Komentářové poznámky
Jaroslav Schrötter, 23.5. 2024
— Spory před pohanskými soudy
a) Právní spory mezi bratry jsou pohoršením (6,1-8)
Apoštol Pavel se na začátku 6.
kapitoly zabýval otázkou pohoršlivých soudních sporů mezi křesťany před
pohanskými soudci. Církevní obec si má vytvořit vlastní důvěryhodnou autoritu
pro řešení sporů. Ve verších 7-8 šel Pavel ještě dál, když napsal, že by se
členové církevní obce měli raději vzdát svého práva, než předstupovat před
pohanský soud.
1 Jak to, že se někdo z vás opovažuje, má-li spor
s druhým, jít k pohanským soudcům místo k bratřím?
opovažuje –
v originále je použito sloveso tolmaó – mít odvahu, troufat si,
opovážit se. Touto otázkou vyjádřil Pavel své rozhořčení nad tím, že se
členové církevní obce opovažují řešit své vzájemné spory před
pohanským soudem.
jít k pohanským soudcům místo
k bratřím – doslovný překlad: (jít pro) rozsouzení před nespravedlivé
a nikoli před svaté. V originále je použito slovo adikos –
nespravedlivý, zlý, a také slovo hagios – svatý, posvátný, oddělený od
světa, oddělený pro Boha.
Slovo adikos –
nespravedlivý není hodnocením z hlediska morálního, ale
konstatováním, že pohanští soudci nepatří mezi spravedlivé
v biblickém smyslu, že nežijí podle Božího zákona. O spravedlivém
v Božích očích se píše například v Mt 1,19: Její muž Josef byl spravedlivý
(dikaios). I členové církevní obce byli dikaioi – spravedliví, protože byli křtem spojeni s
Kristem. Tady jsou však označeni přídavným jménem hagioi – svatí.
Svatí jsou proto, že patří Bohu, jsou odděleni pro Boha. Jsou
chrámem Ducha svatého (6,19) a údy Krista (6,15). Touto volbou slov Pavel
ukázal, jak pošetile troufalé je, když korintští křesťané chodí pro rozsouzení
před nespravedlivé. Vychází při tom z židovské tradice nechodit
k pohanským soudcům. Tím více by to mělo platit pro křesťany, tedy pro svaté.
2 Což nevíte, že Boží lid bude soudit svět? Jestliže budete
soudit svět, nejste snad schopni rozsuzovat takové maličkosti?
Což nevíte, že Boží lid bude soudit svět – v doslovném
překladu: nevíte, že tito svatí tento svět budou soudit? Představa, že svatí
budou účastni soudu na konci času, má kořeny ve starozákonních textech.
Například v Ž 149,5.7: Věrní ať jásají v slávě, ... aby nad pronárody
konali pomstu, tresty na národech. Nebo v Mdr 3,8: Budou soudit
pronárody a vládnout nad lidmi a Hospodin bude jejich králem navěky. V Novém
zákoně tuto myšlenku nalezneme mimo jiné v Lk 22,30: ... usednete na
trůnech a budete soudit dvanáct pokolení Izraele. Podle Pavla všichni ti,
kteří náležejí ke Kristu, mají díky tomuto spojení účast na jeho slávě. A mají
také účast na jeho poslání soudce nad světem.
Pavel se tady však nezabýval problematikou
posledního soudu, chtěl pomocí tehdy přijímané představy (usednete na
trůnech a budete soudit) ukázat tu smutnou skutečnost, že
korintští křesťané nebyli schopni rozsuzovat takové maličkosti, o
které se členové církevní obce přeli, a ti proto s nimi předstupovali před
soudy pohanů. Ti, kteří mají soudit svět, svoje vnitřní spory o maličkosti
předkládají nespravedlivým soudcům. Co z hlediska věčnosti
znamenají lidské spory, které někomu přinesou určitý prospěch na pouhých pár
let?
3 Nevíte, že budeme soudit anděly? Tím spíše věci všedního
života!
budeme soudit anděly –
Pavel tu stupňoval svoje porovnávání eschatologického soudu se spory všedního
života. Eschatologickým soudem, na němž budou mít svatí podíl, se lidé definitivně
osvobodí ode všech vlivů zlých duchů, tedy padlých andělů.
4 Máte-li spory o tyto všední záležitosti, proč se
obracíte k těm, kdo nemají s církví nic společného?
kdo nemají s církví nic
společného – v originále je (viz ještě sloveso výše, formulace celé věty) spíše řečnická otázka: což (či proč) ustanovujete za soudce ty, kteří v církvi nemají vážnost, jsou pohrdaní? Doslova otázka: ustanovujete (za soudce) ty, kteří jsou pohrdaní v církvi? Takoví
lidé by jistě neměli rozhodovat vnitřní spory v církevní obci.
5 K vašemu zahanbení to říkám. Cožpak není mezi vámi
nikdo rozumný, kdo by dovedl rozsoudit spor mezi bratřími?
V korintské církevní obci
byli lidé, kteří byli domýšliví pro svou moudrost. A Pavel se korintských
křesťanů s mírnou ironií ptal: Cožpak
není mezi vámi nikdo rozumný? (V řečtině je použito sophos –
moudrý.) V korintské církevní obci s mnoha moudrými
by přece mělo být možné najít muže, který by měl důvěru ostatních a spravedlivý
úsudek, a tak mohl dělat prostředníka spravedlnosti ve sporech.
6 Ale bratr
se soudí s bratrem, a to před nevěřícími!
bratr se soudí
s bratrem – Pavel soudní spory uvnitř církevní obce pociťoval jako
vážné provinění proti bratrským vztahům. A tím, že se soudili před
nevěřícími, poskytovali korintští křesťané svému pohanskému okolí zahanbující
podívanou. Z takového jednání některých členů korintské církevní obce bylo
zřejmé, že tito lidé neuměli přenést svou křesťanskou víru do každodenního
života.
7 Již to je vaše prohra, že se vůbec mezi sebou soudíte. Proč
raději netrpíte křivdu? Proč raději nenesete škodu? 8 Vy však křivdíte
a škodíte, a to bratřím!
Pavel tady vycházel z řecké
filozofie, kterou se mnozí v Korintu oháněli: Tvrdíme, že větší zlo je
bezpráví činit a menší bezpráví snášet (Platon, Dialog Sokrata a Gorgia
509c). Především je tu však připomínka učení Kristova, jak je zachytil
Mt 5,39-42: Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on
s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu
i druhou; a tomu, kdo by se s tebou chtěl soudit
o košili, nech i svůj plášť. Kdo tě donutí k službě na jednu míli,
jdi s ním dvě. Kdo tě prosí, tomu dej, a kdo si chce od tebe
vypůjčit, od toho se neodvracej. Sám Pavel chápal tyto Ježíšovy výroky
doslovně, ale někteří členové korintské církevní obce se na ně zřejmě dívali jen
jako na přehnané a nereálné požadavky.
b) Důsledky křtu (6,9-11)
9 Což nevíte, že nespravedliví nebudou mít účast v Božím
království? Nemylte se: Ani smilníci, ani modláři, ani cizoložníci, ani
nemravní, ani zvrácení, 10 ani zloději, ani lakomci, opilci, utrhači,
lupiči nebudou mít účast v Božím království.
Apoštol Pavel tady vyjmenoval neřesti,
které činí člověka neschopným vstoupit do Božího království. Jistě existují
i další hrubě nespravedlivé postoje, kterými se člověk zříká křesťanské naděje
na Božího království, postoje, které jsou s takovou nadějí neslučitelné. Nejrůznější
projevy nespravedlivých lidí tady zastupuje použitý katalog
neřestí. Pavel ovšem nechtěl vyřknout nějaký soud nad osudem lidí. Katalog
neřestí má čtenářům jeho listu připomenout odpovědnost za vlastní život,
odpovědnost před Bohem.
11 A to jste někteří byli. Dali jste se však obmýt, byli
jste posvěceni, byli jste ospravedlněni ve jménu Pána Ježíše Krista
a Duchem našeho Boha.
Pavel tímto veršem připomněl korintským
křesťanům jejich křest, jímž radikálně skoncovali se svým starým životem. Bůh
je obmyl od následků jejich hříšné minulosti, byli jím ospravedlněni ve jménu Pána Ježíše
Krista. Ve křtu se s Kristem těsně spojili (viz dále, verš 17), byli naplněni Duchem
svatým, jeho uzdravující a proměňující milostí. Pavel takto korintským
křesťanům připomněl jejich velké obdarování Boží milostí. Učinil tak především
proto, aby si uvědomili, že novému životu pokřtěných odporují spory mezi
členy církevní obce, navíc spory probírané před pohanskými soudy.
— Naše tělo patří Pánu (6,12-20)
12 ‚Všechno je mi dovoleno‘ – ano, ale ne všechno prospívá.
‚Všechno je mi dovoleno‘ – ano, ale ničím se nedám zotročit.
Všechno je mi dovoleno
– to je zřejmě heslo, které razili liberální korintští křesťané. Možná
se při tom odvolávali na apoštola Pavla, který si velmi vážil křesťanské
svobody od židovského Zákona. V listě Galaťanům napsal: Tu svobodu nám
vydobyl Kristus. Stůjte proto pevně a nedejte si na sebe znovu vložit
otrocké jho (Zákona). Vy jste byli povoláni ke svobodě, bratří. Jen
nemějte svobodu za příležitost k prosazování sebe, ale služte v lásce
jedni druhým (Gal 5,1.13). V listě Kolosanům čteme to, v čem
Pavel viděl pramen pravé svobody: Všecko mohu v Kristu, který mi dává
sílu (Kol 4,13). Pro Pavla byla pravá svoboda svobodou učedníků Krista s
tím, že na jejichž život byly kladeny požadavky vyplývající z toho, že
jsou hagioi – svatí, zasvěcení službě Bohu, povolaní vydávat svědectví
o Kristu (viz 1,6) a žít s Kristem (viz dále, verš 17). Církevní obec si musí v tom prostředí, v němž
žije a působí, zachovat svou křesťanskou identitu.
ne všechno prospívá –
Pavel korintské křesťany vyzval k rozlišování toho, co je dovolené a současně i
prospěšné pro službu bližním a obci, a toho, co je sice dovolené, ale
prospěch nepřináší, nebo dokonce vede k závislosti na bezuzdném
uspokojování, tedy k nesvobodě. Pavel jim předložil zásadu: ničím se
nedám zotročit.
13 Jídlo je pro žaludek a žaludek pro jídlo; obojímu
Bůh však jednou učiní konec.
Tělo však není pro smilstvo, nýbrž pro Pána a Pán pro tělo.
žaludek – koilia
– břicho. Pavel se stavěl proti oddělování tělesné stránky člověka od jeho
stránky duchovní. Podle některých korintských křesťanů se jídlo, pití a také
sexuální potřeby týkají jen pomíjivé části člověka, jeho těla. Jsou tady zřejmě
citována slova těchto lidí: (Všemu tělesnému) Bůh jednou učiní
konec. Tělesné záležitosti jsou pomíjivé, a tak se podle nich netýkají života
v Božím království. Tito korintští křesťané se proto domnívají, že tělesné
záležitosti jsou mravně neutrální, a tak je všem potřebám těla možné vyhovět.
tělo pro Pána –
Pavel tady vyjádřil skutečnost, že tělo není jen přechodným bydlištěm
ducha, protože tak jako člověk už ve svém pozemském životě patří Pánu i tělo
člověka patří Pánu. Tělo umožňuje člověku kontakt s druhými lidmi, a
tak naplnit poslání vyplývající z křestního zasvěcení a spojení
s Kristem. Žádný rozměr člověka nelze vyloučit z tohoto spojení
v Duchu svatém. Tělo je pro Pána, protože je nástrojem pro
uskutečnění povolání ke svatosti, a proto nemůže být určeno za nástroj hříchu:
Tělo není pro smilstvo.
Pán pro tělo – Pavel
tady vyznal svou naději ve vzkříšení. Vzkříšený Pán je nadějí pro vzkříšení
těla člověka:
14 Bůh, který vzkřísil Pána, vzkřísí svou mocí i nás.
Bůh nejenže vzkřísil Pána Ježíše, ale vzkřísí i naše tělo
svou mocí. V listě Filipanům Pavel napsal: On (Ježíš
Kristus) promění tělo naší poníženosti v podobu těla své slávy
silou, kterou je mocen všecko si podmanit (Fil 3,21). Tak tělo člověka má
ve vzkříšení svoji budoucnost, je určeno pro věčnost. A toto určení je zcela
odlišné od pomíjivosti týkající se břicha jako orgánu výživy.
15 Nevíte, že vaše těla jsou údy Kristovými? Mám tedy
z údů Kristových učinit
údy nevěstky? Rozhodně ne!
vaše těla jsou údy
Kristovými – spojením s Kristem a účastí na jeho poslání se dostalo
křesťanům, tedy i jejich lidským tělům, důstojnosti údů Krista.
nevěstka – porné
– prostitutka, nevěstka. Prostituce nebyla v antice chápána jako něco
morálně nepatřičného. (Židovský pohled na prostituci byl velmi odlišný,
židovské náboženství prostituci odsuzovalo.) Je pravděpodobné, že i někteří
z korintských křesťanů obrácených z pohanství neshledávali na sexuálním
styku s prostitutkou nic nemorálního. Jak však napsal Pavel v 13. verši: Tělo
však není pro smilstvo.
z údů Kristových
učinit údy nevěstky – spojením s nevěstkou je člověk jedno
tělo s ní (viz verš 16). Ale ten, kdo se připojil k Pánu
Ježíši, je údem Kristovým, proto se nemůže spojovat jeho
tělo s údy nevěstky.
16 Což nevíte, že kdo se oddá nevěstce, je s ní jedno
tělo? Je přece řečeno ‚budou ti dva jedno tělo‘.
Pavel tady citoval Gn 2,24: Proto
opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a stanou se
jedním tělem. Geneze ovšem mluví o manželství jako posvátném svazku. Pavel tady
však psal o jednom aspektu oddání se nevěstce, a to o sexuálním
styku. A ten je i součástí manželského života. Ale v manželství nejprve muž
přilne ke své ženě, a tak se dva stávají jedním tělem v posvátném
svazku. Kdo je spojen v jedno tělo s nevěstkou, nenaplňuje Boží
podmínku, že nejprve k ženě muž přilne.
17 Kdo se oddá Pánu, je s ním jeden duch.
Všechny údy Pánova tajemného těla jsou s Pánem spojeny
duchovně. Jejich spojení s Kristem vytváří Duch svatý. Ale smilstvo z člověka
činí jedno tělo s nevěstkou. Proto se ten, kdo chce být spojen
s Pánem, musí smilstva vyvarovat:
18 Varujte se smilstva! Žádný jiný hřích, kterého by se člověk
dopustil, netýká se jeho těla; kdo se však dopouští smilstva, hřeší proti
vlastnímu tělu.
Varujte se smilstva –
feugete tén porneian – uprchněte (unikněte) před smilstvem.
Touto naléhavou výzvou Pavel vyvracel názor některých
korintských křesťanů, že sexualita se týká jen vnější stránky člověka, a je
tedy nedůležitá podobně jako jídlo nebo pití, protože se nedotýká nitra
člověka.
hřeší proti vlastnímu tělu –
proviňuje se tím, že zneužívá těla, které je prostředkem k tomu, aby
člověk mohl ve svém pozemském životě sloužit Pánu. Smilstvo z těla činí
nástroj hříchu.
19 Či snad nevíte, že vaše tělo je chrámem Ducha svatého,
který ve vás přebývá a jejž máte od Boha? Nepatříte sami sobě!
tělo je chrámem Ducha
svatého – na nelegální sexualitu některých členů korintské
církevní obce reagoval tady Pavel argumentem, že nejen církevní obec je chrámem
Božím, ale i každý křesťan je chrámem Ducha svatého. Tělo
křesťana je chrámem Ducha svatého. Křesťan je povolán, aby celým svým
životem v lidském těle dosvědčoval Kristovu přítomnost ve světě. Každá
část existence křesťana je součástí jeho života v Kristu. Žádnou oblast nelze
vynechat.
Nepatříte sami sobě! –
už v 1 Kor 3,23 jsme četli: vy však jste Kristovi a Kristus je Boží.
A tady Pavel korintské církevní obci připomněl, že křesťan nepatří sám sobě,
ale s Kristem patří Bohu.
20 Bylo za vás zaplaceno výkupné. Proto svým
tělem oslavujte Boha.
Kristus překonal obětováním svého lidského života smrt, a
tak dal životu člověka nový cíl – věčný život v Božím království. A člověk
je ve svém pozemském životě povolán sloužit Bohu. Je povolán ve svém těle
Boha oslavovat.
Ve
svém těle oslavovat Boha však může člověk
jen tehdy, je-li vnitřně svobodný. Často se ovšem svoboda chápe jako možnost
dělat cokoliv, jen když to přináší potěšení. Pravá svoboda vyžaduje, aby
člověk jednal vědomě podněcován svým osobním přesvědčením, a ne z nějakého
slepého vnitřního popudu. Toho dosahuje tím, že se osvobozuje ze zajetí svých
vášní a směřuje k svému cíli svobodnou volbou dobra. Svobodná vůle člověka, raněná hříchem, může ovšem toto zaměření na Boha docílit s úplnou účinností jedině pomocí Boží milosti (Gaudium et
spes 17), tj. když se oddá Pánu (verš 17) a nechá jeho Ducha v sobě přebývat (verš 19).