Komentářové poznámky
Jaroslav Schrötter, 8.1. 2025
— Církev jako tělo
Pavlem použité přirovnání církevní obce k lidskému
tělu vyjadřuje skutečnost, že duchovní tělo (církev) není souborem nezávislých
částí, ale živým organismem sestávajícím ze vzájemně závislých členů.
Ve verších 1-7 je zdůrazněno, že duchovní
dary jsou různé, ale tentýž Duch je působí.
1 Pokud
jde o duchovní dary, bratří, nechtěl bych vás nechat v nevědomosti.
duchovní dary – je použito řecké
slovo pneumatikōn, v jednotném čísle pneumatikos
– duchovní. Slovo odpovídající českému dary je v originále
vynecháno. Slovo pneumatikós je odvozeno od pneuma –
duch, dech. V Novém zákoně se používá k popisu toho, co se týká duchovní
stránky života, nebo co je uvedeno v souvislosti s Duchem svatým. Odkazuje
na duchovní dary, duchovní moudrost, duchovní povahu osoby nebo věci.
Otevírá se tady téma týkající se působení Ducha
svatého v církvi, které bylo zřejmě zařazeno mezi dotazy v dopise
z domu paní Chlóe, který byl jedním z podnětů sepsání 1. listu
apoštola Pavla korintské církevní obci.
2 Pamatujete
se, že když jste byli pohané, táhlo vás to neodolatelně k němým modlám.
Pavel připomíná korintským křesťanům obráceným z pohanství
jejich pohanskou minulost:
k němým modlám – toto označení
se objevuje i ve Starém zákoně a poukazuje na bezmocnost model vytvořených
lidskýma rukama: Jejich modly jsou stříbro a zlato, dílo lidských
rukou. Mají ústa, a nemluví, mají oči, a nevidí, mají
uši, a neslyší, mají nosy, a necítí, rukama nemohou hmatat,
nohama nemohou chodit, z hrdla nevydají hlásku (Ž
115,4-7).
3 Proto
vám zdůrazňuji, že žádný, kdo mluví z Ducha Božího, neřekne: „Ježíš buď
proklet,“ a že nikdo nemůže říci: „Ježíš je Pán,“ leč v Duchu svatém.
Ježíš je Pán – Kyrios Iēsous. Toto
Kyrios vyznává
Ježíšovo božství a je to prohlášení víry, které bylo používáno v
pohanokřesťanských obcích. V obcích židokřesťanských je podobné vyznání
víry: Ježíš je Mesiáš (Kristus) – Iēsous Christos. Tato
dvě prohlášení víry jsou ve Flp 3,11 spojena v jedno: Kyrios Iiēsous Christos – Pán Ježíš
Kristus. Ve smyslu Ježíš je Kristus (Mesiáš) a Pán (Bůh)
Ježíš buď proklet ... Ježíš je Pán – anathema Iēsous
(proklet Ježíš) ... Kyrios Iēsous (Pán
Ježíš) – Pavel tu položil vedle sebe tyto dva výroky a napsal, že zásadní
rozdíl mezi těmito výroky není jen v jejich obsahu, ale v tom, že první
výrok nemůže vyslovit nikdo, kdo mluví z Ducha Božího. Druhý
výrok je naopak možno vyslovit jen v Duchu svatém.
Víra vyjádřená vyznáním Ježíš je Pán
je projevem Ducha svatého. Když někdo Ježíše pozná v celé hloubce jeho
lidství a božství, je to duchovní dar, je to působení Ducha svatého, je to
záležitost milosti. Ducha svatého tedy mají všichni, kdo vyznávají Ježíše
jako Boha.
4 Jsou
rozdílná obdarování, ale tentýž Duch; 5 rozdílné služby, ale tentýž Pán;
6 a rozdílná působení moci, ale tentýž Bůh, který působí všecko ve
všech.
Jsou tady použity mimo jiné výrazy: obdarování
charismatōn – dary milosti, a
také působení moci (energēmatōn – dar moci, zázrak).
působí všecko ve všech – energōn ta panta
en pasin – doslova má v moci to všechno ve všech. Toto prohlášení
završuje tři paralelně utvořené věty ve verších 4-6, které uvádějí tři podměty:
tentýž Duch, tentýž Pán, tentýž Bůh –
tedy Duch svatý, Pán (Kristus), Bůh (Otec). Podobné trojičné vyjádření
najdeme i v 2 Kor 13,13: Milost našeho Pána Ježíše Krista a láska
Boží a přítomnost Ducha svatého se všemi vámi.
7 Každému je dán zvláštní projev Ducha ke společnému
prospěchu.
projev – phanerōsis – projevení, odhalení, zjevení
– výraz se často používá v souvislosti s projevy duchovních darů a se zjevením
Boží moci. V Novém zákoně popisuje viditelné projevy působení Ducha svatého v církvi
a životě křesťanů.
ke společnému prospěchu – mnozí
členové korintské církevní obce byli obdařeni dary Ducha svatého. Pavel je nabádal,
aby se jejich duchovní dary projevovaly tak, aby mohly být využity ve prospěch
církevní obce. Různá obdarování jsou podle Pavla zvláštním projevem přítomnosti
Ducha svatého v církvi, a to ke společnému prospěchu křesťanů. Proto se
Pavel v dalším textu vyhýbal slovům phanerōsis tou Pneumatos (projev
Ducha), která se používala v korintské církvi, a místo toho mluvil
o charismatech – darech milosti. Ty Pavel chápal jako specifická obdarování
Duchem svatým svěřená jednotlivcům, aby tyto dary milosti přinášely
prospěch církevní obci.
Ve verších 8-10 je uveden výčet různých
darů Ducha svatého.
8 Jednomu
je skrze Ducha dáno slovo moudrosti, druhému slovo poznání podle téhož Ducha,
Pavel vyjmenovával nejprve charismata, kterými jsou
obdařeni všichni křesťané:
slovo moudrosti (logos sophias), slovo
poznání (logos gnōseōs), což jsou dary,
kterými je obdařen rozum člověka, aby byl schopen přijmout víru v Pána
Ježíše Krista a jeho učení, a aby také uměl toto učení vysvětlovat dalším
lidem, aby byl schopen evangelium Ježíše Krista šířit.
9 někomu
zase víra v témž Duchu, někomu dar uzdravování v jednom a témž
Duchu,
někomu víra – heterō
pistis – jinému víra. Navazuje se tu na slova jednomu … druhému
z předešlého verše. Tady však už jde o obdarování jen některých
křesťanů. Pavel psal o víře, které se nedostává každému, ale jen někomu
vyvolenému. Proto neměl na mysli milost víry, která je společná všem
věřícím (i ta je ovšem darovaná stejným Duchem), ale psal o tom druhu víry,
která dává člověku schopnost kázat, a také odvahu a neohroženost evangelium
prosazovat a obhajovat.
dar uzdravování – charismatón iamatōn – uzdravování
nemocí a dalších postižení lidí. Tuto sílu dal Ježíš svým učedníkům, když je
poprvé poslal, aby hlásali evangelium: Nemocné uzdravujte, mrtvé probouzejte
k životu, malomocné očišťujte... (Mt 10,8). A pak znovu, když po svém
vzkříšení dal učedníkům apoštolské poslání, jak o tom čteme ve Sk 3,1-3.6-8;
28,8-9.
10 někomu
působení mocných činů, dalšímu zase proroctví, jinému rozlišování duchů, někomu
dar mluvit ve vytržení, jinému dar vykládat, co to znamená.
působení mocných činů – energēmata dynameón – doslova činy (Boží) síly, což
znamená dar činit zázraky Boží mocí. Vzhledem k tomu, že charisma uzdravování
Pavel jmenoval v předešlém verši, zázraky se týkaly jiných záležitostí,
například vyhánění zlých duchů, jak o tom čteme ve Skutcích apoštolů: Bůh
konal skrze Pavla neobvyklé mocné činy. Lidé dokonce odnášeli
k nemocným šátky a zástěry, kterých se dotkl, a zlí duchové je
opouštěli (Sk 19,11-12).
proroctví – prophēteia – obdarovaný tímto charismatem sděluje
lidem Boží slovo. Sám Bůh při tom určuje obsah sdělení proroka.
rozlišování duchů – diakriseis pneumatón
– doslova diskriminace duchů. Šlo o rozpoznávání toho, co je
působení Božího Ducha a co je způsobeno zlým duchem. Například rozpoznání
pravého proroka a falešného proroka: Duch výslovně praví, že
v posledních dobách někteří odpadnou od víry a přidrží se těch, kteří
svádějí démonskými naukami, jsou to pokrytci a lháři (1 Tim 4,1). Také
v prvním Janově listě najdeme výzvu ke zkoumání duchů: Milovaní,
nevěřte každému vnuknutí, nýbrž zkoumejte duchy, zda jsou z Boha; neboť
mnoho falešných proroků vyšlo do světa (1 Jan 4,1).
mluvit ve vytržení – gené glōssōn –
druhy (doslova rodiny) jazyků. V Korintu byla
skupina křesťanů, kteří při shromážděních církevní obce mluvili nebo zpívali nesrozumitelná slova a výkřiky. Tento stav
korintští křesťané považovali za intenzivní prožívání Boží blízkosti a mnozí tuto
glosolalii (mluvení jazyky) oceňovali víc než ostatní charismata.
A také nositelé tohoto daru sami na sebe hleděli s pocitem nadřazenosti nad
ostatními křesťany.
(poznámka redakce: Thiselton 2000, str. 970-989, podává přehled novozákonních míst, kde se vyskytuje mluvení zvláštními jazyky; mimo jiné zmiňuje: a) existující pozemské jazyky, kterými mluvčí zázračně mluví (viz Skutky 2); b) nebeské či andělské (tj. nepozemské) jazyky, kterými mluvčí chválí Boha (viz 1 Kor 14,2.28), není přitom jasné, do jaké míry se musí jednat o extázi; c) lkaní Ducha a sténání v nitru, které mluvčí ještě neformuloval do srozumitelných slov (Římanům 8,22-27). Problematika tohoto daru, možná spektra darů, se znovu objevuje v kapitole 14 a budeme se jí ještě zabývat: pravděpodobně se zde nejedná o mluvení typu (a), protože podle 1 Kor 14,1-5 mluvčí buduje sám sebe; ovšem Pavel také vede v 1 Kor 14,18-28 k tomu, aby věřící užívali dar jazyků řádně, tj. nebránili užívání důležitějších darů ke společnému prospěchu -- tj. nelze říci, že se jedná o extázi, nad kterou věřící nemá žádnou kontrolu, ať už se jedná o typ (b) nebo (c) nebo jejich kombinaci.
dar vykládat, co to znamená – hermēneia glōssōn
– výklad jazyků. Promlouvání cizími jazyky bylo v Korintu
respektované charisma, ale aby ze slov v nějakém cizím jazyce mělo shromáždění
obce nějaký užitek, bylo třeba, aby tam byl charismatik, který příslušnému cizímu
jazyku rozuměl a smysl glosolalie vyložil ostatním účastníkům
shromáždění obce.
Pavel tu vypočítával jen některá z charismat,
kterými byli křesťané v Korintu obdarováni. Chtěl především ukázat na to,
že jakkoli různá jsou to obdarování, za každé z nich vděčíme Bohu a každé
z nich má přinést užitek při budování církevní obce.
Pro informaci uvádím tři
další seznamy charismat uvedené v Pavlových listech: A v církvi
ustanovil Bůh jedny za apoštoly, druhé za proroky, třetí za učitele; potom jsou
mocné činy, pak dary uzdravování, služba potřebným, řízení církve, řeč ve
vytržení (1 Kor 12,28). Máme rozličné dary podle milosti, která byla
dána každému z nás: Kdo má dar prorockého slova, ať ho užívá
v souhlase s vírou. Kdo má dar služby, ať slouží. Kdo má dar učit, ať
učí. Kdo dovede povzbuzovat, nechť povzbuzuje. Kdo rozdává, ať dává upřímně.
Kdo stojí v čele, ať je horlivý. Kdo se stará o trpící, ať pomáhá s radostí
(Řím 12,6-8). A toto jsou jeho (Kristovy) dary: jedny
povolal za apoštoly, jiné za proroky, jiné za zvěstovatele evangelia, jiné za
pastýře a učitele (Ef 4,11).
11 To
všechno působí jeden a týž Duch, který uděluje každému zvláštní dar, jak
sám chce.
Všechna charismata jsou od téhož Ducha, a tedy
jsou si všechna rovna, co do své hodnoty.
uděluje ..., jak sám chce – charisma
je nezasloužený dar milosti, pocházející ze svrchované svobody Boží. Což
vylučuje jakoukoli povýšenost nositelů charismat: zadarmo jste dostali,
zadarmo dejte (Mt 10,8).
Charismata jsou darována jednotlivým křesťanům
k užitku druhých. Mají sloužit budování a prospěchu církevní obce. V tom
je jejich smysl. Charisma je totiž darem Ducha svatého, ale také povoláním
ke službě. (Toto téma je rozvíjeno ve 14. kapitole 1 Kor.)
Ve verších 12,12-20 pokračuje výklad o
církvi jako tělu, jako živém organismu, v němž má každý úd své místo a svou úlohu.
Podobně o tom Pavel píše i v Řím 12,4-5: Jako je v jednom těle
mnoho údů a nemají všechny stejný úkol, tak i my, ač je nás
mnoho, jsme jedno tělo v Kristu a jeden druhému sloužíme jako
jednotlivé údy.
12 Tak
jako tělo je jedno, ale má mnoho údů, a jako všecky údy těla jsou jedno
tělo, ač je jich mnoho, tak je to i s Kristem.
tělo je jedno, ale má mnoho údů –
tento obraz vyjadřuje důležitost spolupráce jednotlivých členů křesťanské obce,
lidí s různými schopnostmi a úkoly, při budování společenství církve.
tak je to i s Kristem –
Pavel tu měl na mysli Kristovo tělo, kterým je církev, jak o tom napsal ve
verši 12,27: Vy jste tělo Kristovo, a každý z vás je jedním
z jeho údů. Naráží tak na důležitou skutečnost: Základem a zdrojem
života obce je Kristus.
13 Neboť
my všichni, ať Židé či Řekové, ať otroci či svobodní, byli jsme jedním Duchem
pokřtěni v jedno tělo a všichni jsme byli napojeni týmž Duchem.
pokřtěni v jedno tělo – křest
spojuje jednotlivé členy obce s Kristem v Duchu svatém. Toto spojení
stmeluje křesťany do mystické jednoty, v níž se pozemské rozdíly stávají nevýznamnými.
V tomto společenství jsou překonány dosavadní etnické, náboženské a
sociální rozdíly. Pavel o pár let později napsal podobný výrok v Gal 3,27-28
a připojil tam i překonání napětí mezi muži a ženami křtem v Krista: Neboť
vy všichni, kteří jste byli pokřtěni v Krista, také jste Krista oblékli. Není
už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem
a ženou. Vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši.
všichni jsme byli napojeni týmž Duchem –
Duch svatý je středem obce, byl darován všem, nejen těm, kdo se mohou prokázat
nápadnými charismaty.
14 Tělo
není jeden úd, nýbrž mnoho údů.
Pavel se tu dotkl konfliktních situací v obci
a nabádal k jednotě. Té je možno dosáhnout jen tehdy, když se jednotliví
členové obce i ve své různosti navzájem přijímají. I jejich různost má sloužit
církevní obci. Obraz těla je základem Pavlovy další argumentace, v níž ukázal,
že rozmanitost jednotlivých údů je nutná, aby tělo mohlo fungovat.
15 Kdyby
řekla noha: „Protože nejsem ruka, nepatřím k tělu,“ tím by ještě
nepřestala být částí těla. 16 A kdyby řeklo ucho: „Protože nejsem
oko, nepatřím k tělu,“ tím by ještě nepřestalo být částí těla.
Staví do kontrastu ruku a nohu,
oko a ucho. Noha si může připadat méně
významná než ruka, která je nástrojem lidské tvořivosti. Ale i noha
je důležitou částí těla. Podobně i ucho je
důležitou částí těla stejně jako oko. Smyslem
tohoto obrazu je ukázat, že i člověk malý a chudý je důležitou částí církevní
obce.
17 Kdyby
celé tělo nebylo než oko, kde by byl sluch? A kdyby celé tělo nebylo než
sluch, kde by byl čich? 18 Ale Bůh dal tělu údy a každému z nich
určil úkol, jak sám chtěl. 19 Kdyby všechno bylo jen jedním údem, kam by
se podělo tělo? 20 Ve skutečnosti však je mnoho údů, ale jedno tělo.
Tyto verše jsou narážkou na situaci
v korintské obci: Kdyby měli všichni členové obce tentýž dar Ducha svatého,
a tím i stejný úkol, nemohla by vzniknout skutečná církevní obec se všemi
potřebnými službami zajišťujícími její plný křesťanský život. Pavel tak
povzbuzuje sebevědomí těch v obci, kteří si připadali méně důležití, než byli
lidé obdaření nápadnými charismaty. Pavel ubezpečuje korintské křesťany, že
všichni jsou pro celek církevní obce důležití a všechny Duch svatý začlenil do společenství
Kristovy církve.
Ve verších 12,21-27 je pomocí obrazu těla
zobrazena jako nesmyslná domýšlivost lidí, kteří se domnívali, že svým významem
převyšují všechny ostatní členy církevní obce.
21 Oko
nemůže říci ruce: „Nepotřebuji tě!“ Ani hlava nemůže říci nohám: „Nepotřebuji
vás!“ 22 A právě ty údy těla, které se zdají méně významné, jsou
nezbytné,
Připomeňme si tady, co apoštol Pavel napsal už v 1
Kor 1,29: ... co je slabé, vyvolil Bůh, aby zahanbil silné; aby se tak
žádný člověk nemohl vychloubat před Bohem. Žádný člověk se nemůže
vychloubat před Bohem ani svým charismatem, protože je to
nezasloužený dar Ducha daný člověku pro jeho službu.
Poznámka: V listě Efesanům je popsán
pohled na církev jako Tajemné tělo Kristovo. Podle tohoto listu je hlavou
církve Kristus, s nímž jsou spojeny všechny údy jeho Tajemného těla:
Všechno podrobil pod jeho nohy a ustanovil jej svrchovanou hlavou
církve, která je jeho tělem (Ef 1,22-23a). On je
hlava, z něho roste celé tělo, pevně spojené klouby navzájem se
podpírajícími, a buduje se v lásce podle toho, jak je každé části
dáno (Ef 4, 16). Tady v 1. listě Korinťanům jde o nutnost spolupráce křesťanů
s různými charismaty. A jako přirovnání tu Pavel uvedl spolupráci orgánů
lidského těla, a to včetně hlavy.
23 a které
pokládáme za méně čestné, těm prokazujeme zvláštní čest, a neslušné
slušněji zahalujeme, 24 jak to naše slušné údy nepotřebují. Bůh zařídil
tělo tak, že přehlíženým údům dal hojnější čest,
Těmito verši je vyjádřena základní myšlenka této části
12. kapitoly: Právě charismata lidmi v obci málo ceněná si zaslouží
zvláštní ocenění a uznání. Všední nenápadnou službu těch, kdo působí
spíše ve skrytu, je třeba více ocenit, protože bez nich by tělo církevní obce
nemohlo existovat.
25 aby
v těle nedošlo k roztržce, ale aby údy shodně pečovaly jeden
o druhý. 26 Trpí-li jeden úd, trpí spolu s ním všechny.
A dochází-li slávy jeden úd, všechny se radují spolu s ním.
Právě ti, kdo se vyvyšovali nad ostatní, tím působili
roztržky v obci a ohrožovali její jednotu. Spor o větší nebo menší
důležitost jednotlivých členů obce zásadně odporuje tomu, že v Kristu jsou
všichni jedno (1 Kor 12,13), a tak vzájemná solidarita a soucítění musí být
samozřejmostí.
27 Vy
jste tělo Kristovo, a každý z vás je jedním z jeho údů.
tělo Kristovo – sōma Christou
– všechno to, co Pavel napsal o lidském těle a spolupráci jeho jednotlivých
údů, mají čtenáři listu aplikovat na svou církevní obec, protože ta je také
živým organismem, živým tělem. A jejich těla jsou údy Kristovými (1 Kor 6,15). A tak jsou
korintští křesťané spolu spojeni jako údy v těle Kristově. Vzdor
mnohým nedostatkům, které Pavel na korintské církevní obci shledával, označil
ji tady slovy tělo Kristovo. Tak klade důraz na skutečnost, že z Kristovy
milosti žije celé církevní společenství i jeho jednotlivé údy. Kristova milost
je nutná pro malé i velké, je základem jejich života i služby.
Verše 12,28-31 jsou věnovány Bohem
ustanoveným službám v církvi.
28 A v církvi
ustanovil Bůh jedny
za apoštoly, druhé za proroky, třetí za učitele; potom jsou mocné činy, pak
dary uzdravování, služba potřebným, řízení církve, řeč ve vytržení.
v církvi ustanovil Bůh – jde tu
o poslání ke službě v církvi chápané tady obecněji, tedy nikoli jen
v korintské církevní obci.
jedny za apoštoly, druhé za proroky, třetí
za učitele – doslova: za prvé apoštoly, za druhé proroky, za třetí
učitele – tyto tři služby ustanovené Bohem jsou slovem potom (epeita)
odděleny od ostatních charismat. Služba apoštola, proroka a učitele je trvalou
službou, a také v jistém smyslu úřadem v církvi. Nicméně je
Pavel zahrnuje do seznamu charismat. Apoštolé byli vyslanci
Ježíše Krista povolaní Bohem, aby hlásali Ježíšovo evangelium. Důležité je, že přijali
evangelium přímo od Krista, nikoli prostřednictvím lidí. Jejich působení se
neomezovalo jen na některou církevní obec.
Proroci a učitelé byli většinou
vázáni na místní obec křesťanů. Úkolem proroka bylo sdělovat obci Boží
slovo, tedy to, co v dané situaci Bůh od obce chce. Úkolem učitele bylo
předávat křesťanskou víru, což se dělo především při přípravě katechumenů na
křest.
potom mocné činy, pak dary uzdravování,
služba potřebným, řízení církve, řeč ve vytržení – doslova: potom
zázraky; potom dary léčení; pomáhání; vlády (řízení); rodiny jazyků.
Charisma mluvení jazyky zařadil Pavel až na konec seznamu, ač byl tento
projev působení Ducha v korintské církevní obci velmi ceněn.
Oproti seznamu charismat ve 12,8-10 jsou tady
uvedena dvě další důležitá charismata:
antilēmpseis – pomáhání, služba – zřejmě šlo o činnost
ve prospěch spolubratrů chudých nebo jinak potřebných.
kybernēseis – vláda, řízení, správa – pravděpodobně
organizační řízení obce.
29 Jsou
snad všichni apoštoly? Jsou snad všichni proroky? Jsou všichni učiteli? Mají
všichni moc činit divy? 30 Mají všichni dar uzdravovat? Mají všichni
schopnost mluvit ve vytržení rozličnými jazyky? Dovedou je všichni vykládat?
Pavel tady položil sedm řečnických otázek, které
zjevně vyžadují záporné odpovědi. Ve skutečnosti, jak si mají korintští
křesťané domyslet, má každý z členů církevní obce své charisma a pro život
obce je důležité, že ta charismata jsou různá. Každý se má soustředit právě
na svou službu, pro kterou charisma od Ducha svatého dostal.
31 Usilujte
o vyšší dary! A ukážu vám ještě mnohem vzácnější cestu:
Usilujte o vyšší dary! – tento
verš zřetelně zdůrazňuje, že některé dary Ducha svatého jsou vyšší než jiné. A
právě charismata jsou těmi vyššími dary, protože budují obec, jak jsme to četli
ve verši 12,7: Každému je dán zvláštní projev Ducha ke společnému prospěchu.
vzácnější cestu – tato slova jsou
přechodem ke 13. kapitole, v níž Pavel vysvětluje, že láska je kritériem
pro posuzování velikosti jakéhokoli charismatu.