Komentářové poznámky
Jaroslav Schrötter, 4.7. 2024
— Maso obětované modlám
Připomeňme si takzvaný apoštolský
dekret, který kolem roku 49 vznikl na Jeruzalémském církevním sněmu a upravoval
soužití křesťanů obrácených z židovství (židokřesťanů) a (pohanokřesťanů).
Na křesťany původem z pohanství měly být kladeny jen nejnutnější
požadavky, jak se o tom píše ve Sk 15,28-29: Nikdo ať vás nezatěžuje jinými
povinnostmi než těmi, které jsou naprosto nutné: Zdržujte se všeho, co bylo
obětováno modlám, také krve, pak masa zvířat, která nebyla zbavena krve,
a konečně smilstva.
Ve městě jako byl v polovině prvního století Korint,
mohli křesťané stěží uniknout kontaktu s pohanskými obětními kulty. Levnější
maso na trhu často pocházelo z pohanských obětí. Pro chudé členy
křesťanské obce to byla příležitost, jak nějaké maso získat. Jak se tedy měli
křesťané v takové situaci zachovat? Tato otázka tehdy byla mezi
korintskými křesťany předmětem velkých sporů, proto ji k vyřešení poslali apoštolu
Pavlovi.
1 Pokud jde o maso obětované modlám, víme, že ‚všichni
máme poznání‘. Poznání však vede k domýšlivosti, kdežto láska buduje.
všichni máme poznání
– pantes gnósin echomen – všichni poznání máme – tak zřejmě
znělo heslo liberálně smýšlejících kruhů v korintské církevní obci. Šlo o
poznání, že pohanští bohové nic nejsou a pohanské kulty nemají žádný význam. Takto
smýšlející korintští křesťané se cítili povzneseni nad takové zábrany jako: zdržujte
se všeho, co bylo obětováno modlám (Sk 15,29).
Poznání však vede k domýšlivosti
– v originále je použito sloveso phusioó – nafouknout, nadýmat
se, pyšnit se. Těm, kteří si velmi zakládali na svém poznání, Pavel
připomínal, že poznání samo o sobě může mít i špatný účinek, může vést k
namyšlenosti a pýše. Poznání člověka, který pohrdal těmi, kdo se trápili
problémem masa z pohanských obětí, působilo v církevní obci negativně
a destruktivně. A pak Pavel poukázal na lásku, která jediná prospívá
soudržnosti obce: láska buduje církev.
2 Jestliže si někdo myslí, že něco už plně poznal, ten ještě
nepoznal tak, jak je třeba. 3 Kdo však miluje Boha, je od něho poznán.
Pavel tu zdůraznil, že ten, kdo
se domnívá, že má plné poznání, zapomněl na základní skutečnost: Naprosto
nutným předpokladem toho, aby člověk mohl poznat Boha, je projev Boží lásky,
kterým se člověku Bůh dá poznat. Boží milost je předpokladem toho, že
se člověku dostává poznání. Jediným přiměřeným postojem člověka je pokora a
vděčnost Bohu. Proto Pavel o člověku, která se svým poznáním vynáší nad
ostatní, napsal, že ten ještě nepoznal tak, jak je třeba.
je od něho poznán –
Boží znalost člověka je počátkem a zdrojem poznání člověka o Bohu. Poznání,
jakého je třeba, má ten, kdo miluje Boha.
4 Pokud tedy jde o to, zda se smí jíst maso obětované
modlám, víme, že modly ani bohové tohoto světa nic nejsou a že jest jen
jeden Bůh. 5 I když jsou tak zvaní bohové na nebi či na zemi – jakože
je mnoho takových bohů a pánů –
Pavel stejně jako korintští
křesťané ví, že není Boha kromě Hospodina. Nicméně podle Pavla byl pohled
některých liberálních členů korintské církve příliš zjednodušený v jejich
tvrzení, že když mimo Hospodina žádní bohové nejsou, není důvod odmítat jíst maso
obětované při pohanských obřadech. Tak přehlíželi, že je mnoho
takových bohů a pánů, kterým lidé přisuzují moc, svěřují jim
sebe, a tak těmto modlám vytvářejí prostor pro jejich působení. Přehlížení
této skutečnosti uvádělo do pochybností o víře v jediného Boha ty
křesťany, jejichž svědomí bylo nejisté (verš 7):
6 my přece víme, že je jediný Bůh Otec, od něhož je všecko,
a my jsme tu pro něho, a jediný Pán Ježíš Kristus, skrze něhož je
všecko, i my jsme skrze něho.
Pavel tady základní vyznání víry
formuloval větou, která by mohla pocházet z křestní liturgie. Je to
přihlášení se k jedinému Bohu a jedinému Pánu Ježíši Kristu. Toto vyznání
víry vyjadřuje přesvědčení, že Ježíš Kristus je prostředníkem stvoření: skrze
něhož je všecko.
7 Ale všichni nemají toto poznání. Někteří jsou až podnes tak
zvyklí na modly, že jedí toto maso jako oběti modlám; jejich svědomí je
nejisté, a proto je poskvrněno.
všichni nemají toto poznání
– Pavel tady měl na mysli židokřesťany, kterým je drahý Starý zákon
s jeho odporem vůči nepravým bohům. Tento postoj křesťanů obrácených ze
židovství se projevil na takzvaném Jeruzalémském sněmu: Zdržujte se všeho,
co bylo obětováno modlám, ... (Sk 15,29).
zvyklí na modly – Pavel
si je vědom, že někteří z pohanokřesťanů se ještě nedokázali vnitřně
osvobodit od své pohanské minulosti a přikládali masu pohanských obětí
náboženský význam.
Ti členové korintské církevní
obce, kteří byli hrdí na své poznání, těmto lidem s nejistým
svědomím říkali slabí (verš 9). Slabí mohli patřit jak
mezi židokřesťany, tak pohanokřesťany. Pavel tady svým čtenářům však nabídl nové
hledisko: Křesťan musí hledět na své bratry a mít na ně ohled. Pro tyto slabé
jíst maso obětované modlám znamenalo něco nedovoleného.
8 Pokrm nás Bohu nepřiblíží; nejíme-li obětované maso, nic
neztrácíme, jíme-li, nic nezískáme.
Pavel tak vzal pod svou ochranu slabé
a jejich nejisté svědomí, ale současně bránil i křesťanskou
svobodu pro silné, kteří měli pevné poznání, že je jediný Bůh Otec ... a jediný
Pán Ježíš Kristus (verš 6). Napsal, že slabí, kteří nejedí
maso obětované modlám, nic neztratí, protože takové jedení
masa člověka k Bohu nepřibližuje, nečiní ho osvícenějším, zralejším,
lepším křesťanem. A silní, kteří mají pevné poznání, a tak takové
maso jedí, tím nic nezískají. Pavel jim dal v zásadě za
pravdu, ale varoval je před povýšeností a upozornil je na to, že hranicí
jejich svobody je pohoršení svědomí slabých:
9 Dejte si pozor, aby se tato vaše svoboda nestala kamenem
úrazu pro slabé.
Tak nabádal apoštol Pavel svědomí
silných i v listě Římanům: Vím a jsem přesvědčen
v Pánu Ježíši, že nic není nečisté samo v sobě, ale tomu, kdo něco
pokládá za nečisté, je to nečisté. Trápí-li se tvůj bratr pro to, co jíš,
nežiješ už v lásce. Neuváděj tedy svým jídlem do záhuby toho, za nějž Kristus
umřel! Nenič kvůli pokrmu Boží dílo! Ano, všecko je čisté, zlé však je, když
někdo pohoršuje druhého tím, co jí. Je tedy dobré nejíst maso a nepít víno
a nedělat nic, co je tvému bratru kamenem úrazu (Řím 14,14.15.20.21).
10 Když někdo tebe, který máš poznání, uvidí za stolem
v pohanském chrámě, zda tím nepřivedeš svědomí toho slabého bratra
k tomu, aby také jedl maso obětované modlám?
zda tím nepřivedeš
svědomí toho slabého bratra k tomu, aby... –
v originále je stručné vyjádření: asthenous ontos
oikodomēthēsetai, eis... – bude slabá bytost vzdělána
(přetvořena), aby... Je tu použito sloveso oikodomein – budovat,
vzdělávat, což naznačuje snahu některých korintských silných
z církevní obce vzdělat, přetvořit svědomí slabých členů obce, aby
také jedli maso obětované modlám. Tito silní se účastnili kultických hostin
v pohanských chrámech, aby svým příkladem rozptýlili obavy slabých,
že maso z pohanských obětí stále má nějaký náboženský význam. Pavel však
těmto silným sdělil, že ve skutečnosti svým jednáním slabé pohoršují,
protože ti se ve svém nitru dosud cítí ohroženi pohanskými božstvy. Pavel
upozorňoval, že okázale předváděné poznání ohrožuje víru spolubratrů v církevní
obci. Není totiž motivováno bratrskou láskou, ale je projevem nedostatku
pochopení pro druhé, pro které má zásadní důsledek:
11 Jenže tak
bude ten slabý tvým poznáním uveden do záhuby – bratr, pro kterého Kristus
zemřel!
uveden do záhuby – je
použito řecké sloveso apollumi – zničit úplně, zahubit. Doslovný
překlad: Je zahuben jistě ten slabý...
bratr, pro kterého Kristus
zemřel – Pavel tu užívá základní myšlenku křesťanské víry: Kristus v poslušnosti
podstoupil i smrt, a to smrt na kříži (Fp 2,8). Vyslovil velmi
závažné napomenutí: Tím, že dáváš na odiv své poznání, že se nechceš
zříci své domýšlivosti ze síly svého poznání, zabráníš tomu, aby
Kristova smrt byla pro tvého slabého bratra vykoupením.
12 Když takto hřešíte proti bratřím a ubíjíte jejich
slabé svědomí, hřešíte proti Kristu. 13 A proto: je-li jídlo kamenem
úrazu pro mého bratra, nechci už nikdy jíst maso, abych nepřivedl svého bratra
k pádu.
Pavel skončil velmi silným a
osobním závěrem: Nechci dělat něco, co by mohlo být druhému pohoršením, i
kdybych měl sám o sobě právo to dělat.
Tak apoštol Pavel svou odpovědí
na otázku korintských křesťanů týkající se masa obětovaného pohanským božstvům nedal
plně za pravdu ani silným, kteří takové maso jedli, ani slabým, jimž
svědomí takové maso jíst zakazovalo. Slabé se pokoušel vyvést z jejich
úzkostlivého postoje. Silné důrazně varoval před pohoršováním úzkostlivých
spolubratrů.