Komentářové poznámky
Jaroslav Schrötter, 19.4. 2024
V 1 Kor 5-6 apoštol Pavel
bránil pravidla a řád života křesťanů. Probral tu závažné nesrovnalosti
v korintské církevní obci, o kterých se dozvěděl prostřednictvím lidí
z domu paní Chloe (1,11).
— Případ nemravnosti
a) Vyloučení hříšníka z obce (5,1-5)
1 Dokonce se proslýchá, že je mezi vámi případ smilstva,
a to takový, jaký se nevyskytuje ani mezi pohany, že totiž kdosi žije
s ženou svého otce.
Krvesmilství, tedy sexuální styk
mezi příbuznými, zakazovalo římské právo, a ještě přísněji židovské předpisy.
Například v Lv 18,6 se píše o sexuálních stycích, které byly v Izraeli
přísně zakázány: Nikdo se nepřiblíží k některé ze svých blízkých
příbuzných, aby odkryl její nahotu (což je v hebrejštině opis
pohlavního styku). Pak Levitikus vyjmenovává jednotlivé případy: Muž
nesmí odkrýt nahotu vlastní matky, sestry, vnučky, dcery své nevlastní
matky, tety, ... (srov. Lv 18,7-16).
smilstvo – slovo
porneia se objevuje i v Mt 5,32: ... kdo propouští svou
manželku, mimo případ smilstva, uvádí ji do cizoložství (moicheia). Častým
výkladem tohoto verše je to, že slovo porneia – smilstvo se tady týká manželství
uzavřených mezi příbuznými. Takováto manželství uzavřená mezi pohanokřesťany (podle
římského práva bylo manželství možné i mezi bratrancem a sestřenicí) byla ovšem
křesťany židovského původu chápána jako nelegální a sexualitu v nich
považovali za krvesmilstvo. Svědectvím o tomto problému v prvotní církvi
je zachyceno v dopise apoštolského sněmu v Jeruzalémě pohanokřesťanům
v Antiochii (Sk 15,28-29): ... Zdržujte se všeho, co bylo obětováno modlám,
také krve, pak masa zvířat, která nebyla zbavena krve, a konečně smilstva.
V řeckém textu je opět použito slovo porneia.
s ženou svého otce
– Pavel se tady vyjádřil k mnohem závažnějšímu provinění jednoho z členů
korintské církevní obce, tedy k jeho sexuálnímu vztahu s nevlastní
matkou (ženou svého otce). Dt 28,20 se vyjadřuje jednoznačně: Buď
proklet, kdo obcuje se ženou svého otce. Navíc takový vztah překračoval i dobové
společenské normy pohanského prostředí, a proto Pavel jasně napsal, že
něco takového se neděje ani mezi pohany. V římském právu totiž
platila překážka manželství s nevlastní matkou, protože byla v prvním stupni
pokrevního příbuzenství.
je mezi vámi případ
smilstva – Pavel zdůrazňuje odpovědnost toho muže, který si vzal za ženu
svou nevlastní matku, protože on (možná na rozdíl od ní) patřil do církevní
obce. Není jasné a nebylo tu důležité, zda jeho otec zemřel, nebo se
s tou ženou rozvedl. Důležité však bylo, že tento korintský křesťan nedbal
ani na římské zákony, ani na náboženské cítění spolubratrů obrácených ze židovství.
Tak mimo jiné hrubě narušil soužití v církevní obci.
2 A vy jste přitom nadutí, místo abyste se raději
zarmoutili; odstraňte ze svého středu toho, kdo to udělal.
Korintským křesťanům Pavel
vytýká, že jsou mnohdy nadutí, ale současně přehlížejí toto smilstvo. Přehlížení
případu nemravnosti se však netýkalo všech členů církevní obce. Našli se i
takoví, kteří o tomto provinění poslali informaci Pavlovi. A jeho odpověď je
jasná: Byla jednoznačně překročena hranice toho, co lze připustit
v církvi. Pavel apeluje na členy korintské církevní obce, aby odstranili
ze svého společenství člověka, který žije se ženou svého otce.
3 Neboť já, ač tělem vzdálen, duchem však přítomen, vyslovil
jsem již soud nad tím, kdo se toho dopustil, jako bych byl s vámi –
4 a to ve jménu Pána Ježíše Krista. Až se shromáždíte – já budu
duchem s vámi a bude s námi i moc našeho Pána Ježíše –
5 vydejte toho člověka satanu ke zkáze těla, aby duch mohl být zachráněn
v den Páně.
Pavlův list měl být předčítán ve
shromáždění církevní obce, a tak byl tímto způsobem apoštol duchovně
v korintské církvi přítomen. Ve věci krvesmilníka zaujal v předchozím
verši jasné stanovisko: odstraňte ze svého středu toho, kdo to udělal. Církevní
obec se měla shromáždit a toho, kdo žil ve smilstvu, ze společenství církve
vyloučit. Veřejný hřích se v prvotní církvi řešil veřejným odsouzením.
Svým krvesmilstvem přerušil tento korintský křesťan spojení s Kristem, a
měl být zbaven i ochrany církve Kristovy před satanem.
ke zkáze těla – svým
setrváváním ve smilstvu byl krvesmilník vydán do moci satana ke zkáze těla,
tedy byl vydán své svévoli a hříchu. Současně se po vyobcování z církve už nedopouštěl
dalších provinění tím, že by se aktivně účastnil večeře Páně, když se svým
životem zřekl spojení s Kristem. O provinění se proti tělu a krvi
Páně se dočteme v 1 Kor 11,27: Kdo by tedy jedl tento chléb
a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně…. jí
a pije sám sobě odsouzení.
aby duch mohl být zachráněn
v den Páně – duch vyobcovaného však má být zachráněn na konci času
při slavném příchodu Krista. Pavel tak vyjádřil své přesvědčení, že Boží Duch
ani v tomto pokřtěném není zcela uhašen a poslední slovo bude mít Boží
milost.
V církvi prvních staletí se
řešila otázka odpuštění smrtelných hříchů, k nimž došlo po křtu. Teprve
v 6. století byla odděleno soukromé udělování svátosti smíření od
veřejného vyloučení těžkých hříšníků z církve spojeného s udělení
příslušného pokání. Teprve po vykonání přiděleného pokání došlo k veřejnému
smíření kajícníků s Bohem a jejich znovupřijetí biskupem do církve.
Církev stále
za hříšníky prosí, přeje si jejich obrácení, lítost a pokání, aby je mohla opět
přijmout do svého plného společenství. Toto
opětovné přijetí vychází z Ježíšových slov: Komu hříchy odpustíte, tomu jsou
odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny nejsou (J 20,26).
b) Čistota a odpovědnost církevní obce (5,6-8)
6 Vaše vychloubání není dobré. Nevíte, že ‚trocha kvasu
všechno těsto prokvasí‘?
trocha kvasu všechno těsto
prokvasí – tím kvasem je v přeneseném smyslu jednání
krvesmilníka, protože může působit nakažlivě i na ostatní korintské křesťany, a
to zvláště v případě, když tato špatnost zůstane nepotrestána.
Obraz kvasu v těstě tady
Pavel použil v negativním smyslu. V listě Galaťanům psal o kvasu
špatného učení (Gal 5,9: Málo kvasu celé těsto prokvasí). Podobný obraz
použil i Ježíš v Mt 16,6: Hleďte se mít na pozoru před kvasem farizeů
a saduceů!
7 Odstraňte starý kvas, abyste byli novým těstem, vždyť vám
nastal čas nekvašených chlebů, neboť byl obětován náš velikonoční beránek,
Kristus.
Pavel tady uvádí příkaz Starého
zákona o hodu beránka a svátku nekvašených chlebů: Po sedm dní budete
jíst nekvašené chleby. Hned prvního dne odstraníte ze svých domů kvas (Ex
12,15). Od hodu beránka přechází Pavel k Ježíšovi na kříži, který jako nový
velikonoční beránek dal svůj lidský život, aby lidem přinesl nový život.
Tomuto novému životu, darovanému Bohem prostřednictvím Kristovy oběti, však
musí odpovídat i nové jednání křesťanů. Jsou novým těstem,
nekvašeným chlebem nové paschy, neboť byl obětován velikonoční beránek,
Kristus.
8 Proto
slavme velikonoce ne se starým kvasem, s kvasem zla a špatnosti, ale
s nekvašeným chlebem upřímnosti a pravdy.
slavme velikonoce –
nový život má slavnostní charakter, protože to je život spojený s nadějí
na účast na slávě vzkříšeného Krista, velikonočního beránka.
nekvašeným chlebem
upřímnosti a pravdy – nekvašený chléb je tu symbolem
ryzosti a čistoty.
c) Odstranění jednoho nedorozumění (5,9-13)
9 Napsal jsem vám v listě, abyste neměli nic společného
se smilníky;
Kanonický první list Korinťanům
nebyl prvním listem, který Pavel do Korintu napsal. Psal již v předchozí
době, ale dopis se nedochoval. V souvislosti s tím nedochovaným
Pavlovým listem do Korintu zřejmě došlo k situaci, kdy korintští křesťané
špatně pochopili nějakou část tohoto Pavlova listu a ostře Pavlovi odporovali.
A tak se Pavel v 1 Kor snaží upřesnit své stanovisko z předchozího
listu:
10 ale nemyslel jsem tím všecky smilníky tohoto světa nebo
lakomce, lupiče a modláře, protože to byste museli ze světa utéci.
11 Měl jsem však na mysli, abyste se nestýkali s tím, kdo si sice
říká bratr, ale přitom je smilník nebo lakomec nebo modlář nebo utrhač nebo
opilec nebo lupič; s takovým ani nejezte.
V rámci církevní obce Pavel
žádá důslednost, a tak předkládá seznam neřestí nepřípustných pro členy
církevní obce: smilník nebo lakomec nebo modlář nebo utrhač nebo opilec
nebo lupič. Vyjmenované způsoby jednání jsou podle Pavla
s křesťanstvím neslučitelné. Od člověka, který se označuje za bratra,
ale současně nechce upustit od nepřípustných způsobů jednání, od takového
člověka se má církevní obec jasně oddělit a nedovolovat mu účast na společné
hostině církve při lámání chleba. Korintští křesťané nemají s takovým
člověkem usedat ani k soukromému stolování, protože to je vyjádřením hlubokého
společenství.
12 Proč bych měl soudit ty, kdo jsou mimo nás? Nemáte soudit
ty, kdo jsou z nás? 13 Kdo jsou mimo nás, ty bude soudit Bůh.
Odstraňte toho zlého ze svého středu!
Vůči hříšníkům mimo obec se však
mají křesťané vzdát soudu. Ale uvnitř mají dbát na to, aby víra byla prožívána
pravdivě a věrohodně.
Odstraňte toho zlého ze
svého středu! – vrací se k případu krvesmilníka a používá
formulaci exkomunikace z Dt 17,7: Tak odstraníš zlo ze svého středu.