Komentářové poznámky
Jaroslav Schrötter, 26.1.2024
— Přišel jsem k vám sláb (2,1-5)
Pavel přišel do Korintu
z Athén, kde se neúspěšně pokusil přizpůsobit helenskému způsobu řečnění: Jakmile
uslyšeli o vzkříšení z mrtvých, jedni se mu začali smát a druzí
řekli: „Rádi si tě poslechneme, ale až někdy jindy“ (Sk 17,32). V Korintu
se rozhodl hlásat Krista ukřižovaného.
1 Ani já, bratři, když jsem přišel k vám, nepřišel jsem
vám hlásat Boží tajemství nadnesenými slovy nebo moudrostí. 2 Rozhodl jsem
se totiž, že mezi vámi nebudu znát nic než Ježíše Krista, a to Krista
ukřižovaného.
Ke zvěsti o kříži samozřejmě
patří i vyznání víry ve vzkříšení ukřižovaného (1 Kor15,3–4: Odevzdal jsem
vám především, co jsem sám přijal, že Kristus zemřel za naše hříchy podle
Písem a byl pohřben; byl vzkříšen třetího dne podle Písem). V prvním
listě Korinťanům však Pavel položil zvláštní důraz na kříž. Důvodem je to, že
si mnozí lidé z korintské církevní obce libovali v kázání nadnesenými
slovy, kázání z řečnického hlediska elegantním. Pavlovi vytýkali jeho
nedostatečné řečnické schopnosti. Pavel sám o tom napsal v 1 Kor 10,10: Říká
se, že mé listy jsou závažné a mocné, ale osobní přítomnost slabá
a řeč ubohá. A také v 2 Kor 11,6: I když mi chybí výmluvnost,
poznání mi nechybí.
Podle Pavla však řečnicky
elegantní kázání odvádí od vlastního obsahu kázání, kterým je vykoupení
Ježíšovým křížem. Tato zvěst překračuje každé lidské očekávání a chápání. Je
to tajemství víry spočívající v Božím jednání uskutečněném prostřednictvím
Krista. Boží moudrost se tu střetává s lidskou moudrostí rozumu a
náboženské jistoty vycházející z lidských představ.
3 Přišel jsem k vám sláb, s velkou bázní
a chvěním;
Přišel jsem k vám sláb
– Pavel nekladl důraz na svoje vlastní schopnosti. Později ve druhém
listě do Korintu napsal: Pán mi řekl: „Stačí, když máš mou milost; vždyť
v slabosti se projeví má síla.“ A tak se budu raději chlubit
slabostmi, aby na mně spočinula moc Kristova (2 Kor 12,9). Své
povolání chápal jako prorockou službu. Dostal poslání promlouvat a jednat jménem
Božím. Neměla tedy zářit jeho lidská moudrost a schopnost přesvědčovat, ale
měl přinášet Boží sdělení.
s velkou bázní
a chvěním – en fóbo kaí en trómo polló –slova fóbo a
trómo se používají v řeckém překladu (Septuagintě) starozákonních textů.
(Například v Ex 20,18 se píše: Všechen lid pozoroval hřmění
a blýskání, zvuk polnice a kouřící se horu. Lid to pozoroval, chvěl
se a zůstal stát opodál.) Bázeň a chvění jsou
tam reakcí lidí na setkání s Božím tajemstvím. I Pavel mohl
jen s velkou bázní a chvěním odkrývat tajemství
Kristova kříže, v němž se zjevuje Boží láska.
4 má řeč a mé kázání se neopíraly o vemlouvavá slova
lidské moudrosti, ale prokazovaly se Duchem a mocí,
vemlouvavá slova lidské
moudrosti – v řeckém prostředí působili zdatní řečníci, kteří
svými rétorickými schopnostmi uměli posluchače přesvědčit. Využívali
k tomu lichocení, vemlouvavá slova a nejrůznější mudrosloví a přísloví. Zopakujme,
že korintským křesťanům se Pavel zdál být slabý řečník. On se však jen vyhýbal těm
způsobům rétoriky, které by odváděly od jádra sdělení evangelia. Naprosto důvěřoval
vnitřní přesvědčivosti svého hlásání o Ježíšově kříži, protože Duch Boží dával
jeho slovům věrohodnost. A Duch Boží dával i Pavlovi samému věrohodnost, kterou
prokazoval mocí Boží:
5 aby se tak vaše víra nezakládala na moudrosti lidské, ale na moci Boží.
K víře nevede řečnické umění ani lidské poznání a moudrost, ale Boží milost. Lidé nemají být jen poučeni, mají být proměněni mocí Ducha Božího. Ze strany člověka nejde o to vyznávat něco slovy, ale o to přijmout Boží milost, změnit smýšlení a jednání, aby víra
byla základem a východiskem každodenního života.
Pravá moudrost – moudrost Boží (2,6-16)
V této podkapitole napsal
Pavel o moudrosti, která vychází od Boha, a je proto nesrovnatelně jiná než
všechna moudrost lidská. Problémem textu této podkapitoly je jistá proměna
terminologie. Pavel se tu jazykovými výrazy přizpůsobuje řeči jedné ze skupin
vzniklých v korintské církevní obci. Byli to lidé, kteří se domnívali, že
se jim dostalo hlubšího poznání, že disponují jen jim dostupnou moudrostí a
jsou tedy dokonalí ve víře. Tato skupina se často označuje korintští
gnostici. Pavel zde použil pojmosloví skupiny těchto lidí a snažil se
jejich smýšlení korigovat.
a) Boží moudrost skrytá v tajemství (2,6-9)
6 Moudrosti sice učíme, ale jen ty, kteří jsou dospělí ve víře
– ne ovšem moudrosti tohoto věku či vládců tohoto věku, spějících
k záhubě,
Moudrosti sice učíme, ale
jen ty, kteří jsou dospělí ve víře – doslovný překlad je: Moudrost
ostatně říkáme těm dospělým (dokonalým). Je použito slovo teleiois
– dokonalý v každém ohledu, plně dospělý. V Novém
zákoně se užívá k vyjádření plnosti křesťanského charakteru člověka. Pavel
tedy narážel na sebevědomí korintských gnostiků, kteří se považovali za dospělejší
v poznání a moudrosti než ostatní, považovali se za dokonalejší. Ale Pavel
jejich mínění nesdílel, protože pro něj dospělost ve víře znamenala přijmout
tajemství Ježíšova kříže.
ne ovšem moudrosti tohoto
věku – Pavel odlišoval moudrost Boží od moudrosti světa a jeho vládců,
kteří zůstávají slepí pro hlubší moudrost Boží. Mocní světa připravili Ježíše o
život, a tak se stali nástrojem protibožských sil, které jsou už však Božím
soudem odsouzeny k záhubě, až bude Bůh všechno ve všem: Tu
nastane konec, až Kristus zruší vládu všech mocností a sil a odevzdá
království Bohu a Otci. ...a tak bude Bůh všecko ve všem (1 Kor 15,24.28b).
7 nýbrž moudrosti Boží, skryté v tajemství, kterou Bůh od
věčnosti určil pro naše oslavení.
Boží moudrost, o
které Pavel psal, se projevuje v tajemství kříže. Pro svět
je skrytá, protože Ježíšův kříž zůstává podle lidských měřítek
bláznovstvím. Pouze víra v Krista tu odhaluje Boží moudrost.
Bůh od věčnosti určil pro
naše oslavení – když Pavel poukazoval na Boží plán učiněný od
věčnosti, vyjádřil tím skutečnost, že kříž byl od věčnosti v Božím
plánu. Lidské dějiny se Bohu nevymkly z rukou. A Pavel naději
v Krista věřící povzbudil slovy, že Boží plán je od počátku zaměřen
k našemu oslavení. To je víra prvotní církve, jejíž vyznání je obsaženo
ve starém křesťanském hymnu zachovaném v Ef 1,9-10: ... když nám
dal poznat tajemství svého záměru, svého milostivého rozhodnutí, jímž si
předsevzal, že podle svého plánu, až se naplní čas, přivede všechno na nebi
i na zemi k jednotě v Kristu.
8 Tu moudrost nikdo z vládců tohoto věku nepoznal; neboť
kdyby ji byli poznali, nebyli by ukřižovali Pána slávy.
Vládcové tohoto světa byli
k této Boží moudrosti slepí, nepoznali, že Ježíš, kterého ukřižovali, je Pán
slávy. Toto označení ukřižovaného Ježíše je u Pavla ojedinělé. Zřejmě
použil slova, která používali korintští gnostici pro toho, kdo jim
zprostředkovával tajné poznání. Pavel jim sděluje, že člověku se nedostává
slávy pro jeho moudrost a poznání. Očekávané oslavení člověka je výhradně Boží
dar, jehož jediným prostředníkem je ukřižovaný Ježíš. On je Pán slávy.
9 Ale
jak je psáno: ‚Co oko nevidělo a ucho neslyšelo, co ani člověku na mysl
nepřišlo, připravil Bůh těm, kdo ho milují.‘
Pavel tady citoval Iz 64,3, ale
jeho citát je hodně volný. Není textem ze Septuaginty, ani doslovným překladem
hebrejského textu. (Ekumenický překlad Iz 64,3: Od věků se něco takového
neslyšelo, k sluchu neproniklo, oko nespatřilo, že by jiný bůh, mimo tebe,
(Hospodine,) učinil něco pro toho, kdo na něj čeká.)
těm, kdo ho milují –
v Iz 64,3 se říká, že Bůh činí nepředstavitelné dobro pro toho, kdo na něj
čeká. Židé čekali na příchod Mesiáše, který měl uskutečnit to, co od
věků k sluchu neproniklo, oko nespatřilo. Pavel však měl na
mysli ty, kdo nejen na Boží čin čekají, ale kdo Boha milují. Na ty, kdo
odpovídají na Boží lásku, která se vrcholně projevila v Ježíšově kříži. Na
ty, kdo jsou spojeni s Ježíšem, mají účast na jeho životě a smrti. Těm Bůh
připravil to, co oko nevidělo a ucho neslyšelo, co ani člověku na
mysl nepřišlo. Zaslíbená sláva je natolik nesrovnatelná s čímkoli
v tomto světě, že se vymyká každé lidské představě. Přesahuje všechny
zkušenosti v rámci pozemského života.
b) Zjevení Boží moudrosti (2,10-16)
Verš 2,10 navazuje na sdělení
verše 2,8: Tu moudrost nikdo z vládců tohoto věku nepoznal… V dalších
verších je Pavlovo sdělení, jak je možné proniknout do tajemství Boží
moudrosti.
10 Nám však to Bůh zjevil skrze Ducha; Duch totiž zkoumá
všechno, i hlubiny Boží.
Korintští gnostici svoje poznání
chápali jako tajné učení svěřené vyvolené skupině. Pavel zdůrazňuje, že je to Duch
svatý, kdo dává své zjevení, a dává je všem křesťanům. Ti, kterým Bůh daroval
svého Ducha, mohou poznat hlubiny Boží. Boží hlubiny tady
znamenají tajemstvím Božího plánu přivést všechno na nebi i na zemi
k jednotě v Kristu, a to prostřednictvím Ježíšova kříže (Ef 1,10).
11 Neboť kdo z lidí zná, co je v člověku, než jeho
vlastní duch? Právě tak nikdo nepoznal, co je v Bohu, než Duch Boží.
Tady Pavel používá zásadu antické
filosofie, že cokoli může být posuzováno jen sebou samým. Takže jen svým duchem
může člověk poznat své nejhlubší úmysly a sám sebe. Právě tak pouze Boží Duch
může poznat, co je v Bohu, co v Boží hlubině.
12 My jsme však nepřijali ducha světa, ale Ducha, který je
z Boha, 13 abychom poznali, co nám Bůh daroval. O tom
i mluvíme ne tak, jak nás naučila lidská moudrost, ale jak nás naučil
Duch, a duchovní věci vykládáme slovy Ducha.
Teprve přijetí Ducha podle Pavla
vede k poznání toho, co nám Bůh daroval.
Pavel znovu zopakoval, že ve svém hlásání nepředává slova
lidské moudrosti, ale (protože chápe své poslání jako poslání proroka) zjevení
darované Božím Duchem. Pavlovo hlásání pak může být přijato pouze těmi, kdo
přijali Božího Ducha. Jen ti dokážou být citliví pro to, co je skutečně
duchovní:
14 Přirozený člověk nemůže přijmout věci Božího Ducha; jsou mu
bláznovstvím a nemůže je chápat, protože se dají posoudit jen Duchem.
15 Člověk obdařený Duchem je schopen posoudit všecko, ale sám nemůže být
nikým správně posouzen.
Přirozený člověk -
psychikos de anthropos – tady (ve staré řečtině) psychikos znamená přirozený,
přírodní, pozemský, živočišný.
Člověk obdařený Duchem –
anthropos (ho) de pneumatikos – člověk spirituální, duchovní.
Tyto dva řecké protikladné výrazy
Pavel zřejmě opět převzal od korintských gnostiků. V řecké gnózi
tyto termíny vyjadřovaly dualistické pojetí člověka. Šlo o obraz člověka, v
němž je znehodnoceno všechno pozemské a tělesné. Všechno spirituální si člověk
přinesl ze své nebeské preexistence. To ovšem neodpovídalo Pavlovu pohledu na
člověka. Duch je pro něj Božím darem, kterým Bůh obdaroval člověka přirozeného,
a to při křtu. Obdaření Duchem jsou tedy všichni, kdo byli křtem spojeni
s Kristem. Nikoli jen členové nějaké elitní skupiny.
posoudit – anakrinó
– zkoumat, vyšetřovat, poznávat, posuzovat – má široký
význam.
Kdo je naplněn Božím Duchem, má vhled do Božího plánu a má
tedy pravou soudnost, je schopen všechno posoudit. Naproti tomu pro
toho, kdo Ducha nemá, jsou mnohé skutečnosti skryté, nesrozumitelné, jsou
mu bláznovstvím.
sám nemůže být nikým
správně posouzen – tato slovo jistě znamenají, že člověk nemůže být
jiným člověkem správně posouzen, protože do nitra člověka druhý člověk nevidí. I
podle řecké filosofie jen svým duchem může člověk poznat své nejhlubší úmysly a
sám sebe. A k tomu židovské i křesťanské náboženství dodává: Jen Bůh
vidí i do nitra člověka, a to jasněji než člověk svým duchem. Ovšem tato
slova mohou být i náznakem Pavlova sdělení těm členům korintské církevní obce,
kteří Pavla z různých důvodů kritizovali. Jasně to vyjádřil ve verši 4,3: Mně
tedy pramálo záleží na tom, soudíte-li mě vy nebo jakýkoliv lidský soud.
16 Vždyť ‚kdo poznal mysl Páně a kdo ho bude poučovat‘?
My však mysl Kristovu máme.
Pavel tu citoval Iz 40,13: Kdo
změřil Hospodinova ducha a byl mu rádcem a vedl ho k poznání?
Ovšem nepoužil v citátu slova to pneuma Kyriou – ducha Páně
(Hospodinova), ale noun Kyriou – mysl Páně. Nekonečný odstup mezi
Bohem a člověkem, jak se o něm píše ve Starém zákoně, překlenul Bůh
prostřednictvím Ježíše. Ten, kdo byl obdařen Duchem, má účast na Kristově
mysli, poznání, pravdě. To dovoluje učedníkům hlubší vhled do tajemství Krista.
Neznají ho jenom „zvenku“, tedy na základě slov vyslovených o něm lidskou řečí,
ale do jisté míry i „zevnitř“, protože s ním jsou spojeni v Duchu
svatém. Proto může apoštol Pavel bez nadsázky pronést neslýchaný výrok: My
však mysl Kristovu máme.