13. kapitola Markova evangelia
spolu s Mt 24-25 a Lk 21 tvoří „synoptickou apokalypsu“. Tato kapitola se
zásadně odlišuje od ostatního textu Markova evangelia tím, že její značná část
je napsaná literárním stylem, který můžeme označit jako apokalyptický.
Slovo apokalypsa (zjevení)
se stalo pojmem označujícím určitý druh židovské literatury, která vznikala v
letech 200 př. Kr. až 100 po Kr. Tento literární druh se dá označit za zjevení
nebeských tajemství, zejména eschatologie. Apokalyptické spisy přinášely svým
čtenářům útěchu, když ukazovaly na Boží soud, který jedněm přinese věčnou
odměnu a jiným věčný trest.
Vrcholným dílem židovské
apokalyptické literatury je 7. až 12. kapitola starozákonní knihy Daniel. V
řadě vidění Dan 7-12 klade důraz na konečné a nevyhnutelné vítězství Božího
lidu. Podle knihy Daniel jsou dějiny plně v Božích rukou, a právě tato
skutečnost je jádrem jeho poselství. Vypráví příběh minulosti takovým způsobem,
aby pronásledovaní Židé pochopili, že jejich utrpení tvoří součást Božího plánu,
na jehož konci je věčná odměna pro Hospodinovy věrné.
Existují i další židovské
apokalyptické spisy (například 1. kniha Henochova, 4. kniha Esdrášova, 2. kniha
Baruch). Společné židovským apokalypsám je schéma: války a
pokušení, s kterým přichází falešní mesiáši, a nakonec
Boží soud a záchrana věrných. K tomu bývají připojeny výpočty, kdy Boží
soud přijde, a také líčení trestu hříšníků. Jsou to vždy útěšné texty určené
lidem, kteří jsou pronásledováni, trpí a v tomto světě nevidí naději.
Markova 13. kapitola
navazuje na schéma židovské apokalyptiky, ale Ježíš v ní vystupuje jako
ten, kdo zjevuje tajemství budoucnosti a tajemství nebeské říše. Dochází proto k mnoha
proměnám apokalyptických představ. Například poslední soud je předznamenán
vztahem lidí k Ježíšovi a doba posledního soudu je nezjistitelná. I Markův
text je textem útěšným. Je určen těm křesťanům, kteří trpí pro svou víru, pro
svou věrnost Ježíši a jeho učení. Tato jejich věrnost bude odměněna, až se Kristus
zjeví na konci času. Pak věrní křesťané budou žít se
vzkříšeným Ježíšem ve slávě a věčné radosti. V tom nacházejí smysl
utrpení Ježíšova i utrpení svého vlastního. Požadavek trvalé bdělosti jim
pomáhá nalézt etické hodnoty jejich života v přítomnosti. To je
křesťanský pohled na problém utrpení a zla ve světě, který ukazuje na to, že se
Boží spravedlnost v plnosti naplní v Božím království
Při výkladu apokalyptických textů
v Markově evangeliu budeme na jedné straně respektovat literární zvyklosti
apokalyptiky, a na straně druhé poukazovat na historické souvislosti,
v nichž toto evangelium vznikalo.
— Předpověď
zkázy chrámu
Verše 13,1-4 jsou psány
obvyklým Markovým stylem. Jsou spojením Ježíšovy apokalyptické řeči s jeho
symbolickými činy a diskusemi, které se udály na chrámovém nádvoří a byly
popsány v kapitolách 11-12.
1 A když
vycházel z chrámu, řekl mu jeden z jeho učedníků: „Pohleď Mistře,
jaké to kameny a jaké stavby!“
chrám – hieron
– označuje celý chrámový komplex včetně chrámových nádvoří.
jaké to kameny a jaké
stavby – ohromný komplex Herodova chrámu a zdi z velkých kamenných
kvádrů působily impozantně na prosté rybáře z galilejského venkova. Ježíš
zaujímá k chrámu mnohem odměřenější postoj:
2 Ježíš mu
řekl: „Obdivuješ ty velké stavby? Nezůstane z nich kámen na kameni, všechno
bude rozmetáno.“
Tato Ježíšova předpověď ukazuje
na zkázu Herodova chrámu. Byla naplněna, když v roce 70 po Kr. římská
vojska používala ke zničení základů zdí oheň, kterým se ohromné stavby staly
hromadami sutin. Definitivní podoba Markova evangelia (až na dodatek 19,9-20) vznikla
kolem roku 70, a je tedy možné, že v době jeho vzniku byl chrám už
rozbořen tak, že nezůstal kámen na kameni, všechno bylo rozmetáno. Paralelní
text v Lk 19,43-44 již předpověď pádu Jeruzaléma upravuje tak, že odpovídá
událostem v roce 70: Přijdou na tebe dny, kdy tvoji nepřátelé postaví kolem
tebe val, obklíčí tě a sevřou ze všech stran. Srovnají tě se zemí
a s tebou i tvé děti; nenechají v tobě kámen na kameni,
poněvadž jsi nepoznalo čas, kdy se Bůh k tobě sklonil.
Text verše Mk 13,2 má především
náboženský smysl: V Ježíšovi a v jeho díle přichází na svět království
Boží, a tak se chrám jako střed zbožnosti staré smlouvy stává minulostí. Ve
zničení chrámu viděl Marek Boží soud nad lidem staré smlouvy, který se zřekl
svého Spasitele.
— Počátek
běd
3 Když seděl
na Olivové hoře naproti chrámu a byli sami, zeptali se ho Petr, Jakub, Jan
a Ondřej:
na Olivové hoře – Olivová
hora leží na východním okraji Jeruzaléma a byl z ní dobrý výhled na chrám
a na celý Jeruzalém. Je vhodným místem pro Ježíšovu eschatologickou řeč,
protože podle proroka Zachariáše je to místo, kde budou v den
Hospodinův definitivně poraženi nepřátelé Izraele: Hospodin vytáhne
a bude bojovat proti oněm pronárodům...V onen den (v den
Hospodinův) stanou jeho nohy na hoře Olivové, ležící na východ od
Jeruzaléma... (Zach 14,4).
Na Olivové hoře byli Ježíšovými
posluchači jen jeho učedníci, které si sám vyvolil. Se svou otázkou přicházejí
právě ti, kteří byli povoláni jako úplně první: Petr, Jakub, Jan a Ondřej. První tři byli svědky
Ježíšova proměnění na hoře. Tady však Marek jmenuje i Petrova bratra Ondřeje.
4 „Pověz nám,
kdy to nastane a jaké bude znamení, až se začne všechno schylovat ke
konci!“
kdy to nastane – ze
souvislosti plyne, že slovo to znamená zničení chrámu. Ale
v dalším textu 13. kapitoly Markova evangelia se už o chrámu vůbec nemluví,
ale Ježíšova řeč se týká konce tohoto věku a příchodu věku budoucího. Na
paralelním místě Matoušova evangelia je to vloženo i do otázky učedníků:
Pověz nám, kdy to nastane a jaké bude znamení tvého příchodu
a skonání věku (Mt 24,3). (Navíc je tady v otázce učedníků
spojeno skonání věku s Ježíšovou parusií – jeho druhým příchodem. Učedníci
se Ježíše ptají: jaké bude znamení tvého příchodu.) I pro mnohé čtenáře
Markova evangelia bylo zboření jeruzalémského chrámu v roce 70
bezprostřední předzvěstí skonání věku. Následující Ježíšova řeč ve
verších 5-37 je odpovědí na nejrůznější domněnky, které se v církevních
obcích v té době objevovaly.
Zbytek kapitoly je Ježíšova
eschatologická řeč napsaná apokalyptickým stylem.
5 Ježíš jim
odpověděl: „Mějte se na pozoru, aby vás někdo nesvedl. 6 Mnozí přijdou
v mém jménu a budou říkat: ‚Já jsem to‘ a svedou mnohé.
Mějte se na pozoru – blepete
– dejte si pozor – řecký výraz je tvarem slovesa blepó – dívat se, ale
tady má smysl správně vidět, být pozorný (bdělý).
Na to, co je vidět, člověk může reagovat, dávat si pozor, být ve střehu. Učedníci
se ptali: kdy to nastane?
Místo odpovědi Ježíš vyslovuje varování: Mějte se na pozoru. Je
to varování před falešnými proroky a falešnými mesiáši. V době po pádu
Jeruzaléma očekávalo parusii mnoho křesťanů, a ti by mohli být svedeni falešným
mesiášem.
přijdou v mém jménu
– falešní proroci a falešní mesiáši se budou ohánět Ježíšovým učením, nebo dokonce
tím, že jsou vzkříšeným Ježíšem.
Já jsem to – egó
eimi – já jsem – je ve Starém zákoně formule vztahující se na Hospodina:
Bůh řekl Mojžíšovi: „JÁ JSEM, KTERÝ JSEM“ (Ex 3,14). Podobně v Iz
43,10: Tak mě poznáte a uvěříte mi a pochopíte, že to
jsem já. Ježíš tato slova použil, když kráčel po moři: Vzchopte
se, já jsem to, nebojte se (Mk 6,50)! V Matoušově evangeliu je
v Mt 24,5 použito slov egó eimi ho Christos – já jsem Mesiáš (Pomazaný,
Kristus). Podle Matouše slova přijdou v mém jménu znamenají,
že ti, před nimiž Ježíš varuje, budou tvrdit: Já jsem Mesiáš. A takové
postavy se v 1. století po Kr. v židovském prostředí objevovaly, jak
se píše ve Sk 5,35-39 a také v Židovských starožitnostech (17)
Josefa Flavia.
svedou mnohé – tato
slova potvrzují obecné varování: Mějte se na pozoru, ... Falešní proroci
a mesiáši naleznou své posluchače a učedníky: Povstal Theudas a tvrdil,
že je Vyvolený; přidalo se k němu asi čtyři sta mužů. ... Po něm
povstal ve dnech soupisu Judas Galilejský a strhl za sebou lid (Sk 5,36-37).
7 Až uslyšíte
válečný ryk a zvěsti o válkách, nelekejte se! Musí to být, ale to
ještě nebude konec.
Tady text Markova evangelia
vychází z židovského apokalyptického apokryfu 4 Ezd 13,31: Jedni se
budou stavět proti druhým, město proti městu, místo proti místu a národ proti
národu, království proti království. To jsou podle 4 Ezd znamení
předcházející příchod Mesiáše, syna Davidova: Až se tyto věci stanou, ...
Tehdy se zjeví můj Syn, kterého jsi viděl jako muže vystupujícího z moře
(4 Ezd 13,32).
nelekejte se! ... to ještě
nebude konec – tak Marek ruší představu 4 Ezd, že po znameních jako
jsou války, bude následovat Boží soud (den Hospodinův) a nástup
mesiánské říše. Podle Marka jsou tato znamení jen připomenutím, že ten den se
stále přibližuje, ale ještě nebude konec. Markova eschatologická řeč má
uklidnit nadšení spojované s očekáváním brzkého konce času.
konec – telos
– toto slovo pro křesťanské čtenáře znamená parusii, druhý příchod Krista a
shromáždění vyvolených k věčnému životu s Bohem.
Musí to být – jedním
z hlavních témat 13. kapitoly Markova evangelia je skutečnost, že všechno
se děje podle Božího plánu, a tak se spravedliví a věrní věřící nemusí
ničeho obávat.
8 Povstane
národ proti národu a království proti království, v mnohých krajinách
budou zemětřesení, bude hlad. To bude teprve začátek bolestí.
Povstane národ proti národu
a království proti království – tady se cituje 4 Ezd 13,31. Takové
předpovědi jsou i v prorockých knihách Starého zákona časté. Například v Izaiášovi
najdeme hrozbu: Popudím Egypťany proti Egypťanům a bude bojovat bratr
proti bratru a přítel proti příteli, město proti městu, království proti
království (Iz 19,2).
v mnohých krajinách
budou zemětřesení, bude hlad – podobné hrozby nepřátelským národům nacházíme
i ve Starém zákoně, například Iz 13,13 hrozí Babylonu: Otřesu totiž nebesy
a země se pohne ze svého místa prchlivostí Hospodina zástupů v den
jeho planoucího hněvu. A v Iz 14,30 Pelištejcům: Tvůj kořen však umořím
hladem a pozůstatek tvého lidu zajde.
Na tyto texty Starého zákona navazuje židovská a raně
křesťanská apokalyptika, ve které se tyto hrozby objevují jako součást Božího
plánu, který směřuje k nastolení Božího království.
teprve začátek bolestí
– je použito slovo ōdín – původně porodní bolest; přeneseně
bolest nutná k zrození něčeho nového. Války, zemětřesení a hlad
jsou začátkem těžké zkoušky pro spravedlivé. Ale všechna ta znamení jsou jen
začátkem porodních bolestí. To nové, tedy definitivní nastolení Božího
království, ještě nenastává. Všechny ty události, které nastaly po pádu
Jeruzaléma, Marek zasazuje do postupně se odvíjejícího Božího plánu, který
směřuje ke konci – to telos – k věčnému životu vyvolených
s Bohem.
9 Vy sami se
mějte na pozoru! Budou vás vydávat soudům, budete biti v synagógách, budete
stát před vládci a králi kvůli mně, abyste před nimi vydali svědectví.
se mějte na pozoru –
další imperativ plurálu blepete – dejte si pozor! Opakováním
této výzvy k bdělosti a ostražitosti tady přerušuje apokalyptickou řeč a Ježíš
mluví o rizicích křesťanské víry:
Soudy – synedria
– tak jsou označeny místní shromáždění židovských představitelů. Protože jsou
křesťané židy chápáni jako kacíři, jsou odsuzováni. Místní synagogy měly
pravomoc vynášet tresty nad židy, a tedy i židokřesťany. Příkladem může být
výpověď apoštola Pavla v 2 Kor 11,24-25a: Od Židů jsem byl pětkrát
odsouzen ke čtyřiceti ranám bez jedné, třikrát jsem byl trestán holí,
jednou jsem byl kamenován.
vládci a králi –
římská správa měla strach z křesťanských obcí, jako míst odporu. Ježíšovi
učedníci mohou očekávat odsouzení nejen od židovských, ale i pohanských soudů,
a to pro svou věrnosti Ježíšovi: kvůli mně
před nimi vydali svědectví
– eis martyrion autois – na svědectví jim – přesně tato vazba je
použita i v 6,11: A které místo vás nepřijme a kde vás
nebudou chtít slyšet, vyjděte odtamtud a setřeste prach ze svých nohou na
svědectví proti nim (eis martyrion autois). Překlady jsou různé, ale
v originále jsou stejná slova, v doslovném překladu: na svědectví
jim. Jde o svědectví křesťanské víry, kterým Ježíšovi učedníci pokračují
v tom, jak o Bohu svědčil Ježíš. Zde jde o svědectví, které budou
křesťané muset vydávat před soudy a které může být spojeno i s mučednickou smrtí,
což bylo to nejradikálnější svědectví – martyrion.
10 Ale dříve
musí být evangelium kázáno všem národům.
musí být evangelium kázáno
– dei kērychthēnai to euangelion – musí
být hlásáno evangelium. Je tu znovu použito sloveso dei – muset,
jako další krok naplňování Božího plánu. Tato slova oddalují parusii do
doby, až bude evangelium hlásáno všem národům. Z toho je vidět, že podle
Markova evangelia nebyl druhý příchod Krista blízko. Marek tady naznačuje
potřebu misie k pohanským národům. O tomto tématu píše i apoštol pohanů
Pavel Řím 11,25-26: ...chtěl bych, bratří, abyste věděli o tomto
tajemství: Část Izraele propadla zatvrzení, avšak jen do té doby, pokud nevejde
plný počet pohanů. Pak bude spasen všechen Izrael, ...
11 Až vás
povedou před soud, nemějte předem starost, co budete mluvit; ale co vám bude
v té hodině dáno, to mluvte. Nejste to vy, kdo mluví, ale Duch svatý.
Tento verš navazuje na 13,9, kde
se píše o vydávání židovským a pohanským soudům. To odráželo zkušenosti prvotní
církve. Ježíš tady slibuje křesťanům zvláštní pomoc Ducha svatého při jejich výslechu
před soudem. Apoštol Pavel píše v 1 Kor 1,26: Pohleďte, bratří, koho si
Bůh povolává: Není mezi vámi mnoho moudrých podle lidského soudu, ani mnoho
mocných, ani mnoho urozených. Většina členů prvotní církve byli lidé
prostí, a tak měli strach, že se nebudou umět bránit před soudem. Slib pomoci
Ducha svatého měl mírnit jejich úzkosti a obavy. Tento slib se objevuje i
v Lk 12,11-12: Když vás povedou do synagóg a před úřady
a soudy, nedělejte si starosti, jak a čím se budete hájit nebo co
řeknete. Vždyť Duch svatý vás v té hodině naučí, co je třeba říci.
Evangelista Jan používá pro Ducha svatého titul Paraklétos. V dobové
literatuře má tento výraz význam obhájce u soudu. Paraklétos
je zastáncem Ježíšovy věci, a proto i zastáncem všech lidí věřících
v Krista v jejich záležitostech týkajících se vztahu ke světu.
12 Vydá na
smrt bratr bratra a otec dítě, povstanou děti proti rodičům
a připraví je o život.
Ježíšova apokalyptická řeč
pokračuje vážným varováním, že v době těžkých zkoušek věrnosti Kristu
budou svými postoji rozdělováni příbuzní uvnitř rodin. Určitě to odpovídalo
zkušenosti prvotní církve, kdy přijetí víry v Ježíše některým členem
rodiny vyvolávalo odpor ostatních příbuzných. Tento verš je založen na Mich
7,4b-6, kde prorok mluví o přicházejícím dni Hospodinově: Přichází den,
který vyhlíželi tvoji proroci, den tvého navštívení; již nastává mezi nimi
rozruch. Nevěřte bližnímu, nespoléhejte na přítele; před tou, jež uléhá po tvém
boku, se střez otevřít ústa. Syn tupí otce, dcera povstává proti matce, snacha
proti tchyni; každý má nepřátele ve vlastním domě.
13 Budou vás
všichni nenávidět pro mé jméno; ale kdo vytrvá až do konce, bude spasen.
Křesťané vyvolávali odpor a
nenávist, jejich víra byla považována Židy i Římany za zhoubnou pověru, jak
to píše Tacitus (žil 55-120) ve svých Letopisech.
do konce – eis
telos – význam tohoto slova je především naplnění Božího plánu a
definitivní příchod Božího království. Ale tohoto definitivního konce se mnozí
vyznavači Krista nedožijí. Proto je pravděpodobné, že tady slovo telos
znamená tělesnou smrt učedníka, který se nedožil druhého příchodu Krista,
nicméně jeho věrnost přináší spásu:
spasen – sōthēsetai, což je odvozeno od
slovesa sṓzō – zachránit, uzdravit. Tady se užití
tohoto slova týká záchrany v duchovním smyslu, záchrany pro
věčný život, tedy spásy.
— Velké soužení
14 Když pak
uvidíte ‚znesvěcující ohavnost‘ tam, stojící tam, kde být nemá – kdo čte,
rozuměj – tehdy ti, kdo jsou v Judsku, ať uprchnou do hor;
znesvěcující ohavnost –
bdelygma tés erémóseós – ohavnost zpustošení – je řeckým překladem
hebrejského spojení šiqqúc mešómém, které s objevuje
v židovské apokalyptické knize Dan 11,31: Jeho paže se napřáhnou
a znesvětí svatyni i pevnost, vymýtí každodenní oběť a dají tam ohyzdnou
modlu pustošitele (doslovný překlad: ohavnost, která působí
spustošení). V knize Daniel je takto označeno vystavění oltáře
pohanského božstva Baal Šamin (Pán nebes) na místě oltáře pro
celopaly v Jeruzalémském chrámu. Došlo k tomu roku 167 př. Kr.
v době vlády krále seleukovské říše Antiocha IV. Epifana (175–164). Marek
tedy používá řecký překlad hebrejského sousloví z Dan 11,31 (šiqqúc
mešómém), aby vyjádřil závažnost dalšího znesvěcení Jeruzalémského chrámu.
Došlo k němu při zničení chrámu Římany v roce 70 po Kr. Pravděpodobně
je zde zachycena osobní Markova zkušenost s událostmi v době kolem
roku 70.
stojící – v originále
je použito přídavné jméno slovesné odvozené od histémi – stát.
Zajímavé je, že je tu použito tvaru hestēkota – (ten) stojící, což je mužský
rod, a to neodpovídá střednímu rodu slova bdelygma (ohavnost).
Matouš ve 24,15 správně použil ve stejné větě střední rod hestos – (to) stojící.
Je ale možné, že použití mužského rodu hestēkota je Markovou narážkou na neúspěšný pokus
císaře Caliguly v roce 40, kdy chtěl mít svůj obraz vytesán a stojící
v chrámu. Může se jednat i o narážku na zničení Jeruzalémského
chrámu římským generálem a později císařem Titem. I evangelista Lukáš ve 21,20
vykládá bdelygma (ohavnost) jako útok římských vojsk na Jeruzalém
v roce 70 po Kr.: Když uvidíte, že Jeruzalém obkličují vojska, tu
poznáte, že se přiblížila jeho zkáza.
stojící tam, kde být nemá –
tedy nemá stát v chrámu zasvěceném Hospodinu. Tato vsuvka
se často vykládá právě jako odkaz na hrozbu císaře Caliguly postavit do chrámu svou
sochu. Tak je čtenář veden k tomu, aby viděl analogii mezi tím, co se
stalo za vlády Antiocha IV. ve 2. století př. Kr. a za Caliguly.
kdo čte, rozuměj – tato
slova jsou pokynem čtenářům, aby chápali obrat bdelygma tés erémóseós (ohavnost,
zpustošení) jako analogii mezi zničením chrámu se svou vlastní situací
v době pronásledování, kdy se římská moc snaží zpustošit prvotní církev
v Římě. Právě církevní komunitě v Římě bylo primárně určeno
Markovo evangelium.
ti, kdo jsou v Judsku,
ať uprchnou do hor – primárně se tato slova hodí pro obyvatele
Jeruzaléma a okolí v situaci, kdy se blíží římská armáda. Jeruzalémští
křesťané na počátku židovské války skutečně utekli z Jeruzaléma. Ale i
křesťané pronásledovaní v Římě mohli tuto radu použít (kdo čte, rozuměj).
Následující verše 15-18
vyjadřují naléhavost záchrany v tísni, která je spojena s eschatologickým
koncem tohoto věku.
15 kdo je na
střeše, ať nesestupuje a nevchází do domu, aby si odtud něco vzal;
kdo je na střeše – příklad
odpovídá palestinskému prostředí s domy s plochými střechami. Na
střechách se odehrávala velká část domácího života, zvláště po západu slunce. Střechy
sloužily k nejrůznějším účelům: jedlo se tam, sušilo se tam ovoce a
zelenina, ... Sestupovalo se z nich po vnějším schodišti přímo na ulici
nebo do dvora. Smyslem tohoto varování je nabádání k rychlosti odchodu
bez rozptylování se a zdržování.
16 a kdo
je na poli, ať se nevrací domů, aby si vzal plášť.
plášť – himation – označuje svrchní
oděv. Když někdo pracoval na poli, odkládal svůj plášť, který býval vlněný. Tady
text naznačuje, že plášť nebyl odložen na poli, ale v domě ještě před
odchodem na pole. A varování zní, nevracet se pro něj.
Jak v 15., tak v 16.
verši jde o to, že události, ke kterým na konci věků dojde, budou tak nenadálé
a dramatické, že ti, které postihnou, už nebudou mít čas jednat tak, jak byli
zvyklí, tedy pobrat uvnitř v domě svůj majetek a dojít si pro svůj plášť.
Stejně jako v 13,14 (kdo jsou v Judsku, ať uprchnou do hor) je
i tady výzva k rychlému odchodu.
17 Běda
těhotným a kojícím v oněch dnech!
Těm je ztížena možnost rychlého odchodu.
Toto i předchozí varování jsou převzaty z židovské apokalyptiky, když ta popisuje
den Hospodinova soudu.
18 Modlete
se, aby to nebylo v zimě.
V období dešťů, tedy od
října do dubna, mohou být údolí neprůchodná pro množství tekoucí vody. Také
shánět jídlo bylo v době dešťů obtížné, protože na polích nebyly v té
době žádné plodiny.
19 S těmi
dny přijde takové soužení, jaké nebylo od počátku světa, který stvořil Bůh, až
do dneška a nikdy nebude.
Tento verš vychází z knihy Daniel:
Bude to doba soužení, jaké nebylo od vzniku národa až do této doby
(Dan 12,1b). V knize Daniel je vyvrcholením soužení vláda Antiocha IV. Jako
důsledek tohoto soužení má být odměna spravedlivým v Izraeli. Marek ale
píše o době od stvoření přes současnost až do konce času. A právě před koncem
času, než nastane den Hospodinům, přijde takové soužení, jaké nebylo od počátku světa ... a nikdy
nebude
20 A kdyby
Pán nezkrátil ty dny, nebyl by spasen žádný člověk. Ale kvůli svým vyvoleným
zkrátí ty dny.
kdyby Pán nezkrátil ty dny
– o době soužení se píše v Dan 12,9.11: Jdi, Danieli, tajuplná
a zapečetěná budou ta slova až do doby konce... Od doby, kdy bude
odstraněna každodenní oběť a vztyčena ohyzdná modla pustošitele, uplyne
tisíc dvě stě devadesát dní. Je tady tedy Boží časový plán událostí posledních
dní. Zkrácení doby soužení je projevem Božího milosrdenství. Motiv
zkráceného období před dnem Hospodinovým se objevuje i v 2 Bar 20,2 (Proto
jsem nyní vyvýšil Sión, abych více pospíšil a navštívil svět v jeho čase.)
a v 2 Bar 83,1 (Nejvyšší velice zrychlí své časy.)
kvůli svým vyvoleným –
vyvolení Boží je termín používaný ve Starém zákoně pro Izraelity a
v Novém zákoně pro křesťany. Bůh je tím, kdo je vyvolil. Jeho výběr se
nezakládá na nějaké přirozené nadřazenosti, ale vyvolené vyvolil, aby žili
v souladu s jeho záměrem: Jsi přece svatý lid Hospodina, svého
Boha; tebe si Hospodin, tvůj Bůh, vyvolil ze všech lidských pokolení, ... Proto
bedlivě dbej na přikázání, nařízení a práva, která ti dnes přikazuji
dodržovat (Dt 7,6.11). V Markově evangeliu jsou vyvolenými příslušníci
církevní obce. Jejich vyvolení je důsledkem Božího milosrdenství a milosti,
nikoli jejich vlastních zásluh.
21 A tehdy,
řekne-li vám někdo: ‚Hle, tu je Mesiáš, hle tam,‘ nevěřte!
řekne-li vám někdo...
nevěřte! – tato rada je součástí Markova plánu na zmínění emocí
spojených s očekáváním brzkého konce tohoto věku a druhého příchodu
Krista. Zatímco varování v 13,5-6 bylo namířeno proti těm, kdo by
přicházeli v Ježíšově jménu a vydávali se za Ježíše zmrtvýchvstalého (já
jsem to), zde se varování jasně týká těch, kdo by se prohlašovali za
mesiáše. Tito falešní mesiášové budou přicházet mezi vyvolené a říkat: „Já
jsem Mesiáš“, a mnohé svedou (Mt 24,5).
22 Vyvstanou
lžimesiášové a lžiproroci a budou předvádět znamení a zázraky, aby
svedli vyvolené, kdyby to bylo možné.
Falešní proroci a falešní mesiáši
mohou dělat i zázraky. To není zárukou pravého poslání. Tento problém znala
prvotní církev a je zachycen v 2 Tes 2,9-10: Ten zlý přijde v moci
satanově, bude konat kdejaký mocný čin, klamná znamení
a zázraky a všemožnou nepravostí bude svádět ty, kdo jdou
k záhubě, neboť nepřijali a nemilovali pravdu, která by je
zachránila.
aby svedli vyvolené, kdyby to bylo možné – doslovný
překlad je: aby svedli z cesty, bude-li to možné, i vyvolené. Je
použito sloveso apoplanaó – přimět sejít z cesty, svést. Tak evangelista
Marek (a v podstatě stejnými slovy také Matouš v Mt 24,24) podtrhuje
jejich zlé úmysly: aby svedli z cesty, pokud to bude možné a podaří se
jim to, i vyvolené.
23 Vy však se
mějte na pozoru! Všecko jsem vám řekl předem.
mějte na pozoru – blepete
– dejte si pozor! – je opakované Ježíšovo varování před falešnými mesiáši,
kteří přicházejí, aby svedli vyvolené. V druhé polovině
prvního století brzký druhý příchod Krista očekávalo mnoho křesťanů, a ti mohli
být svedeni falešným mesiášem.
vám řekl předem – toto
vám se vztahuje k čtyřem učedníkům, ke kterým podle Marka Ježíš
mluví na Olivové hoře (13,3-5). Důrazem, že to všechno Ježíš říká předem, současně
Marek vyzývá své čtenáře k pozornému přijetí Ježíšových varování, a také
k trpělivé vytrvalosti: kdo vytrvá až do konce, bude spasen (13,13b).
— Příchod
Syna člověka
24 Ale
v těch dnech po onom soužení zatmí se slunce, a měsíc ztratí svou
záři, 25 hvězdy budou padat z nebe a mocnosti, které jsou
v nebesích, se zachvějí.
Po znameních na zemi jako války,
zemětřesení, hlad, následují v Ježíšově eschatologické řeči znamení
kosmická. Seznam kosmických znamení je způsob, kterým starozákonní proroci
vyjadřovali, jak se celé stvoření připravuje na den Hospodinův. Například Jl
2,10; 3,4: Před ním se roztřese země, zachvějí nebesa, slunce a měsíc
se zachmuří a hvězdy ztratí svou zář... Slunce se zastře tmou a měsíc
krví, dříve než přijde den Hospodinův, veliký a hrozný. A také Am 8,9:
V onen den způsobím, je výrok Panovníka Hospodina, že slunce zapadne
v poledne, tmou zahalím zemi za jasného dne. Avšak nikde ve Starém
zákoně nejsou tato kosmická znamení spojena s příchodem Syna člověka. Ovšem
v 13. kapitole Markova evangelia jsou tato kosmická znamení chápána jako
signály příchodu Syna člověka. Dílo Syna člověka je zasazeno do kosmické
perspektivy, do souvislosti s definitivní proměnou tohoto světa.
mocnosti, které jsou v nebesích
– je použito slovo dunamis – moc, síla. Může to znamenat nebeská
tělesa (slunce, měsíc, hvězdy), nebo síly, které nebeským tělesům vládly.
26 A tehdy
uzří Syna člověka přicházet v oblacích s velikou mocí a slávou.
Tento verš se podobá Dan 7,13: ...hle,
s nebeskými oblaky přicházel jakoby Syn člověka;
V knize Daniel jde o někoho podobného člověku, možná
anděla. V Markově evangeliu je však Synem člověka Ježíš. On sám se tak
označuje (2,10.28; 8,31.38; ...).
přicházet v oblacích –
oblak je znamení Boží přítomnosti. Ježíš přichází jako Syn Boží, což
Ježíš potvrzuje před veleradou v Mk 14,62: A uzříte Syna člověka
sedět po pravici Všemohoucího a přicházet s oblaky nebeskými. Druhý příchod Syna člověka byl ve
víře prvotní církve spojen s posledním soudem. Svědectví o tom máme
v nejstarší knize Nového zákona, v 1. listě Tesalonickým (zřejmě z let 51-52): Zazní
povel, hlas archanděla a zvuk Boží polnice, sám Pán sestoupí
z nebe, a ti, kdo zemřeli v Kristu, vstanou nejdříve; potom
my živí, kteří se toho dočkáme, budeme spolu s nimi uchváceni
v oblacích vzhůru vstříc Pánu. A pak už navždy budeme s Pánem.
Těmito slovy se vzájemně potěšujte (1 Tes 4,15-18).
27 Tehdy
vyšle anděly a shromáždí své vyvolené od čtyř úhlů světa, od nejzazších
konců země po nejzazší konce nebe.
od nejzazších konců země po
nejzazší konce nebe – tak je zahrnuto veškeré stvoření. Tento
obrat v sobě spojuje prvky z dvou veršů Deuteronomia. Jednak
z Dt 13,7b, kde se objevuje výraz konec země (od jednoho konce
země až k druhému konci země) a z verše 30,4, kde jsou slova konec
nebe (Kdybys byl zapuzen až na kraj světa – doslova na konec
nebes, Hospodin, tvůj Bůh, tě odtud shromáždí a vezme tě odtamtud.)
Ve Starém zákoně shromažďoval své
vyvolené Hospodin, tady shromažďuje své vyvolené Syn člověka: Ze všech
částí světa, z celého stvoření, Syn člověka shromáždí své vyvolené,
kteří žijí podle evangelia, shromáždí je k novému životu.
Evangelista Matouš tuto skutečnost vyjadřuje podobenstvím: Až přijde Syn
člověka ve své slávě a všichni andělé s ním, posadí se na trůnu své
slávy; a budou před něho shromážděny všechny národy. I oddělí jedny
od druhých,... Tehdy řekne král těm po pravici: ‚Pojďte, požehnaní mého Otce,
ujměte se království, které je vám připraveno od založení světa (Mt
25,31-34).
— Poučení od
fíkovníku
28 Od
fíkovníku si vezměte poučení: Když už jeho větev raší a vyráží listí,
víte, že léto je blízko.
fíkovník – většina
stromů, které v Izraeli rostou, je stále zelených, ale fíkovník prochází
ročním vegetativním cyklem: Po zimním odpočinku na jeho větvích začne růst
listí a pak fíkovník začne kvést. Plody dozrávají od června do září. Ježíš se
svými učedníky byli na Olivové hoře, kde vedle oliv jistě rostly i fíkovníky,
jejichž větve právě začaly rašit:
Když už jeho větev raší
a vyráží listí – k tomu dochází v dubnu kolem svátku Pesach.
A je to neklamné znamení, že končí zimní období dešťů a začíná suché a horké
léto.
Od fíkovníku si
vezměte poučení – doslovný překlad řeckého textu je: Od
fíkovníku se naučte podobnost. Použité řecké slovo parabolló znamená
doslova klást jednu věc vedle druhé. V tomto případě se klade vedle
sebe ke srovnání roční cyklus fíkovníku a to, co se stane v
Izraeli:
29 Tak
i vy, až uvidíte, že se toto děje, vězte, že ten čas je blízko, přede
dveřmi.
toto děje – touta
ginomena – toto nastává. Tak jako výhonky fíkovníku jsou znamením blížící
se sklizně, tak velká soužení, o kterých se píše v 13,14-20
a která v době sepsání Markova evangelia už nastávají, jsou znamením blížícího
se konce tohoto věku a příchodu Syna člověka v oblacích s velikou mocí a slávou (13,26).
30 Amen,
pravím vám, že nepomine toto pokolení, než se to všecko stane.
Tento verš připomíná Mk 9,1:
„Amen, pravím vám, že někteří z těch, kteří tu stojí, neokusí smrti,
dokud nespatří Boží království, přicházející v moci.“ Text evangelia zřejmě
naráží na Ježíšovo proměnění na vysoké hoře, jehož svědky byli Petr, Jakub a
Jan. Tady je však už zřetelný odkaz na druhý příchod Krista s velikou
mocí a slávou. Marek jej očekával, nikoli však v bezprostřední
budoucnosti. (Paralelní text je uveden v Mt 24,34.)
toto pokolení – je použito
slovo genea – rasa, rodina, generace. V židovském prostředí se
tehdy chápalo trvání pokolení (generace) jako období 30 až 40 let.
V řečtině se tohoto slova používá nejen ve smyslu časovém, ale i přeneseně ve smyslu
kvalitativním: lidé, které spojuje něco společného. Příkladem muže být
spojení genea ándron – typ (druh) mužů. Slovo genea ve
smyslu židovský národ nalezneme na mnoha místech Nového zákona.
Například v Mt 23,26 čteme: to vše padne na toto pokolení (tēn genean). V Septuagintě,
řeckém překladu Starého zákona, se slovo genea nejčastěji používá
k překladu hebrejského slova dor – období, generace. A toto slovo dor
je použito například v Dt 32,5 (Pokolení pokřivené a potměšilé do zkázy
se vrhlo), v Jr 7,29 (Hospodin zavrhl a odmrštil pokolení, na něž
se hněvá), v Ž 24,6 (To je pokolení těch, kdo se na jeho vůli dotazují)
nebo v Ž 73,15 (věrolomně bych opustil pokolení tvých synů). V těchto
příkladech je zřetelné, že nejde o časové určení, ale o lidi, kteří mají stejné
postoje vůči Bohu, tady jde konkrétně o Izraelce. Marek v 9,13
používá slova ó geneá ápistos (pokolení nevěřící), která jsou
ozvěnou slov v Dt 32,5: pokolení zlé a zvrácené.
Používání řeckých a hebrejských slov
označujících pokolení ukazuje dvojznačnost. Tyto výrazy jsou
používány ve smyslu označení určitého časového období, ale současně existuje
mnoho biblických i jiných textů, kde mají význam spíše kvalitativní. Tento fakt
je třeba vzít v úvahu při interpretaci textu Mk 13,30, kde Ježíš používá výraz toto
pokolení. Je možné vnímat jeho slova nejen ve smyslu časového období
jednoho pokolení, ale také tak, jak je slovo pokolení chápáno
v uvedených starozákonních textech, tedy jako židovský národ.
Zmínka o tajemství času Kristova
druhého příchodu je tím, co k verši 13,30 (a také k paralelnímu Mt
24,23) mnohé přitahovalo a přitahuje. Nicméně je třeba uznat, že je nepodstatná,
protože tady jde především o Ježíšovu výzvu k bdělosti. Je to výzva
Markovým čtenářům všech pokolení minulosti i přítomnosti.
31 Nebe
a země pominou, ale má slova nepominou.
V Iz 51,6 se píše, že konec
světa nebude znamenat konec Hospodinova díla spásy:
Nebesa se rozplynou jako dým a země se rozpadne jako
roucho, rovněž tak její obyvatelé pomřou. Ale má spása bude tu věčně, má
spravedlnost neztroskotá. A tady ve verši 13,31 čteme, že ani v novém
věku, až nebe a země pominou, nepřestanou platit Ježíšova
slova. Na jeho slova je proto potřeba se soustředit, nikoli na spekulace o
čase příchodu Božího království. Slova Páně, to bylo v prvotní
církvi označení pro celé Ježíšovo učení. A podle Ježíšova učení, není
cílem dějin světa jeho konec, ale jeho proměnění v Boží království.
— Výzva
k bdělosti
Následujících 6 veršů vychází
z Ježíšova podobenství o člověku, který se vydává na cesty. I tyto verše
mají charakter parenese, tedy jsou výzvou k bdělosti.
32 O onom
dni či hodině neví nikdo, ani andělé v nebi, ani Syn, jenom Otec.
Tento verš je zřejmě logion z pramene
Q (sbírka Ježíšových výroků). Marek tento výrok použil, aby vyvážil verš 13,30,
který by mohl vést k soustředění se na dobu konce tohoto světa, a tak
odvést pozornost od jeho skutečného obsahu, kterým je výzva k bdělosti. Evangelista
Lukáš v textu Lk 21,32-33, který je paralelní a téměř shodný s Mk
13,30-31, vůbec neuvádí verš, který by odpovídal Mk 13,32.
Podobný výrok z Markova
evangelia, v němž je vyjádřeno omezení Ježíšových možností ve srovnání
s Bohem Otcem, je i v 10,40: Udělovat místa po mé pravici či levici
není má věc; ta místa patří těm, jimž jsou připravena. V paralelním
textu Mt 20,23: Udělovat místa po mé pravici či levici není má věc; ta místa
patří těm, jimž je připravil můj Otec.
Tyto výroky, které uvádějí Marek
a Matouš nepatří k textům, které by členové prvotní církve sami nevytvářeli,
a proto mohou s velkou pravděpodobností představovat autentický Ježíšův
postoj, který je vyjádřen i ve starém hymnu zachyceném ve Flp 2,6-11: Způsobem
bytí byl roven Bohu, a přece na své rovnosti nelpěl, nýbrž sám sebe
zmařil, vzal na sebe způsob služebníka, stal se jedním z lidí
(Flp 2,6-7). Ve verši Mk 13,32 se mluví právě o tom Ježíši, který vzal na
sebe způsob služebníka, stal se jedním z lidí. Evangelista Jan ve 12,49
zapsal Ježíšův výrok: Neboť jsem nemluvil sám ze sebe, ale Otec, který mě
poslal, přikázal mi, jak mám mluvit a co říci. Ale o onom dni či
hodině Ježíšovi Otec mluvit nepřikázal, proto o tom člověk Ježíš nemluvil.
Marek tedy v 32. verši především
umírňuje očekávání brzkého příchodu Mesiáše, což doplňuje následujícím
veršem:
33 Mějte se
na pozoru, bděte, neboť nevíte, kdy ten čas přijde.
Mějte se na pozoru, bděte –
k imperativu plurálu blepete – dávejte si pozor přidává Ježíš
další imperativ plurálu grégoreite – bděte, a to zde i pak dále
v 13,35.37.
ten čas – v originále
je použito slovo kairos, které v Novém zákoně označuje konec tohoto
světa a začátek nového věku, kdy bude plně a definitivně uskutečněna Ježíšova
radostná zvěst. Marek oslovuje křesťany v prvním století, kteří trpěli pro
Ježíšovo jméno. Kairos byl časem, kdy se jejich utrpení promění ve
slávu, a to tak, jako se Ježíšovo utrpení proměnilo ve slávu Krista zmrtvýchvstalého.
Přesvědčení, že svět bude proměněn a že křesťané budou vládnout s oslaveným
Ježíšem, představovalo naději, která dávala sílu snášet utrpení tohoto světa.
Nešlo však jen o útěchu, ale také
výzvu k práci a k bdělosti. Evangelista Marek ji vyjadřuje
podobenstvím o pánovi a jeho služebnících:
34 Jako
člověk, který je na cestách: než opustil svůj dům, dal každému služebníku
odpovědnost za jeho práci a vrátnému nařídil, aby bděl.
Toto podobenství svým smyslem
navazuje na podobenství o fíkovníku (13,28-29), kde se kladl důraz na znamení
poslední doby. Tady se klade důraz na bdělost, odpovědnost a poslání.
odpovědnost – v originále
exousía, tedy pravomoc. Doslovnější překlad je: dal
každému služebníku pravomoc (plnou moc) a každému jeho práci...
Vrátného, tedy toho, kdo bděl u dveří, pověřil dohledem nad ostatními. Podobně
i Ježíš vybavil své učedníky potřebnou pravomocí, kterou dostávají prostřednictvím
Ducha svatého. A pověřil je prací: Mají svědčit o Boží lásce. To
je jejich poslání a odpovědnost.
35 Bděte
tedy, neboť nevíte, kdy pán domu přijde, zda večer, či o půlnoci, nebo za
kuropění, nebo ráno; 36 aby vás nenalezl spící, až znenadání přijde.
Pán domu v podobenství zřejmě
představuje Syna člověka. Příchod Syna člověka je podle Markova evangelia
spojen s příchodem Božího království v jeho plnosti. O tom, kdy kairos,
čas příchodu Božího království, nastane, nikdo neví. Může to být brzy, nebo
v budoucnosti vzdálené. Ale ani to, že Ježíšův druhý příchod nenastává,
nemůže být důvodem, aby učedníci rezignovali na svou práci, aby spali. A Marek
své čtenáře ujišťuje, že Kristus má nárok na bdění svých učedníků, protože Ježíš
dává smysl životu v tomto světě, dává smysl i lidskému utrpení.
37 Co vám
říkám, říkám všem: Bděte!“
V kontextu s verši
13,3-5, byla celá apokalyptická řeč určena Petrovi, Jakubovi, Janovi a
Ondřejovi. Tento závěrečný pokyn zdůrazňuje, že je tato řeč určena všem
čtenářům Markova evangelia.