Komentářové poznámky
Jaroslav Schrötter, 4.4. 2024
— Apoštol a Korintská církev
Ve 3. kapitole psal Pavel o tom,
že církevní obec nesmí být závislá na těch, kdo jí zvěstovali evangelium,
protože patří jen Kristu. Ve 4. kapitole jde o to, že i zvěstovatel evangelia a
zakladatel církevní obce je vnitřně svobodný vůči této obci. Zodpovídá se za
svou službu tomu, kdo ho k ní povolal, tedy Kristu. Rozhodně není záležitostí
církevní obce, aby posuzovala Ježíšem poslaného apoštola. V korintské církevní
obci však zřejmě byli lidé, kteří Pavla silně kritizovali. Vyčítali mu, že jeho
chování bylo jiné, než chování ostatních misionářů.
V této kapitole Pavel brání
své pojetí apoštolátu a reaguje na nějaké události v církevní obci. Ty události
byly korintským křesťanům dobře známé, proto o nich neuvádí žádné podrobnosti,
a nám tak zůstávají nejasné. Nicméně víme, že Pavlovi šlo na prvním místě o to,
aby se všichni korintští křesťané vrátili k pravému evangeliu. K tomuto
cíli používá v textu svého listu povzbuzení, pochvaly i důrazná napomenutí.
Chce dosáhnout toho, aby způsob života korintské církevní obce odpovídal Boží
milosti, které se obci dostalo.
a) Pouze Boží soud je směrodatný (4,1-5)
1 Proto ať nás všichni pokládají za služebníky Kristovy
a správce Božích tajemství.
služebníky Kristovy –
je tu použito slovo hypēretas – podřízení,
sluhové, služebníci – jde tedy o ty, kdo slouží někomu většímu. Tito služebníci
nejsou důležití sami od sebe, ale tím, k čemu jsou pověřeni.
správci Božích tajemství –
hlasatelé evangelia jsou správci, nikoli vlastníci Božích
tajemství. Důležitá je spolehlivost a věrnost správce tomu, kdo ho do služby
povolal, a také tomu, co mu k spravování bylo svěřeno:
2 Od správců se nežádá nic jiného, než aby byl každý shledán
věrným.
shledán věrným – i v
řeckém originále je použit trpný rod, kterým se tady vyjadřuje, že je to Bůh, kdo
má svého správce shledat věrným. A Pavel si nebyl vědom,
že by něčím narušil svou věrnou službu Kristu. Někteří korintští křesťané však zřejmě
měli o jeho působení v Korintu jiné mínění.
3 Mně tedy pramálo záleží na tom, soudíte-li mě vy nebo
jakýkoliv lidský soud. Vždyť ani já nejsem soudcem sám nad sebou; 4 ničeho
si nejsem sice vědom, tím však ještě nejsem ospravedlněn, neboť mým soudcem je
Pán.
Jen Bůh může posuzovat Pavlovu
službu a žádný lidský soud nemůže vystavit posudek týkající se jeho působení
v Korintu. Pavlovi byl takový lidský soud lhostejný, protože byl pro něj
důležitý jen soud Boží. Nicméně je znát, že ho poněkud pobouřil negativní soud některých
korintských křesťanů.
Nevyslovujte proto soudy předčasně, dokud Pán nepřijde. On vynese
na světlo to, co je skryto ve tmě, a zjeví záměry srdcí; tehdy se člověku
dostane chvály od Boha.
Teprve při druhém příchodu Krista
se před očima všech vyjeví, jakou hodnotu má člověk, až bude zjevné
nejvnitřnější nitro lidského srdce. Pavel se nenechal kritikou ze strany lidí
od své služby odradit, a nevyhledával ani jejich chválu. Korintským křesťanům
připomněl, že člověk nevidí jasně ani do svého vlastního srdce. Teprve až Pán
přijde, zjeví se záměry srdcí.
Jediné,
co můžeme dělat, je být pokorní – tedy vědomí si toho, že jsme byli
nezaslouženě obdarování Bohem – a důvěřovat v Boží milosrdenství, od něj
očekávat svou spásu.
b) Povýšenost korintských křesťanů (4,6-8)
6 Toto jsem, bratří, kvůli vám vztáhl na sebe a na
Apolla, abyste se na nás naučili, co znamená ‚ne nad to, co je psáno‘,
a nikdo se nepyšnil jedním z nás proti druhému.
ne nad to, co je psáno –
Pavel tím říká: na základě našich příkladů (Pavla a Apolla) byste se měli
naučit nepřekračovat rámec toho, co je psáno. Zřejmě to znamená psáno
ve Starém zákoně, kde je na mnoha místech zdůrazněno, že skutečná
moudrost a poznání patří jen Bohu. A Pavel tuto skutečnost už napsal v 1
Kor 3,19: Moudrost tohoto věku je bláznovstvím před Bohem... Slova 6.
verše Pavel zřejmě směřoval především na skupinu „korintských gnostiků“, kteří odmítali
jakékoli lidské autority v církevní obci, protože se domnívali, že sami
mají vyšší poznání a vhled (gnose) do tajemství spásy. Členové této skupiny
rádi dávali jednotlivým místům Starého zákona jiný význam, než původně měl, a
hledali v něm vyšší moudrost. Tak se dostávali do nebezpečí, že sami
sebe budou pro své vyšší poznání povyšovat nad ostatní křesťany. Nedrželi se víry,
jejíž základ Pavel a Apollo v Korintu položili: Víry v Kristův kříž
a zmrtvýchvstání. Pavel i Apollo své poslání přijali od Krista a nevyvyšovali
se jeden nad druhého. Všechno je darováno Bohem, každé povyšování sebe je tedy
nesmyslné:
7 Kdo ti dal vyniknout? Máš něco, co bys nebyl dostal?
A když jsi to dostal, proč se chlubíš, jako bys to nebyl dostal?
Kdo ti dal vyniknout? –
doslova: Kdo tě skutečně učinil odlišným? Tato otázka se týkala sklonu některých
korintských křesťanů vyvyšovat se nad ostatní, považovat se za nadřazené.
proč se chlubíš, jako bys
to nebyl dostal? – křesťan nemá vůbec nic, co by nebyl dostal. Jakékoli
chlubení nebo povýšenost nejsou na místě. Pavel napomínal ty korintské křesťany,
kteří se chlubí svou moudrostí a poznáním. Ten, kdo pronikl do tajemství kříže,
ví, že postojem křesťana nemůže být sebechvála, ale jen vděčnost, protože
všechno přichází od Boha. Je možné se chlubit jen v Pánu
(viz 1 Kor 1,31), tedy chlubit se svým spojením s Kristem, což není chvála
člověka, ale chvála Boha, protože jsme z Boží moci v Kristu Ježíši
(1 Kor 1,30a).
8 Už jste nasyceni, už jste zbohatli, vešli jste do Božího
království, a my ne! Kéž byste skutečně vešli do království, abychom
i my kralovali spolu s vámi!
vešli jste do Božího
království, a my ne – v originále je jen chōris hēmōn ebasileusate – bez nás jste se ujali vlády, nebo: bez nás jste kralovali. Tedy: „My,
vaši apoštolové, jsme se vám stali nepotřebnými. Už jste dosáhli plnosti, už
oplýváte moudrostí, už vládnete bez naší pomoci.“ S takto ostrou
ironií Pavel odmítl povýšenost a od reality odtržené představy těch, kdo si
namlouvali, že již dosáhli dokonalé podoby života. Je možné, že tato skupina korintských
křesťanů byla nějak ovlivněna tehdejšími módními filosofickými proudy
(stoicismus – nová stoa), podle nichž moudrý člověk už stojí nade vším a nemůže
se ho dotknout bolest a smrt. Takové smýšlení ohrožovalo křesťanskou víru
těchto lidí, protože do Božího království nelze vejít
jen vlastními silami, ale je to Boží dar, jehož prostředníkem je Ježíš
ukřižovaný a vzkříšený. Sám Pavel se považoval za toho, kdo je jen na
cestě, kdo do cíle ještě nedorazil. Chtěl onu skupinu lidí z korintské
církevní obce zbavit jejich iluze, že už dosáhli naplnění smyslu svého života,
že už kralují.
c) Utrpení apoštola (4,9-13)
Následující verše jsou jedním z těch
míst v Pavlových listech, která nám nabízejí nejen apoštolovu nauku, ale
i osobní postoj a vyznání. Z jejich textu živě vystupuje Pavlova
osobnost a jeho nasazení pro službu Kristova apoštola, které nezná hranic.
Sám sebe řadil mezi blázny pro Krista.
9 Skoro se mi zdá, že nás apoštoly Bůh určil na poslední
místo, jako vydané na smrt; stali jsme se divadlem světu, andělům i lidem.
Každodenní život apoštola není
naplněn povznášejícími pocity, ale cítí se být na posledním místě, vydaný
na smrt. Pavel poukázal na to, že zvěstování tajemství Ježíšova kříže
formuje i život apoštola. Ten nestojí nad druhými, ale úplně dole, a tak se
podobá Ježíši ukřižovanému. Dokonce tady uvedl srovnání údělu apoštolů s údělem
odsouzenců na smrt, kteří vystupovali v amfiteátru pro zábavu publika při
gladiátorských hrách nebo bojích s divokými šelmami. Andělé jsou kosmickým
publikem těch, kdo byli připraveni o poslední kousek důstojnosti.
10 My jsme blázni pro Krista, vy ovšem jste v Kristu
rozumní; my jsme slabí, vy silní; vy slavní, my beze cti.
Ve třech výrocích Pavel postavil
do protikladu své zkušenosti existence člověka slabého, beze
cti a sebevědomé smýšlení některých členů korintské církevní obce.
My jsme blázni pro Krista –
ti, kdo jsou jako apoštol Pavel blázni pro Krista, si uvědomují
svou lidskou slabost. Svět jimi pohrdá, pomlouvá je a pronásleduje. Přesto
blázni pro Krista přejí druhým všechno dobré.
vy ovšem v Kristu
rozumní – korintští křesťané chtěli být moudří pro svět a současně
zůstat učedníky Krista. Pavel s ironií popsal jejich sebehodnocení slovy fronimoi en Christō – rozumní
(moudří) v Kristu. Ale Kristus není rozumný
v očích světa, je přece Ukřižovaný.
11 Až do této chvíle trpíme hladem a žízní a nemáme
co na sebe, jsme biti, jsme bez domova,
Pavel napsal o své službě Kristova
apoštola a o útrapách s ní spojených podrobněji ve svém dalším listě do
Korintu: ...ve vězení jsem byl vícekrát, ran jsem užil do sytosti, smrti
jsem často hleděl do tváře. Od Židů jsem byl pětkrát odsouzen ke čtyřiceti
ranám bez jedné, třikrát jsem byl trestán holí, jednou jsem byl kamenován,
... Častokrát jsem byl na cestách – v nebezpečí na řekách,
v nebezpečí od lupičů, v nebezpečí od vlastního lidu,
v nebezpečí od pohanů, v nebezpečí ve městech, v nebezpečí
v pustinách, v nebezpečí na moři, v nebezpečí mezi falešnými
bratřími (2 Kor 11,23-26). Útrapy nevyhledával, ale když nastaly, přijímal
je jako součást povolání apoštola. Tak svou nauku o Ježíšově kříži
dosvědčoval svým životem.
12 s námahou pracujeme svýma rukama. Jsme-li tupeni,
žehnáme, pronásledováni neklesáme, 13 když nám zlořečí, odpovídáme
laskavě. Až dosud jsme vyděděnci světa, na které se všechno svaluje.
s námahou pracujeme
svýma rukama – podle obecného prvokřesťanského pojetí náleželo
apoštolovi právo na obživu od církevní obce, ve které působil: Což nemáme
právo přijímat od vás jídlo a pití (1 Kor 9,4)? Ale Pavel poukázal
tady a na dalších místech svých listů (1 Kor 9,15-18; 1 Thes 2,5.9; Fil 4,15),
že si na své živobytí vydělává prací vlastních rukou, což v Korintu
důsledně dodržoval. I to přispívalo k jeho nezávislosti a vnitřní svobodě vůči
této církevní obci.
Jsme-li tupeni, žehnáme – ponižováním
se Pavel nenechal dohnat k hořkosti, ale proti zlu stavěl sílu své víry,
trpělivost, žehnání a laskavost.
jsme vyděděnci světa – doslova
je tady: odpadky světa jsme se stali. Slova perikatharmata tou kosmou
– odpadky světa je tehdejší nadávka, která označuje lidi zpustlé,
bezcenné. Takto si podle Pavlovy zkušenosti svět cenil poslů Kristova evangelia.
Pavel se tímto silným vyjádřením snažil korintské křesťany přivést zpátky k jím
hlásané zvěsti o Boží lásce, která vrcholí na Ježíšově kříži. Tak jako byl Ježíš
zavržen svým židovským národem, tak i jeho učedník jde ve stopách svého mistra
a stává se odpadkem tohoto světa.
d) Apoštolův příklad (4,14-16)
14 Nepíši to proto, abych vás zahanbil, ale abych vás jako své
milované děti napomenul.
Pavel v tomto verši použil
smířlivější tón duchovního správce, který chtěl korintskou obec získat na svou
stranu. Jeho předchozí slova měla korintské křesťany napomenout, ale ne
zahanbit.
Nepíši to proto, abych vás
zahanbil – doslova: Nezahanbuji vás, když píšu tyto věci. Ovšem
ty věci, které Pavel napsal, zahanbující byly. A lze si těžko představit, že by
na ně Korinťané nereagovali se zahanbením, a někteří možná s rozhořčením. Pavel
je proto označil za své milované děti, čímž vyjádřil
skutečnost, že mu na korintských křesťanech velmi záleží, tak jako otci záleží
na jeho dětech, a proto je napomíná.
15 I kdybyste měli tisíce vychovatelů v Kristu, otců
mnoho nemáte, neboť v Kristu Ježíši jsem vás já přivedl
k životu skrze evangelium.
Vychovatelé – je tu
použito slovo paidagógos – poručník nebo vychovatel.
V antické době toto slovo označovalo člověka, který měl na starosti chlapce
v rodině jako jejich opatrovatel. Pavel tohle nepříliš důstojné označení
vylepšil tím, že ostatní hlasatele křesťanské víry označuje za paidagógous
en Christō – vychovatelé v Kristu. A uznával, že
tito vychovatelé, k nimž se korintští křesťané hlásili, nebo je
vyzdvihovali, mohli být výřečnější a obratnější než on, mohli mít u posluchačů
větší úspěch. Ale pouze on byl tím, kdo korintskou církevní obec založil, kdo
se tak stal jejím otcem.
já jsem vás přivedl
k životu – egó hymas egennésa – já vás zplodil. Pavel
se považoval za otce korintské církve, proto byl jeho vztah k ní jedinečný
a cítil se za ni trvale odpovědný. On není paidagógos on je pateros –
otec. Korintským křesťanům hlásáním evangelia zprostředkoval nový
život v Kristu. Proto si Pavel jako zakladatel obce činil nárok na
zvláštní autoritu.
16 Prosím vás: Jednejte podle mého příkladu!
Jednejte podle mého
příkladu – doslova: napodobiteli (následovníky) mě se staňte.
Výzva k napodobování (následování) se objevuje jen
v listech určených těm obcím, které Pavel založil. Slovo mimétés –
imitovat, napodobovat, případně následovat – znamená v antice jednání
podle předkládaných vzorů. Pavlovi tady však šlo o něco jiného. Neměl na mysli,
že korintští křesťané mají napodobovat jeho ctnosti, ale že ho mají následovat
v jeho vztahu k Ježíšovu kříži. Měřítkem se jim měl stát obraz apoštola,
který slouží cílům ukřižovaného a vzkříšeného Pána a přijímá svůj život
s důvěrou v Kristovu blízkost.
e) Ohlášení návštěvy (4,17-21)
17 Právě proto jsem k vám poslal Timotea, svého
v Pánu milovaného a věrného syna. On vám připomene můj způsob jednání
v Kristu, jak učím v každé církvi.
Situaci v korintské církevní
obci považoval Pavel za tak vážnou, že do Korintu poslal Timotea, jednoho ze
svých nejlepších spolupracovníků. (Píše o něm podrobněji ve Flp 2,20-22: Vždyť
nemám nikoho, jako je on, kdo by se tak upřímně o vás staral; ... O Timoteovi
však dobře víte, jak se osvědčil, když se mnou jako syn s otcem sloužil
evangeliu.) Timoteus měl korintským křesťanům připomenout základní Pavlovy
pokyny:
připomene můj způsob
jednání v Kristu – doslova: připomene ty cesty moje, ty
v Kristu Ježíši. Je použito slovo hodos – cesta, které
odpovídá hebrejskému slovu derek – cesta, způsob. Toto slovo ve Starém
zákoně často označuje život podle Božích přikázání a mravních nařízení. I tady
jsou míněny Boží cesty, po nichž Pavel chodí a kterým učí. Připojil
slova: v Kristu Ježíši. Tato slova se v původním řeckém textu
vztahují ke slovu cestám: ty v Kristu Ježíši. Takže jde
o následování Pavlovy cesty utvářené Ježíšovým křížem.
jak učím v každé
církvi – následování Pavlovy cesty se netýkalo jen církve v Korintu.
18 Někteří se začali povyšovat, protože prý už k vám
nepřijdu; 19 ale přijdu k vám brzy, bude-li Pán chtít, a učiním
si úsudek o těch domýšlivcích ne podle toho, co mluví, ale podle toho, co
dokážou. 20 Království Boží nezáleží v slovech, nýbrž v moci.
Někdo v korintské církevní
obci zřejmě šířil nepravdivou informaci, že si Pavel už netroufá do Korintu
přijít. Ale Pavel tady ohlásil svou brzkou návštěvu, bude-li Pán chtít. Pak
se ukáže, co se skrývá za slovy Pavlových protivníků.
učiním si úsudek
o těch domýšlivcích ne podle toho, co mluví, ale podle toho, co dokážou –
doslova: budu poznávat (usuzovat) ne podle slov těch nadutých, ale podle
jejich síly. Volba Pavlových slov vyjadřuje, že jde o sílu a moc
Krista, jehož je Pavel apoštolem.
21 Vyberte si: Mám na vás přijít s holí, nebo
s láskou a mírností?
S hořkým humorem takto Pavel
vyhrožoval korintským křesťanům holí, aby je přivedl zpět k pravému
evangeliu. Velmi však doufal, že jim bude stačit jeho láska a mírnost.
Z Pavlových
slov můžeme vnímat, kolik pokory, kolik úsilí a lásky vkládá do svého vztahu ke
korintským křesťanům, které chce přivést k pevné důvěře ve spásnou moc
Kristova kříže. Jeho postoj otce církve v Korintu je zřetelným znamením
lásky Boha Otce, který pečuje o svou církev prostřednictvím Krista v Duchu
svatém.