1A na pravici Sedícího na trůnu jsem spatřil svitek popsaný zevnitř i zvenčí, zapečetěný sedmi pečetěmi. 2A uviděl jsem silného anděla, který hlásal mocným hlasem: „Kdo je hoden otevřít ten svitek a rozlomit jeho pečetě?“
3A nikdo v nebi ani na zemi ani pod zemí nemohl otevřít ten svitek a dívat se do něho. 4Velmi jsem plakal, že se nenašel nikdo, kdo by byl hoden svitek otevřít a dívat se do něj. 5Ale jeden ze starších mi říká: „Neplač. Hle, zvítězil lev, ten z kmene Judova, kořen Davidův, aby otevřel ten svitek a jeho sedm pečetí.“
6A tu jsem spatřil, že uprostřed trůnu a těch čtyř živých bytostí a uprostřed těch starších stál Beránek jako zabitý;
měl sedm rohů a sedm očí, což jest sedm duchů Božích, vyslaných do celé země. 7I přišel a vzal ten svitek z pravice sedícího na trůnu. 8A když ho vzal, čtyři živé bytosti i čtyřiadvacet starších padlo před Beránkem; každý měl harfu a zlaté misky plné kadidel, což jsou modlitby svatých.
9A zpívají novou píseň: „Jsi hoden vzít ten svitek a otevřít jeho pečeti, protože jsi byl zabit a svou krví jsi vykoupil Bohu lidi z každého kmene, jazyka, lidu a národu, 10a učinil jsi je králi a kněžími našemu Bohu; a budou kralovat na zemi.“
11I uviděl jsem a uslyšel jsem hlas mnoha andělů okolo trůnu a těch živých bytostí a těch starších, jejich počet byl desetitisíce desetitisíců a tisíce tisíců, 12a říkali mocným hlasem: „Hoden jest Beránek, ten zabitý, přijmout tu moc a bohatství, moudrost, sílu a úctu, slávu a dobrořečení.“
13A všechno stvoření, které je v nebi, na zemi, pod zemí i na moři, všechno, co je v nich, jsem slyšel volat:
„Tomu, jenž sedí na trůnu, a Beránkovi dobrořečení, úcta, sláva i moc na věky věků!“ 14A ty čtyři živé bytosti říkaly: „Amen.“ A starší padli na tvář a poklonili se.
Břeťa Fajmon, 24.3.2016; připraveno zejména na základě materiálu [2], str.129-135.
Starosmluvní odkazy zaměřené na Ježíše Krista:
a) Lev z kmene Judova (Zj 5,5): Je to obraz Mesiáše z knihy Genesis 49,9, který bude bojovat za Boží lid.
b) kořen Davidův (Zj 5,5): Jedná se též o obraz Mesiáše (Iz 11,1-10), který bude bojovat za Izrael i ostatní národy -- nastolí spravedlnost a Boží vládu mezi lidmi a v celém stořeném světě.
c) zabitý Beránek (Zj 5,6): Tento obraz naráží na dva starosmluvní texty, Exodus 12,3-21 (beránek pesachu, který byl zabit, aby mohly být ušetřeny životy prvorozených dětí Izraele; novosmluvní citace ukazuje na oběť života Ježíše Krista, který jako nevinný člověk svou smrtí způsobil, že mohou být ušetřeny životy nás, co jsem přišli či přijdeme v modlitbě k Bohu a poprosíme ho o milost), a dále Izajáš 53,3-7 (kde Hospodinův služebník svou smrtí získá spravedlnost a uzdravení pro Boží lid; novosmluvní citace ukazují na Ježíše Krista jako na dokonalého služebníka, který vykonal a uvede do naplnění veškeré plány Boha se záchranou lidí pro Boží království a život ve spravedlnosti).
Poznámky ke kapitole Zjevení 5: Po kapitole 4, ve které byl chválen a uctíván Bůh za to, že stvořil vše a udržuje všechno při životě, nyní se dostává do centra pozornosti Beránek, což je odkaz na Ježíše Krista. Souvislosti mezi kapitolami 4 a 5 (Bůh byl na trůnu (4,2), nyní je Beránek na trůnu (5,6); čtyřiadvacet starších uctívá Boha (4,11) i Beránka (5,9); sedm duchů Božích hoří před trůnem (4,5), ale současně jsou to oči Beránka (5,6), tj. Duch svatý je Duch Boží i Duch Beránkův) ukazují na to, že Beránkovi se dostává stejné chvály a výsad jako Bohu, tj. že Beránek je Bůh.
Beránek je chválen za to, že vykoupil lidi Bohu (5,9-10) a že je hoden rozlomit pečeti svitku a přečíst svitek, tj. vykonat Hospodinovy plány s lidmi -- protože Beránek sám je člověk, Boží Syn, který se vtělil do lidského těla a přišel na zem jako člověk. Beránek jako jediný je hoden otevřít svitek, protože jako jediný z lidí byl a je bez hříchu a svým životem dokonale těšil a těší Boha.
Beránek má sedm rohů (5,6): roh je symbol moci (Dt 33,17; 1 Sam 2,10; Ž 18,3; Zach 1,18-21), sedm rohů je symbolem naprosté, veškeré moci, protože sedmička je číslo symbolizující plnost (viz Zj 1).
Zajímavé jsou okolnosti představující Beránka (Zj 5,5-6): Jeden ze starších ŘÍKÁ Janovi, že zvítězil Lev z kmene Judova, ale Jan SPATŘÍ zabitého Beránka -- zdá se, že Jan jiné věci slyší a jiné věci vidí, to bude důležité například při výkladu symboliky v kapitole 7. Toto prolínání symbolů hraje roli též při výkladu: za prvé, Lev i Beránek jsou obrazy představující jednu osobu, a sice Ježíše Krista; za druhé, to, že Lev zvítězil, je interpretováno slovy "zabitý Beránek" -- zde je představen paradox víry, že vítězství Ježíše Krista spočívá v jeho smrti na kříži, kterou vykoupil (verš 9) lidi Bohu. Lev z Judy je vzkříšený a stojí v nebi, ale je chválen za to, že šel na smrt a byl zabit a tou smrtí získal hříšníky pro život v Hospodinově budoucím světě.
Nebeský dvůr zpívá Beránkovi novou píseň -- tato totiž nemohla být zpívána dříve, před Kristovým vtělením; až po Kristově návratu ze země jej mohou chválit za dílo vykoupení. Vykoupení budou kralovat na zemi -- to do jisté míry už nastalo (viz Zj 1,6; Ef 2,1-6), ale v plnosti bude uskutečněno až v Novém Jeruzalémě (Zj 22,5), v novém nebi a zemi.
Není náhodou, že ve verši 12 zní Beránkovi sedminásobná chvála (uctívání Beránka je popsáno sedmi slovy) -- protože číslovka sedm označuje plnost, toto vyjádření uctívání chce zdůraznit, že Beránek je hoden veškeré chvály.