako
hlasatel víry měl nárok na zaopatření od obce, ve které působil. Pavel nechtěl
být církevním obcím na obtíž, nechtěl jim klást vůbec žádné překážky přijetí evangelia.
Vyjádřil to jasně v 1 Kor 9,12: ... snášíme nedostatek, jen abychom
nekladli žádnou překážku do cesty Kristovu evangeliu.
Nicméně se tento Pavlův postoj
nesetkal u všech lidí v korintské církvi s pochopením. Někteří viděli
v jeho odmítání hmotného zajištění od církevní obce nepřímé přiznání, že se na
svou apoštolskou autoritu odvolává neprávem.
Řecká společnost obvykle pohrdala tělesnou
prací. Pavlova ruční práce tkalce byla chápána jako něco, co se rozhodně nedá
spojit s titulem apoštola. Pavel ovšem toto posuzování svého způsobu
apoštolské práce příkře odmítl. V dalších verších nicméně dokazoval,
že jako apoštol má nárok na hmotnou péči ze strany korintské církevní obce:
4 Což nemáme právo přijímat od vás jídlo a pití? 5 Nemáme
právo brát s sebou věřící ženu, tak jako ostatní apoštolové i bratří
Páně i Petr?
Pavel podle praxe prvotní církve
měl jako apoštol právo na zaopatření od církevní obce a také právo přivést
si věřící ženu jako společnici a pomocnici:
Nemáme právo brát
s sebou věřící ženu – doslovný překlad ukazuje, že
originální text je konkrétnější: Což nemáme právo na sestru, manželku. Jsou
použita slova: exousia – právo, moc, autorita, morální autorita,
dále slovo adelphē – sestra, členka církve, a také slovo guné – žena,
manželka. (Použití množného čísla my znamená, že si toto
právo nárokuje jako jeden z apoštolů.) Pavel při svém misijním působení nepracoval
sám, měl své spolupracovníky, muže i ženy, ale nebyl vázán v partnerském
vztahu s nějakou ženou.
ostatní apoštolové i bratří Páně i Petr
– jiní apoštolové s sebou na svých misijních cestách měli křesťanské ženy jako své
pomocnice.
O Petrovi víme, že měl tchyni (Mk
1,30), tedy měl i manželku. Podobné to podle Pavlových slov bylo i
s ostatními apoštoly a také s bratry Páně. Mohlo jít o manželky apoštolů a
misionářů, nebo o křesťanky, které podporovaly misionáře především tím, že
zabezpečovaly jejich životní potřeby. Tedy nejenže měli apoštolové právo být
církevní obcí živeni, ale v případě, že měli manželky nebo pomocnice, měli
právo, aby i tyto ženy s nimi mohly žít na náklady církevní obce.
bratři Páně – v Mk 6,3 o Ježíšovi čteme: ... syn
Mariin a bratr Jakubův, Josefův, Judův a Šimonův... Použité
řecké slovo adelfos může znamenat bratr nebo člen nějaké
komunity, například rodinné nebo náboženské. Slovo adelfoi se někdy,
především v katolických vydáních Bible, překládá slovem příbuzní,
aby se naznačilo, že nemuselo jít o Ježíšovy sourozence, ale o vzdálenější
příbuzné, kteří se v židovském prostředí běžně označují za bratry a
sestry. O jednom z bratrů Páně se Pavel zmínil v listě
Galaťanům: Nikoho jiného z apoštolů (než Petra) jsem neviděl,
jen Jakuba, bratra Páně (Ga 1,19). Pak Jakuba, bratra Páně zařadil
po bok Petra a Jana: Jakub a Petr a Jan, kteří byli uznáváni za sloupy
církve (Ga 2,9). I ze Skutků apoštolů (Sk 15,13; 21,18) je vidět, že to byl
významný člen jeruzalémské církevní obce. Je dokonce pravděpodobné, že v ní
kolem roku 44 po odchodu Petra z Jeruzaléma převzal vedoucí roli. (Podle
Sk 12,17 Petr z Jeruzaléma odešel, aby unikl Agrippovu pronásledování: ...
nakonec jim řekl: „Povězte to Jakubovi a ostatním bratřím.“ Pak odešel z města.)
6 To snad jen já a Barnabáš jsme povinni vydělávat si na
živobytí?
Jak víme, Pavel si na svou obživu
vydělával prací vlastních rukou. A zřejmě to platilo i o Barnabášovi, jeho spolupracovníkovi
na první misijní cestě (viz Sk 13-14). Pavel rozhodně nechtěl být korintským
křesťanům na obtíž, jak to napsal v 2 Kor 11,9: Když jsem byl
u vás a měl jsem nedostatek, nikomu jsem nebyl na obtíž, neboť čeho
se mi nedostávalo, doplnili bratří, kteří přišli z Makedonie. Ve všem jsem
jednal a budu jednat tak, abych pro vás nebyl břemenem.
7 Který voják slouží za vlastní peníze? Kdo vysadí vinici
a nejí, co urodila? Kdo pase stádo a neživí se mlékem toho stáda?
I v tomto verši Pavel
pokračoval ve zdůvodňování svého nároku na péči církevní obce. Práce misionáře
je práce jako každá jiná, a proto si zaslouží odměnu tak, jako žoldnéř ve vojsku
má nárok na žold, vinař na výnos z vinice, pastýř na mléko od svého stáda.
O tom, kdo hlásá slovo Boží, a tak zasévá duchovní semeno, platí Ježíšova
slova: hoden je dělník své mzdy (Mt 10,10; Lk 10,7).
8 Jsou to snad jen mé lidské úvahy? Neříká to sám zákon?
9 V Mojžíšově zákoně je přece psáno: ‚Nedáš náhubek dobytčeti, když
mlátí obilí.‘ Má tu Bůh na mysli dobytek?
Tady máme krásnou ukázku tehdejší
metody výkladu Mojžíšova zákona, a to v Pavlově podání. Odvolal se na Dt
25,4: Při mlácení nedáš dobytčeti náhubek. (Zemědělci v době judského
království obilí rozkládali kruhovitě po mlatu a to bylo mláceno dobytkem, honěným
v kruhu po obilí. Při tom bylo zakázáno dávat dobytku náhubek.) Byl to tedy
velmi přátelský postoj Tóry vůči dobytčatům. Následuje Pavlova výkladová
poznámka tohoto textu Deuteronomia: Má
tu Bůh na mysli dobytek? Výrok z Deuteronomia je tak vztažen na
misionáře. Ti mohou právem počítat s tím, že za svou práci obdrží
patřičnou mzdu:
10 Není to řečeno spíše pro nás? Ano, pro nás to bylo napsáno,
neboť ten, kdo oře a kdo mlátí, má pracovat s nadějí, že dostane svůj
podíl. 11 Když jsme vám zaseli duchovní setbu, bylo by to mnoho, kdybychom
sklízeli vaši pozemskou úrodu?
Pavel pokračoval ve své
argumentaci a použil obraz setby a sklizně, který se objevil už v 1 Kor 3,8:
Já jsem zasadil, Apollos zaléval, ale Bůh dal vzrůst; To byl tehdy
používaný obraz pro misijní činnost, který zřejmě vycházel z Ježíšova podobenstvím
o rozsévači: Vyšel rozsévač rozsívat... zrna padla do dobré země
a vzcházela, rostla, dávala úrodu a přinášela užitek třicetinásobný
i šedesátinásobný i stonásobný (Mk,4,3.8). Apoštol Pavel církevní
obec v Korintu založil. On tam byl tím rozsévačem, který rozséval
duchovní setbu. Nebylo tedy spravedlivé, aby sklidil aspoň úrodu pozemskou?
12 Mají-li na vás právo jiní, proč ne tím spíše my? Přesto
jsme tohoto práva neužili, raději snášíme nedostatek, jen abychom nekladli
žádnou překážku do cesty Kristovu evangeliu.
proč ne tím spíše my – Pavel
tady znovu zopakoval, že to, na co měl on i Barnabáš jako hlasatelé Ježíšova
evangelia právo, odmítli využívat, aby nekladli žádnou překážku do cesty
Kristovu evangeliu. Pavel se chtěl vyhnout jakémukoli podezření, že
hlásání evangelia považoval za zdroj svých příjmů. Pro něj to byla povinnost
uložená mu samotným Ježíšem Kristem, jak to napsal v 9,16: ... kážu
evangelium; nemohu jinak..
13 Což nevíte, že ti, kteří slouží ve svatyni, dostávají ze
svatyně jídlo, a ti, kteří přisluhují při oltáři, mají podíl na obětech? 14 Tak
i Pán ustanovil, aby ti, kteří zvěstují evangelium, měli z evangelia
obživu.
Po jasném odmítnutí hmotné péče
vyjádřeném v minulém verši, se tady Pavel opět vrátil k obhajobě
práva křesťanských misionářů na hmotné zabezpečení od církevní obce. Tentokrát
uvedl jako příklad praxi v jeruzalémském chrámě. A tento příklad byl
pochopitelný i pro korintské křesťany obrácené z pohanství, protože kněží
ve svatyních nejrůznějších pohanských božstev byli také vydržováni
z příjmů svatyně.
dostávají ze svatyně jídlo
– popis způsobu obživy starozákonních kněží z jejich posvátné
služby židovské komunitě Pavlovi slouží jako analogie se situací křesťanských
učitelů, jejichž hlásání evangelia je posvátnou službou církevní obci.
Pavel později napsal: Konám tuto posvátnou službu kázáním Božího evangelia,
abych pohany přinesl jako obětní dar milý Bohu, posvěcený Duchem svatým (Ř
15,16).
Ve 14. verši Pavlova argumentace
dosáhla vrcholu, když velmi volně interpretoval Ježíšova slova uvedená
v Lk 10,7: V tom domě zůstaňte, jezte a pijte, co vám dají,
neboť hoden je dělník své mzdy! Tento Ježíšům výrok je zachycen jak
v Matoušově, tak v Lukášově evangeliu, a byl tedy v prvotní
církvi tradován. Původně se týkal Dvanácti, které Ježíš vyslal: Jděte
a kažte, že se přiblížilo království nebeské (Mt 10,7). A také sedmdesáti
jiných, které poslal do každého města i místa, kam měl sám jít (viz
Lk 10,1). Pavel ho však aplikuje na všechny ty, kteří zvěstují
evangelium.
Proč se Pavel snažil znovu a
znovu prokázat svůj nárok, kterého se však jednoznačně vzdal? Přál si, aby
korintští křesťané pochopili, že jeho odmítnutí jejich hmotné podpory je
projevem jeho lásky ke korintské církevní obci, jeho lásky, která usiluje o
jejich nevyšší dobro, o jejich spásu.
V následujících verších 15-18 Pavel
s velkou otevřeností popsal další důvod, proč nepoužil své právo na hmotné
zajištění církevní obcí: Zač tedy mohu čekat odměnu? Za to, že nezneužívám
svou moc hlásat evangelium (1 Kor 9,18).
15 Já jsem však ničeho z toho nepoužil. Nepíšu o tom
proto, abych se toho dožadoval. To bych raději umřel hladem, než aby mne někdo
zbavil této chlouby!
To bych raději umřel
hladem, než aby mne někdo zbavil této chlouby – doslova:
dobré je mi spíše zemřít, než ... aby chlouba má byla někým zničena. V překladu
se bohužel vytrácí emocionální náboj tohoto Pavlova vyjádření (ekumenický
překlad možná k zvýšení emocí přidává slovo hladem).
chlouba – kauchēma –
chlubení, hrdost. Pavel sám v tomto listu odmítl, že by se měl někdo
čím chlubit: Máš něco, co bys nebyl dostal? A když jsi to dostal, proč
se chlubíš (kauchaomai – chlubit se), jako bys to nebyl dostal? (1
Kor 4,7) Ale tady ve verši 9,15 překvapivě psal o své chloubě. Je třeba
si připomenout, že Pavlovo hlavní úsilí bylo zaměřeno na to, aby jeho
hlásání Ježíšova evangelia vedlo k obrácení a spáse lidí, aby jeho
setba přinesla užitek: ... evangelium, které jsem vám zvěstoval, které
jste přijali, které je základem, na němž stojíte, a skrze něž docházíte
spásy, držíte-li se ho tak, jak jsem vám je zvěstoval (1 Kor 15,1-2). Ve
snaze zvýšit účinnost svého hlásání, nepoužil práva mít z evangelia
obživu. Tak neklade ani tuto překážku
do cesty Kristovu evangeliu. A tento svůj styl apoštolské práce, kterým
se liší od ostatních apoštolů, Pavel prožívá s hrdostí, o kterou se
nechce nechat nikým připravit: je mi spíše zemřít, než ... aby chlouba má
byla někým zničena.
Tuto svou myšlenku rozvíjí a
vysvětluje v následujících verších 16-18.
16 Nemohu se chlubit tím, že kážu evangelium; nemohu jinak,
běda mně, kdybych nekázal.
Hlásání evangelia nemohlo být pro
Pavla chloubou, protože pro něj bylo nutností:
nemohu jinak – anankē gar
moi epikeitai – doslova: nutnost na mě je kladena. Tato nutnost spočívá
v neodolatelnosti Božího volání, které je podobné neodolatelnosti povolání
proroka. (Například v Jer 20,8-9 čteme: Hospodinovo slovo mi
přináší jen potupu a pošklebky po celé dny. Řekl jsem: „Nebudu je hlásat,
už nebudu v jeho jménu mluvit,“ avšak je v mém srdci jak hořící oheň,
je uzavřeno v mých kostech). K tomuto podmanění Bohem došlo už
při setkání Pavla se zmrtvýchvstalým Ježíšem u Damašku. Plnit poslání, které
od Krista přijal, bylo pro Pavla nutností.
běda mně – kdyby
se svému povolání stal nevěrným, pak by jej zasáhlo běda, o němž mluví prorok
Ozeáš: Běda jim, protože utekli ode mne. Zhouba na ně, že mi byli nevěrní
(Oz 7,13).
Emocionální zabarvení textu (překladem
poněkud potlačené) naznačuje, že Pavla trápilo osočování některými členy korintské
církevní obce. Díky těmto emocím tady Pavel odhalil, jak prožíval svou službu. Své
povolání Kristem chápal jako povolání ke službě Božího proroka.
17 Kdybych to činil ze své vůle, mám nárok na odměnu; jestliže
jsem byl povolán, plním svěřený úkol.
Kdyby si sám vymyslel stát se
misionářem, a pak svůj úmysl uskutečnil jako své samostatné rozhodnutí, měl by
právo za to dostávat odměnu. Ale Pavla Bůh poslal ohlašovat Boží zvěst. Bylo to
dílo Boží, jehož byl Pavel jen poslem, prostředníkem. Proto bylo přiměřenou
reakcí vzdát se odměny. Tím, že si na své živobytí vydělával prací vlastních
rukou (což Řekové považovali za ponižující), podílel se na ponížení svého Pána
Ježíše Krista. Spojení svého života plného bolesti s Ježíšovým utrpením
Pavel považoval za svou chloubu, za svou odměnu. Ve svém dalším listu do
Korintu napsal: Jako na nás v hojnosti přicházejí utrpení Kristova, tak
na nás skrze Krista přichází v hojnosti i útěcha. ... Máme pevnou
naději a jsme si jisti, že jako jste účastni utrpení, tak budete účastni
také útěchy (2 Kor 1,5.7). (poznámka redakce: Překlad ČEP je zde poněkud volný, přesnější alternativa je: "Jestliže to (hlásání dobré zprávy) činím rád, mám odměnu; jestliže nerad, bylo mi (i tak) svěřeno správcovství (dobré zprávy)." ... vylepšený překlad ČEP by mohl znít: "Jestliže to činím ze své volby, mám (už) odměnu. Jestliže to nečiním ze své volby (ale byl jsem povolán), byl mi svěřen úkol". Co tedy (v tom případě) je mou odměnou? atd. Viz též Thiselton 2000, str. 676)
18 Zač tedy mohu čekat odměnu? Za to, že přináším evangelium
zadarmo, že jsem se vzdal práva, které mám jako kazatel evangelia.
přináším evangelium zadarmo
– doslovný překlad: nezneužívám svou moc hlásat evangelium. Je
použito sloveso katachraomai – využívat nadměrně, zneužívat. Hlásání
Boží zvěsti, které bylo Pavlovi uloženo, nezneužíval k vlastnímu
prospěchu. Za tento způsob života kazatele evangelia mohl čekat
odměnu.
Ve verších 19-23 napsal Pavel o svém
přístupu k židům i pohanům. Tak chtěl co nejvíce lidí získat
pro Krista.
19 Jsem svoboden ode všech, ale učinil jsem se otrokem všech,
abych mnohé získal.
svoboden ode všech –
Pavel patřil jen Kristu, nikdo z lidí na něj neměl nárok, nikomu se nemusel
přizpůsobovat. Proto se mohl pro ty lidi, které mu Bůh svěřil, angažovat
s plným nasazením:
učinil jsem se otrokem
všech – použil slovo douloó – zotročit, podřídit. Svou službu
přirovnal ke službě otroka zcela odevzdaného svým pánům. Cílem Pavlova nasazení
ve službě apoštola bylo získat pro Krista všechny lidi, ke kterým
byl poslán:
získal – v originále
je sloveso kerdainó – získat, které se v jazyce prvotní misie používalo
ve významu získat člověka pro víru v Krista, přivést
ho do církve. Pavel chtěl pro křesťanství získat co nejvíce lidí, a tak vydával
sám sebe do krajnosti. Dělal to, co lidé potřebovali, aby se mohli stát
křesťany, zotročoval se pro ně.
20 Židům jsem byl židem, abych získal židy. Těm, kteří jsou
pod zákonem, byl jsem pod zákonem, abych získal ty, kteří jsou pod zákonem –
i když sám pod zákonem nejsem.
Pavel se přizpůsoboval židovským
zvykům, ač sám se necítil být vázán předpisy Mojžíšova zákona. Dělal to ve
prospěch těch, kdo se vázáni zákonem stále cítili. Jako příklad můžeme uvést
verš ze Skutků apoštolů: Pavel zůstal v Korintu ještě mnoho dní, pak se
s bratřími rozloučil... Protože učinil slib, dal si v Kenchrejích (přístav
12 km východně od Korintu) ostříhat vlasy (Sk 18,18). Z tohoto
verše plyne, že Pavel v Korintu složil nazírský slib, který byl podle Nu
6,1-5 zaveden jako zasvěcení Hospodinu slibem nazíra (zasvěcence).
Nazírským slibem zasvěcený člověk se musel vyvarovat vína a opojného nápoje,
nesměl si stříhat vlasy a poskvrnit se dotykem mrtvého těla. Volně rostoucí
vlasy byly znamením důstojnosti dané Bohem. Pavel nazírský slib
v Korintu složil, aby obrousil nepřátelství tamních židů, a vytvořil si
tak možnost získat některé z nich pro Krista. Když opustil Korint, zřejmě
mu vypršela doba jeho slibu, a tak si dal vlasy ostříhat.
21 Těm, kteří
jsou bez zákona, byl jsem bez zákona, abych získal ty, kteří jsou bez zákona –
i když před Bohem nejsem bez zákona, neboť mým zákonem je Kristus.
Ve styku s pohany se Pavel dovedl
od Mojžíšova zákona odpoutat: byl jsem bez zákona. Hned však doplnil:
neboť mým zákonem je Kristus. Byl vázán zákonem Kristovým, zákonem
lásky. Křesťany vyzývá: Berte na sebe břemena jedni druhých, tak naplníte zákon
Kristův (Gal 6,2). Láska neudělá bližnímu nic zlého. Je tedy láska
naplněním zákona (Řím 13,10).
22 Těm, kdo jsou slabí, stal jsem se slabým, abych získal
slabé. Všem jsem se stal vším, abych získal aspoň některé.
Odkazem na slabé
navázal na verš 8,9, kde zdůrazňoval, že křesťan musí hledět na své bratry a
mít na ně ohled. Psal tam o tom, že pro slabé jíst maso obětované modlám
znamenalo něco nedovoleného. Pavel na ně bral ohled, který vyjádřil slovy: ... je-li
jídlo kamenem úrazu pro mého bratra, nechci už nikdy jíst maso, abych nepřivedl
svého bratra k pádu (1 Kor 8,13).
Všem jsem se stal vším
– těmito slovy Pavel uzavřel tuto řečnicky pečlivě vybudovanou část 9.
kapitoly. Nešlo mu o to, aby se lidem přizpůsoboval, ale aby předkládané
evangelium přijalo co nejvíce lidí.
V listě Římanům Pavel
napsal o tom, co ho pohánělo v jeho práci hlasatele evangelia: Každý, kdo
vzývá jméno Páně, bude spasen. Ale jak mohou vzývat toho, v něhož
neuvěřili? A jak mohou uvěřit v toho, o kom neslyšeli?
A jak mohou uslyšet, není-li tu nikdo, kdo by ho zvěstoval? (Ř
10,12-15) Pavel silně prožíval skutečnost, že každému člověku je naléhavě
třeba zvěstovat evangelium, aby lidé uvěřili v Krista, protože
ospravedlnění se jim dostává prostřednictvím této víry.
23 Všecko to dělám pro evangelium, abych na něm měl podíl.
Pavel nepovažoval svou spásu za
zajištěnou. Svou službu chtěl konat tak, aby sám nebyl shledán nehodným, jak napsal
ve verši 9,27: abych snad, když kážu jiným, sám neselhal. Tady
zdůraznil, že jeho služba Kristu je důležitá i pro něj samého a pro jeho podíl
na Kristově radostné zvěsti.
V závěrečné části 9.
kapitoly Pavel povzbuzoval své čtenáře k velkému úsilí o
vlastní spásu: Běžte tak, abyste získali věnec nepomíjitelný!
24 Nevíte snad, že ti, kteří běží na závodní dráze, běží sice
všichni, ale jen jeden dostane cenu? Běžte tak, abyste ji získali! 25 Každý
závodník se podrobuje všestranné kázni. Oni to podstupují pro pomíjitelný
věnec, my však pro věnec nepomíjitelný.
V Korintu se každoročně
konaly isthmické hry, takže přirovnání z oblasti sportu bylo Korinťanům
blízké. (Isthmické hry byly starořecké soutěže pořádané na počest
boha Poseidona u pobřežní obce Isthmia. Soutěžilo se v atletických i jezdeckých
disciplínách, a také v recitaci, hudbě i malířství. Odměnou vítěze isthmických
her byl věnec, jehož zelené jehličí symbolizovalo věčně se vlnící zelenkavé
mořské vody boha Poseidona.)
A tak byl pro korintské křesťany
známý příklad běžce, který musí tvrdě trénovat, mnoha věcí se vzdát, a to
všechno, aby získal pomíjející zelený věnec. A Pavel zdůraznil, že mnohem
větší úsilí jistě s ochotou vynaloží křesťan, když u něj jde o nepomíjející
věnec věčného života. (Podobný obraz nacházíme také v 2 Tim 4,7-8: Dobrý
boj jsem bojoval, běh jsem dokončil, víru zachoval. Nyní je pro mne připraven
vavřín spravedlnosti, který mi dá v onen den Pán, ten spravedlivý soudce.)
Jsou však mnohé Pavlovy texty, v
nichž své čtenáře ubezpečil, že v okamžiku obrácení je hříšník
ospravedlněn nezávisle na osobních zásluhách: Všichni zhřešili a jsou
daleko od Boží slávy; jsou ospravedlňováni zadarmo jeho milostí vykoupením v
Kristu Ježíši (Řím 3,23-24). Podle Pavla člověk není schopen se ze své
hříšnosti vymanit vlastní silou, proto musí záchrana člověka vycházet od Boha.
Víra v Krista ovšem
neznamená pouhé slovní vyjádření, nýbrž jde o zásadní obrat člověka,
který se jasně projevuje i v jeho jednání. Víra v Krista je projevem důvěry
Bohu, je projevem vydanosti Bohu, která následuje vydanost Ježíše
Krista Otci: Ti, kteří náležejí Kristu Ježíši, ukřižovali sami sebe se svými
vášněmi a sklony (Gal 5,24).
26 Já tedy běžím ne jako bez cíle; bojuji ne tak, jako bych
dával rány do prázdna. 27 Ranami nutím své tělo ke kázni, abych snad, když
kážu jiným, sám neselhal.
Tady se Pavlem použitý obraz změnil.
Vedle běžce se objevil boxer. Pavel viděl sebe jako podivného boxera, který
nebojuje proti soupeři, ale rány dává sám sobě. Tak se snažil ovládnout sám
sebe: Ranami nutím své tělo ke kázni... Chtěl celou svou bytostí,
rozumem i vůlí zajistit shodu svých slov a svého jednání: abych snad,
když kážu jiným, sám neselhal.
(poznámka redakce: Překlad "ranami nutím své tělo ke kázni" má i druhou variantu, a sice (viz slovníček Tichý nebo Thiselton 2000, str. 716) "své tělo držím v kázni", "jsem příkrý ke svému tělu" ... nejde o bití svého těla, ale význam může být i přenesený a jde o držení těla v řádu, ovládání těla)