Komentářové poznámky
Jaroslav Schrötter, 8.1.2024
Církev v Korintu: Výhodná poloha starověkého Korintu, bohatého města antického
Řecka, byla příčinou bohatství tohoto města. Díky své poloze bylo námořním
střediskem spojujícím země a kultury tehdejšího světa. Obyvatelé města pocházeli
z mnoha národností a vyznávali nejrůznější náboženství. Přicházeli sem chudí
vystěhovalci i osvobození otroci z Itálie, Řecka, Sýrie, Palestiny i
Egypta. Jejich dovednosti navíc učinily z města středisko řemesel a
obchodu. Za císaře Augusta se Korint stal hlavním městem provincie Acháie,
jejímž správcem byl v době Pavlova pobytu prokonsul Gallio (viz Sk 18,12).
Odhaduje se, že Korint měl 750 000 obyvatel,
z toho mohlo být asi 70 000 Židů. Hlavní řečí tu byla latina, ale
nápisy dokládají i časté užívání řečtiny. Vedle uctívání tradičních řeckých
božstev je v Korintu doložen i egyptský kult Isidy a Serapida. Byla tu i
židovská kolonie s vlastní správou.
Křesťanskou obec v Korintu založil apoštol Pavel někdy kolem
roku 50, a to na své druhé misijní cestě (viz Sk 18,1-18.27; 19,1; 20,2n). Obec
se skládala z několika desítek, později možná dvou až tří stovek členů.
Její složení bylo pestré. Od lidí, kteří mohli patřit k elitě Korintu,
přes drobné obchodníky a řemeslníky, až po námezdní dělníky, propuštěnce
z otroctví i otroky. Tato struktura obce mohla vést k určitému
sociálnímu napětí. Objevují se i soudní spory mezi členy obce (viz 1Kor 6,1-11).
V korintské křesťanské obci existovaly i rozdílné přístupy k interpretaci
evangelního poselství. Ty mohly souviset s etnickou různorodostí členů
obce, a také s působením různých křesťanských misionářů. Pavel se snažil udržet
jednotu obce s velkorysostí, když šlo o vzájemné soužití. Byl však
nekompromisní tam, kde šlo o podstatu víry. Jednotlivé Pavlovy výroky na adresu
Korinťanů byly určeny různým skupinám adresátů, s nimiž Pavel polemizoval.
Jeho slova se často týkala jen jedné skupiny.
Pavel tu osobně působil přibližně v letech 50-52 po
dobu zhruba půl druhého roku. Na živobytí si vydělával v dílně Akvilově. Akvila
se svou ženou Priskou byli členové křesťanské obce a měli tkalcovskou dílnu. Výrobou
celt pro stany měli dobré možnosti obživy. Protože apoštol Pavel jejich řemeslo
ovládal, stal se jejich pomocníkem.
V roce 52, nebo 53 Pavel odešel z Korintu do Efezu.
Brzy potom se církev v Korintu začala dělit na strany. K tomuto dělení
mimo jiné přispělo i misionářské působení Apolla, který přivedl církev v
Korintu ke značnému vzrůstu. Apollos pocházel z egyptské Alexandrie, která
v té době byla centrem vzdělanosti a současně městem s velikou
židovskou menšinou. Získal v Alexandrii dobré vzdělání a byl obratným
řečníkem. Měl při své misii v Korintu větší úspěch než apoštol Pavel, který
v řečnickém umění příliš nevynikal.
Apollos se stal významným misionářem, a to v prostoru Pavlova
misijního působení. Pavel uznával Apollovy schopnosti. V době, kdy Pavel
psal 1Kor, pobýval Apollos s Pavlem v Efezu. Ze slov o Apollovi
v závěru listu (1Kor16,12: Pokud jde o bratra Apolla, velice jsem
na něj naléhal, aby k vám šel spolu s jinými bratry, ale
v žádném případě nechtěl jít už nyní; půjde však, jakmile se ukáže vhodná
příležitost.) je patrné, že Apollos je vůči Pavlovi v jiné pozici než
Timoteus, Silas, či Titus, kteří byli Pavlovými poslušnými spolupracovníky.
Apollos působil nezávisle na Pavlovi.
Kanonický první list do Korintu nebyl prvním listem,
který Pavel do Korintu napsal. Z 1Kor 5,9 víme, že korintské
křesťanské obci psal již dříve: Napsal jsem vám v listě, abyste neměli
nic společného se smilníky... Ale tento starší list se nedochoval. V 1Kor 7,1
se naopak zmiňuje o dopise od Korintských: Pokud jde o to, co jste psali...
V 2Kor 2,4.9 poukazuje opět na dopis, který do Korintu poslal (takzvaný
dopis v slzách) a odkazuje na něj ještě i v 2Kor 7,8. Komunikace
navíc probíhala nejen písemně, ale i prostřednictvím ústních sdělení lidí,
kteří cestovali mezi Korintem a Efezem. Hned v úvodu 1. listu do Korintu
se Pavel zmiňuje o tom, že se dozvěděl zprávy z Korintu od lidí
z domu Chloé. V 1 Kor 4,17n mluví o Timoteovi, kterého do Korintu
poslal, a slibuje svou osobní návštěvu. V 2 Kor 7,6n.13 uvádí, že se
dozvěděl od Tita o jejich pozitivní reakci na obsah dopisu, který jim poslal.
Z obsahu obou zachovalých listů do Korintu si můžeme
udělat určitý obrázek o tom, jak korintská církevní obec žila, jaké měla
problémy, jaké sociální složení.
První list do Korintu byl apoštolem Pavlem napsán
z Efezu mezi roky 52-55. Podnětem sepsání tohoto listu jsou zprávy z
Korintu, které se k němu dostaly. Tyto zprávy se týkaly například tříštění
církevní obce a dalších nedostatků v životě této obce. Podnětem k sepsání
tohoto listu byly také dotazy korintských křesťanů na různé skutečnosti
křesťanské víry a života ve víře. Cílem listu je tak především interpretace
důsledků víry pro život korintské církevní obce.
První list do Korintu má tak podobu příležitostného
dopisu, který se zabývá mnoha tématy, která spojuje jen to, že se týkají
života církevní obce v Korintu.
Vstupní pozdrav a díkůvzdání (1,1-3)
Úvod svého listu utváří Pavel podle konvencí antických
listů. Uvádí tedy nejprve odesílatele a adresáty.
1 Pavel,
z vůle Boží povolaný apoštol Krista Ježíše, a bratr Sosthenés
Doslova: Pavel, povolaný apoštol Krista Ježíše
z vůle Boží (dia thelématos Theou).
povolaný apoštol – klétos apostolos – slovem
apoštolé byli označováni vyslanci Ježíše Krista povolaní Bohem, aby
hlásali Ježíšovo evangelium. Důležité je, že apoštolé přijali evangelium přímo
od Krista, nikoli jen prostřednictvím lidí. Toto označení jistě patří Dvanácti
vybraným učedníkům Ježíše, mezi nimiž byl Jidáš nahrazen Matějem, jak se o tom
píše ve Sk 1,23-26. I Pavel se tady označuje za apoštola, a tak
uplatňuje nárok na povolání apoštolem Ježíše Krista.
Apoštol Pavel byl povolán a poslán stejně jako oněch
Dvanáct, ale stalo se tak až později, a to Kristem zmrtvýchvstalým, jak to Pavel
popisuje v listě Gal 1,1.11-12: Pavel, apoštol povolaný a pověřený
nikoliv lidmi, ale Ježíšem Kristem a Bohem Otcem… Ujišťuji vás, bratří, že
evangelium, které jste ode mne slyšeli, není z člověka. Vždyť já jsem je
nepřevzal od žádného člověka ani se mu nenaučil od lidí, nýbrž zjevil mi je sám
Ježíš Kristus.
V Korintu byla některými členy církevní obce zpochybňována
Pavlova autorita apoštola. Pavel jim proto napsal: Nejsem apoštol? Neviděl
jsem Ježíše, našeho Pána? Nejste vy mým dílem v Pánu? I kdybych
pro jiné apoštolem nebyl, pro vás jím jsem! Vždyť pečetí mého apoštolství jste
vy sami tím, že jste uvěřili v Pána (1Kor 9,1–2).
Sosthenés – tímto jménem je označen
spoluodesilatel listu. Byl to zřejmě písař, kterému Pavel list diktoval. Víme,
že Pavel 1. list do Korintu nepsal vlastní rukou, ale diktoval jej, podobně
jako i další své listy. Na konci listu píše: Pozdrav mou, Pavlovou
rukou (1 Kor 16,21). V Gal 6,11 čteme: Teď vám píši vlastní
rukou; všimněte si velkého písma. A ve 2Te 3,17: Pozdrav je psán mou,
Pavlovou rukou. Tím je ověřen každý můj dopis, tak vždy píšu.
Je však také možné, že tento Sosthenés je bývalý představený
synagogy v Korintu, o němž se píše ve Sk 18,17. Později tento muž přijal
křesťanství a odešel za Pavlem do Efezu. V Korintu ho lidé znali, a proto
ho Pavel připsal jako spoluodesilatele listu, aby tak podpořil naléhavost listu.
Písařem listu mohl být on, nebo i někdo nejmenovaný.
bratr – adelfos – tímto slovem
se navzájem označovali členové církve (sestra – adelfé, bratři a sestry – adelfoi)
.
2 církvi Boží
v Korintu, posvěceným v Kristu Ježíši, povolaným svatým, spolu se
všemi, kteří vzývají jméno našeho Pána Ježíše Krista, ať jsou shromážděni
kdekoliv, jinde či u nás:
církvi Boží v Korintu – doslova: církvi
Boží, která je v Korintu – je použito slovo ekklēsia – (shromáždění),
které je pro Pavla skutečností přesahující jednotlivé obce. Ale obecné ekklēsia
lze vnímat a prožívat i v místní obci. Každá obec reprezentuje
celek církve.
posvěceným v Kristu Ježíši – těm, kteří
jsou Kristem (Mesiášem) Ježíšem odděleni od ostatních Korinťanů a posvěceni pro
Boha, tedy zasvěceni Bohu. Křesťané spojeni s Kristem jsou novým lidem
pařícím Bohu (starým Božím lidem byl izraelský národ a později národ židovský).
Křesťané nejsou povoláni k tomu, aby plnili očekávání lidí, ale vůli Boží, protože
patří Bohu: Kdo miluje otce nebo matku víc nežli mne, není mne hoden; kdo
miluje syna nebo dceru víc nežli mne, není mne hoden (Mt 10,37). Slovo axios
(hoden) znamená: nezaslouží si, aby ke mně patřil.
povolaným svatým – svatí tu neznamená nějakou
jejich morální dokonalost, ale jsou Bohem k svatosti povoláni. Tedy slovo svatí
se tady významně neliší od slova posvěcení v předešlé části verše. Ty, kdo
jsou odděleni od světa a patří Bohu, Bůh oddělil, protože jsou povoláni být
svatí. V originále je použito pasiva u obou sloves:
hēgiasmenois – posvěceni, klētois – povoláni. To
vyjadřuje skutečnost, že důstojnost korintské církevní obce je Boží dar, a není
důvod k žádné samolibosti.
spolu se všemi, kteří vzývají jméno našeho Pána Ježíše
Krista, ať jsou shromážděni kdekoliv, jinde či u nás – není jasné,
k čemu se tato část věty vztahuje. Je možné, že se týká adresátů. Pak Pavel
těmito slovy sděluje, že se jeho list netýká jen Korinťanů, ale i ostatních
křesťanů. Ale to je poněkud zvláštní, protože text listu se ve skutečnosti týká
zcela konkrétních problémů v korintské církvi. Jiná možnost je, že uvedený
dovětek patří ke slovům klētois hagiois (povolaným svatým),
ke kterým je dovětek připojen slovem sýn – plus, navíc, a navíc.
Pak v dodatku uvedenými slovy Pavel Korinťanům
připomíná, že jsou součástí celého společenství církve, že nejsou jen oni jediní
povoláni k svatosti. Tak se snaží mírnit přebujelé sebevědomí
některých lidí v korintské církvi.
vzývají jméno Pána našeho – je použito slova Kyrios
– Pán. Prvotní církev přenesla tento titul na Ježíše Krista, a to
v základním vyznání víry, které je uvedeno ve Fil 2,11: KYRIOS IĒSOUS CHRISTOS – Ježíš
Kristus je Pán. Církevní obce volali k Ježíši Kristu, svému Pánu,
ve víře, že je přítomen v jejich společenství.
3 Milost vám
a pokoj od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista.
Podle antického způsobu následuje po nadpisu pozdrav. Nezní
zde ale chairein (radost), ale charis (milost) a airéné (pokoj,
mír). Oba tyto pojmy jsou v Pavlově teologii zásadní. Milost je
všechno to, co Bůh prostřednictvím Ježíše Krista člověku zaslibuje: osobní
přízeň, přátelství, odpuštění, milosrdná láska Boží. Když Pavel píše pokoj,
myslí tím starozákonní šálom, který znamená všestranně zdařilý, šťastný
život a spásu na konci časů. Milost a pokoj tedy zahrnují všechna
dobra, která nám Bůh daruje v Kristu, který je Pánem církevní obce
přítomným při bohoslužbách a očekávaným při paruzii (druhém Kristově příchodu, neboli jeho návratu).
Modlitba díkůvzdání za církevní obec v Korintu (1,4-9)
4 Stále za
vás Bohu děkuji pro milost Boží, která vám byla dána v Kristu Ježíši;
Boží milost je darována prostřednictvím Ježíše a má základ
v jeho oběti na kříži. I Pavel sám má ze svého obrácení zkušenost
s Boží milostí, která je člověku dána jako Boží dar. Proto pasivum: té
dotheisé hymi – která byla dána vám.
5 on vás
obohatil ve všem, v každém slovu i v každém poznání.
v každém slovu i v každém poznání –
těmito slovy má Pavel na mysli charismata, která jsou v Korintu velice
ceněna.
6 Neboť
svědectví o Kristu bylo mezi vámi potvrzeno,
V originále není neboť a ani mezi vámi,
ale jen: do té míry, jak svědectví o Kristu bylo potvrzeno ve vás – tedy
do té míry, jak v korintské církvi zakořenila zvěst o Ježíši Kristu. Takže
smysl veršů 5-6 je: Jen z Boží milosti, a také z míry přijetí
učení o Kristu, plyne bohatství charizmat v korintské církvi.
7 takže
nejste pozadu v žádném daru milosti a čekáte, až se zjeví náš
Pán Ježíš Kristus.
Pavel tady upozorňuje, že duchovní dary směřují
k budoucnosti, protože církev stále čeká a žije nadějí na druhý příchod
Krista, kdy bude setkání s ním v plnosti, kterou nelze srovnávat
s dnešní zkušeností.
8 On vám bude
oporou až do konce, abyste v onen den našeho Pána Ježíše Krista nebyli
obviněni.
v onen den – Pavel navazuje na
starozákonní představy o dni Jahve jako o dni soudu. Protože Pán Ježíš
bude oporou církve, nebudou obviněni ti, kdo do ní patří. Vždyť tím Božím
soudcem bude Ježíš Kristus, který v onen den prokáže, že je pánem nad
všemi mocnostmi nebe i země.
9 Věrný je
Bůh, který vás povolal do společenství se svým Synem, naším Pánem Ježíšem
Kristem.
Pavel díkůvzdání uzavírá chválou Boží spolehlivosti. On je
ten, kdo si vyvolil církevní obec a nenechá ji bez pomoci, vždyť je jí dáno
trvalé společenství s Božím Synem.
Poznámka
Když uvážíme spory mezi Pavlem a korintskou církví, o
kterých Pavel píše v obou listech do Korintu, může nám připadat úvod listu
neúměrně srdečný. Pavel si je však vědom, že církev je především dílo Boží
prostřednictvím Krista v Duchu svatém. A tak za všemi hádkami a problémy vnímá
Boží povolání a Boží vedení, které směřuje k dobrému konci. Opírá se o
víru, že hlavou každého společenství církve je Kristus, srdcem Duch svatý a
středem milosrdný Bůh.
Rozkol v Korintské církevní obci (1,10-17)
10 Prosím
vás, bratří, pro jméno našeho Pána Ježíše Krista, abyste všichni byli
svorni a neměli mezi sebou roztržky, nýbrž abyste dosáhli plné
jednoty smýšlení i přesvědčení.
prosím – u Pavla má použité sloveso parakaleó
velkou významovou šíři: prosit, napomínat, povzbuzovat, těšit, domlouvat,… Pavel
zde tedy napomíná, povzbuzuje a domlouvá Korinťanům, které označuje za bratry
(adelfoí). (V řečtině adelfoí znamená bratři, a také bratři
a sestry. Takže Pavlovo oslovení se týká korintských křesťanů i křesťanek.)
Jde tedy o bratrské napomenutí, nikoli o příkaz autority apoštola a zakladatele
obce.
pro jméno našeho Pána Ježíše Krista – Pavel dal
svému napomenutí velkou váhu, protože ho vyslovil (dia tou anamatos – skrze
jméno) jménem Pána našeho Ježíše Krista. Tedy tou autoritou, která
napomenutí vyslovuje, není Pavel, ale Kristus.
všichni byli svorni – (doslova:
totéž mluvíte všichni – v češtině říkáme mluvíte jedním hlasem)
– Pavel těmito slovy napomínal k jednotě, ale ne k uniformitě.
Později ve 12. kapitole oceňuje rozmanitost darů korintských křesťanů. Jednotu však
těžce narušuje vydělování se některých skupin křesťanů z církevní obce. A
to tím, že mají jiné smýšlení, a tak mluví jinak než ostatní.
11 Dověděl
jsem se totiž o vás z domu Chloé, bratři, že jsou mezi vámi spory. z domu
Chloé – hypo tōn
Chlōes – podle těch od Chloé, tedy podle lidí
z domácnosti Chloé.
Tady je zmínka o jednom z podnětů pro napsání Pavlova
listu z Efezu do Korintu. Pavel dostal informace pocházející od někoho z domácnosti
paní Chloé. Kdo byla Chloé není jasné, nicméně její jméno bylo Korinťanům zřejmě
známé. Je možné, že Chloé byla korintská křesťanka a lidé z její
domácnosti přišli do Efezu a přinesli Pavlovi informace o korintské církvi. Ale
je také možné, že Chloé byla křesťanka žijící v Efezu, která byla
Korinťanům známá. A lidé z její domácnosti byli v Korintu a vrátili
se odtud se zprávami o korintské církevní obci, které předali Pavlovi.
12 Myslím tím
to, že se mezi vámi říká: Já se hlásím k Pavlovi, já zase k Apollovi,
já k Petrovi, já ke Kristu.
V korintské církvi se vytvořily čtyři skupiny,
z nichž každá si přivlastňuje nárok, že chápe a žije křesťanství nejlépe.
Stoupenci jednotlivých skupin se hlásí ke svému vzoru, na kterého se
odvolávají: Byla tam skupina přívrženců Apolla, přívrženci Pavla a ti, kdo se
hlásili ke Kéfovi, tedy Petrovi. (Pavel v celém listě nepoužívá řecké Petros
(skála), ale řecký přepis aramejského Kéfa, což také znamená skála.) Byli tam i
ti, kteří říkali, že patří ke skupině Kristově.
Skupina hlásící se k Apollovi byla přitahována
jeho vzdělaností a způsobem kázání. Ve Sk 18,27–28 se o něm píše: Když tam (do
Achaje) Apollos přišel, z milosti Boží velmi prospěl těm, kteří
uvěřili. Ve veřejných rozhovorech překonával židy přesvědčivými důkazy
z Písem, že Mesiáš je Ježíš. Apollovi žáci a následovníci byli
osloveni jeho hlásáním, které se opíralo o alexandrijskou filosofickou školu a
její spekulace o moudrost. To pro ně bylo přitažlivější, než Pavlovo kázání o
Ježíšově kříži. Jako reakce na vznik skupiny Apollovy vytvořili skupinu i ti,
kdo zůstali věrní Pavlovu učení.
Ti, kdo se hlásili ke Kéfovi ctili Petra jako
nejdůležitějšího a pro ně směrodatného apoštola. Není nic známo o tom, že by
Petr byl někdy v Korintu. Snad tuto skupinu lze spojovat s misionáři
z Petrova okruhu, kteří se možná snažili spojit zásady křesťanského života
s nejdůležitějšími příkazy židovského náboženství (například židovský zákaz
jíst maso z obětí modlám). Tato skupina se zřejmě skládala z křesťanů
pocházejících z židovského prostředí, pro které bylo přirozené dodržování
židovských tradic a předpisů.
A pak je tady skupina těch, kdo se hlásili ke Kristu.
Ti se zřejmě odvolávali na svá vlastní zjevení Krista a odmítali jakékoli
lidské autority, protože se domnívali, že sami mají vyšší poznání a vhled
(gnose) do tajemství spásy. Skupině těchto lidí se někdy říká korintští gnostici.
(Gnose je náboženské hnutí rozšířené už dlouho před křesťanstvím. Odvolává se
na tradici o zjeveném poznání – gnósis – pravé podstaty světa a Boha,
jež je božím poslem odhalena nějaké skupině vyvolených. Toto zjevení jim dává možnost,
aby se vysvobodili ze zajetí ve světě hmoty a vystoupili k Bohu. Proto gnostici
žijí v askesi nepřátelské tělu. Odmítají tělesné zmrtvýchvstání. Je jasné,
že proti jejich učení se Pavel musel vymezovat.
O čtyřech skupinách v korintské církvi, které
jsou vyjmenovány ve 12. verši nic přesného Pavel nepíše. Odmítá drobení
církevní obce a prohlašování vlastní skupiny za jedinou pravou. Pavel
přichází se svým poselstvím kříže:
13 Je snad
Kristus rozdělen? Což byl Pavel za vás ukřižován? Nebo jste byli pokřtěni ve
jméno Pavlovo?
Pavel dává tři řečnické otázky, které mají zápornou odpověď.
Druhá a třetí otázka směřuje ke skupině, jejíž členové říkají: Já se hlásím
k Pavlovi. Pavel tedy na prvním místě brání tomu, aby k rozdělení
církevní obce přispěli ti, kdo chtějí být věrní jemu. Pavel chce, aby všichni
byli věrní Ježíši, který byl za ně ukřižován a v jehož jméno
byli pokřtěni.
Kristus rozdělen – je v korintské
církevní obci rozdělován právě tím, že si ho každá skupina vyhrazuje pro sebe. Ve
skutečnosti však všichni patří Kristu, jak Pavel píše v 1 Kor 3,23: Vy
však jste Kristovi a Kristus je Boží.
za vás ukřižován – v další otázce
ironicky ukazuje absurditu dělení na skupiny. Jen Kristus zemřel na kříži za
církevní obec v Korintu.
pokřtěni ve jméno – křtít ve jméno Kristovo
byla zřejmě původní křestní formule. To vyjadřovalo skutečnost, že člověk byl
křtem spojen s Kristem.
14 Děkuji
Bohu, že jsem nikoho z vás nepokřtil kromě Krispa a Gaia; 15 tak
nemůže nikdo říci, že jste byli pokřtěni v moje jméno. 16 Pokřtil
jsem i rodinu Štěpánovu. Jinak už nevím, že bych byl ještě někoho pokřtil.
Pavel si s ulehčením uvědomil, že téměř nikoho
v Korintu nepokřtil, jen dva bratry. Ale pak si přece jen ještě vzpomněl
na rodinu Štěpánovu. Tady se objevuje Pavlova osobní poznámka, která ho
napadla, když diktoval své promyšlené argumenty. Tyto tři verše jsou pro nás
zajímavé, protože se v nich odráží Pavlův okamžitý nápad. V těchto a
dalších podobných osobních poznámkách se poodhaluje Pavlova lidská povaha.
Pavel těmito verši ovšem neříká, že křest není důležitý, ale
jen to, že při křtu jde o Krista, a nikoli o toho, kdo křtí. Křest je
pro Pavla začátkem křesťanovi nové existence: Všichni, kteří jsme
pokřtěni v Krista Ježíše, byli jsme pokřtěni v jeho smrt? Byli
jsme tedy křtem spolu s ním pohřbeni ve smrt, abychom – jako Kristus byl
vzkříšen z mrtvých slavnou mocí svého Otce – i my vstoupili na cestu
nového života (Ř 6,3-4).
Nicméně Pavel většinou přenechával svým spolupracovníkům,
aby křtili. Svůj nejdůležitější úkol vidí v hlásání evangelia:
17 Kristus mě
totiž neposlal křtít, ale zvěstovat evangelium, ovšem ne moudrostí slov, aby
Kristův kříž nepozbyl smyslu.
ne moudrostí slov, aby Kristův kříž nepozbyl smyslu
– nechce vzletnými slovy lidské moudrosti založené na filosofických úvahách
zatemňovat základní událost, tedy kříž a zmrtvýchvstání Krista. Pavel přináší
poselství o spáse, která je plodem Kristova kříže.
Boží moudrost je lidem bláznovstvím (1,18-31)
Slovo o kříži (1,18–25)
Kříž je centrem Pavlovy teologie. Bůh kříž učinil cestou
spásy pro ty, kdo jej přijmou. Tajemství víry tkví právě v tomto Božím
jednání, v němž se Boží moudrost v ponížení kříže střetává
s lidskou moudrostí, s lidským způsobem uvažování. Ale Pavel svůj
apoštolát spojuje právě s účastí na slabosti Kristově, na kříži. Jiní
hlasatelé křesťanské víry mohou být výřečnější a lidsky obratnější než Pavel, mohou
mít u posluchačů větší úspěch. Ale tím, kdo obec založil, je Pavel, její
apoštol a otec.
18 Slovo
o kříži je bláznovstvím těm, kdo jsou na cestě k záhubě; nám, kteří
jdeme ke spáse, je mocí Boží. 19 Je psáno: ‚Zahubím moudrost moudrých
a rozumnost rozumných zavrhnu.‘
Pavel ve verši 19 hodně volně (zřejmě zpaměti) cituje v řeckém
překladu Iz 29,14. (Iz 29,14: Zanikne moudrost jeho moudrých
a rozumnost jeho rozumných bude zakryta.) Izajáš tam mluví o
izraelských mudrcích, kteří ve své lidské moudrosti radili lidu, aby spoléhal
na pomoc Egypta ve svém odporu proti Asýrii. Tak se projevovala lidská
moudrost, když Izrael zapomněl, že má spoléhat jen na Hospodina a jen jemu
důvěřovat.
Pavel tento Izajášův text vztahuje na jeden z proudů
v korintské církvi, v němž lidé usilují o své poznání (gnósis),
moudrost (sofia) a rozumnost (synesia), ale nemají smysl pro slovo
o kříži. Kříž tady symbolizuje Boží záchranu člověka uskutečněnou
Ježíšovou obětí vrcholící smrtí na kříži.
Slovo o kříži ... je mocí Boží – jen moc
Boží může člověka přivést ke spáse. A tato moc Boží se uskutečňuje
prostřednictvím Ježíšova kříže. Boží moudrost si zvolila tento způsob, který
lidem připadá divný. Je bláznovstvím z hlediska moudrosti světa. Ale ti,
kdo se mocí Božího milosrdenství nechají zachránit, kdo tedy přijmou zvěst o
kříži, jdou ke spáse. Na cestě k záhubě jsou pak ti, kdo moc
Božího milosrdenství odmítnou a spoléhají jen na lidské mudrce a jejich
moudrost.
Tedy jde o totální uzavřenost
člověka vůči daru spásy a odpuštění ze strany darujícího se Boha, které Bůh
uskutečnil prostřednictvím Ježíšovy oběti
vrcholící smrtí na kříži. Když člověk odmítne přijmout pravdu o sobě a o moci Božího
milosrdenství, Bůh respektuje svobodné rozhodnutí člověka. A to i v tom
případě, kdy člověk odmítne Boží lásku.
20 Kde jsou
učenci, kde znalci, kde řečníci tohoto věku? Neučinil Bůh moudrost světa
bláznovstvím?
Pavel tu uvádí tři skupiny:
učenci – sofoi – moudří
znalci – grammateus –písaři – myslí se
tím židovští opisovači knih
řečníci – syzététai – diskutéři – myslí
se tím účastníci disputací
tohoto věku – na rozdíl od Boží věčnosti, se
to vše týká jen tohoto času
Všechny tyto tři skupiny jsou tu konfrontovány se zvěstí o
kříži. A Pavel nachází potvrzení v textu proroka Izajáše: Hospodin ruší
znamení žvanilů a z věštců činí pomatence, obrací mudrce nazpět
a jejich poznání mate (Iz 44,25).
21 Protože
svět svou moudrostí nepoznal Boha v jeho moudrém díle, zalíbilo se Bohu
spasit ty, kdo věří, bláznovskou zvěstí.
zalíbilo se Bohu spasit ty, kdo věří, bláznovskou
zvěstí – doslova: Bohu se zalíbilo, aby Bůh skrze pošetilé
(bláznovské) hlásání zachránil ty věřící. Svět prostřednictvím své
moudrosti nepoznal Boha. Lidská moudrost, když se spoléhala pouze na sebe,
Boha nepoznala. A právě to dělají i Korinťané, když se předhánějí ve svém
úsilí o moudré myšlení. Ale Bohu se zalíbilo (je použito slovo eudokésen,
které vyjadřuje, že jde o svobodné Boží rozhodnutí a současně projev
náklonnosti) zachránit ty, kdo uvěří pošetilé zvěsti, která přináší úžasnou
pravdu, že se Boží Syn snižuje k člověku a přijímá ponížení kříže. Bohu se
zalíbila tato pošetilost, která je projevem jeho nekonečné lásky. Ježíšův
kříž se nevejde do lidské moudrosti. Zůstává pro člověka tajemstvím.
22 Židé
žádají zázračná znamení, Řekové vyhledávají moudrost, 23 ale my kážeme
Krista ukřižovaného. Pro Židy je to kámen úrazu, pro ostatní
bláznovství,
Židé požadují znamení (sēmeia), tedy
zázraky. Jak čteme například v Mk 8,11-12: Přišli farizeové
a začali se s ním přít; žádali na něm znamení z nebe a tak
ho pokoušeli. V duchu si povzdechl a řekl: „Proč toto pokolení žádá
znamení? Amen, pravím vám, tomuhle pokolení nebude dáno žádné znamení.“ Zázraky
požadují jako potvrzení Ježíšovy autority, s kterou předkládá své učení.
Řekové zase požadují od hlasatelů Kristova učení velkou dovednost moudře
diskutovat, přinášet argumenty a důkazy.
Bůh se však zjevuje v bezmoci ukřižovaného, což
je pro Židy i Řeky absurdní. A apoštol Pavel zvěstuje právě ukřižovaného Krista.
Vzkříšený Kristus, který Pavla povolal a poslal, je tím, kdo prošel smrtí na
kříži, kdo takto projevil nekonečnou Boží lásku k člověku.
Pro Židy se Mesiáš prokazuje jen mocí a úspěchem, ukřižovaný
je pro ně pohoršením. Je tu použito slovo skandalon, tedy pohoršení,
překážka, kámen, o který člověk zakopne, léčka. V Novém zákoně slovo
skandalon vyjadřuje jednání člověka, které ho odděluje od Boha a od Božího
království. Tím, že se Židé pohoršují nad křížem, oddělují se od Boha.
V myšlení Řeků (pohanů) není místo pro
slovo o kříži, protože se neshoduje z jejich pojetím moudrosti, která
stojí na myšlení člověka a člověkem se zabývá. Hledají moudrost jako vhled do
vnitřních souvislostí světa. A je pro ně tedy bláznovství (mórian
– pošetilost, bláznovství) uctívat někoho, kdo zemřel na kříži smrtí
zločinců.
24 ale pro
povolané, jak pro Židy, tak pro Řeky, je Kristus Boží moc a Boží moudrost.
Boží moc a Boží moudrost se zcela vymyká
lidskému uvažování a logice. Je třeba víry, aby člověk uvěřil, že
v Ježíšově smrti a vzkříšení se projevuje Boží moc a moudrost.
25 Neboť
bláznovství Boží je moudřejší než lidé a slabost Boží je silnější než
lidé. Toto paradoxní vyjádření říká, že Bůh zjevuje
svou moudrost a moc v bláznovství a slabosti ukřižovaného Krista. Ti,
kdo jsou povolání k víře, jsou však svědky toho, že ukřižovaný Ježíš je
vítězem: Ježíš Kristus je Pán (Fil 2,11).
Obec malých lidí (1,26-31)
Pavel dokumentuje to, jak se projevuje Boží moc a moudrost
na Korintské církvi a jejím sociálním složení. Přímo nejmenuje ty nemoudré, chudé,
prosté členy církevní obce, ale většinou to zřejmě byli drobní řemeslníci,
přístavní dělníci, a také otroci.
26 Pohleďte,
bratří, koho si Bůh povolává: Není mezi vámi mnoho moudrých podle lidského
soudu, ani mnoho mocných, ani mnoho urozených; 27 ale co je
světu bláznovstvím, to vyvolil Bůh, aby zahanbil moudré, a co je slabé,
vyvolil Bůh, aby zahanbil silné; 28 neurozené v očích světa
a opovržené Bůh vyvolil, ano, vyvolil to, co není, aby to, co jest,
obrátil v nic –
Bůh si ale vyvolil právě ty, kdo jsou v očích světa
slabí a pohrdaní. Ti, kdo se považují za elitu, chlubí se svou lidskou
moudrostí a důležitostí, zůstávají mimo.
vyvolil to, co není, aby to, co jest, obrátil
v nic – doslova: vyvolil to neexistující, aby
existující učinil ničím, tedy Bůh vyvolil lidi s potenciálem, který zatím není
naplněn, a tak v očích světa jejich význam neexistuje. Ale
v budoucnosti bude důstojnost a moudrost Božího lidu naplněna, ale ta moudrost,
která teď ve světě je, se stane ničím.
29 aby se tak
žádný člověk nemohl vychloubat před Bohem.
Aby si člověk nezakládal na svých přednostech a výkonech,
protože ve skutečnosti má všechno od Boha. V doslovném překladu: takže
se nemůže vychloubat jakékoli tělo před Bohem. Pro člověka
v jeho křehkosti a pomíjivosti používá slovo sarx (tělo, doslova
maso). Poprvé se zde také objevuje pro Pavla důležitý pojem, který je v řečtině
vyjádřen slovem kauchēsētai (vychloubat, chlubit). V Pavlových
listech znamená spoléhat se na to, co sami máme. Pavel ve svých listech
mnohokrát opakuje, že pro jakékoli tělo je naprosto nepatřičný projev
samolibosti nebo nadřazenosti.
30 Vy však
jste z Boží moci v Kristu Ježíši; on se nám stal moudrostí od Boha,
spravedlností, posvěcením a vykoupením,
Vy však jste z Boží moci v Kristu Ježíši –
doslova: z něho (z Boha) však vy jste v Kristu Ježíši – na začátku věty
je v originále ex autou (z něho, tedy díky Bohu). Tím, že je
to na začátku věty, se klade důraz právě na tato slova: Jen díky Bohu
jsou korintští křesťané spojeni s Kristem, jen Bohu vděčí za to, že byli
vyvoleni a povoláni do církve.
spravedlnost, posvěcení a vykoupení – to
jsou tři pro Pavlovu teologii základní pojmy:
spravedlnost (dikaiosynē)
Pavel toto slovo nepoužívá v našem dnešním sociálním
smyslu (rovné zacházení, přiměřené tresty a odměny). Dává tomuto slovu smysl,
který má v textech Starého zákona slovo tsedaqah (v LXX dikaiosynē)
– spravedlnost. Tam znamená správný vztah k Bohu, na jehož
základě může člověk obstát před Božím soudem. Ale Pavel do tohoto termínu
Starého zákona vkládá svůj pohled na spravedlnost: Nikoli na základě svých
skutků, své dokonalosti, ale jen proto, že Bůh člověka nezaslouženě
obdaroval, může člověk obstát před Božím soudem. Pro Pavla spravedlnost
není zásluha, ale bezvýhradně dar Boží. (V dnešní církvi používáme ve stejném
smyslu slovo svatost.)
posvěcení (hagiasmos)
Znamená blízkost Bohu a společenství s ním. Křesťané
jsou podle 1Kor 1,2 posvěcení v Kristu Ježíši, jsou Kristem Ježíšem
zasvěceni Bohu. Blízkost Bohu a společenství s ním se uskutečňuje
spojením s Kristem, skrze něho, s ním a v něm.
vykoupení (apolytrōsis)
U Pavla nejde jen o vykoupení z otroctví hříchu, ale
znamená osvobození od všeho zlého. Osvobození od všeho, co omezuje
možnosti člověka: od hříchu, od věčné smrti, od marnosti života, od
zoufalství,…
31 jak je
psáno: ‚Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu.‘
Doslovný překlad verše je: Kdo se chlubí, v Pánu se
chlub.
Pavel se tu odvolává na volně citované verše Jer 9,22-23: Toto
praví Hospodin: „Ať se moudrý nechlubí svou moudrostí, ať se
bohatýr nechlubí svou bohatýrskou silou, ať se boháč nechlubí svým
bohatstvím. Chce-li se něčím chlubit, ať se chlubí, že je
prozíravý a zná mne; neboť já Hospodin prokazuji milosrdenství.
Pavel napomíná ty korintské křesťany, kteří se chlubí svou vlastní moudrostí a
poznáním. Ten, kdo pronikl do tajemství kříže, ví, že postojem křesťana nemůže
být sebechvála, ale jen vděčnost, protože všechno pochází od Boha. Je možné se
chlubit jen v Pánu, tedy chlubit se svým spojením
s Kristem, což není chvála člověka, ale chvála Boha, protože jsme z Boží
moci v Kristu Ježíši (1,30a).